Wedstrijdverslag | 17 april 2023

Lyra-Lierse omzeilt de Lilse klip met panache

Vorige week sprak ik de verwachting uit de supporters in groten getale naar het nieuwe sportcomplex van Lille United zouden afzakken. Het uitvak was inderdaad lekker gevuld, voor, tijdens en na de wedstrijd zorgden onze Lyra-Lierse fans voor een geweldige sfeer.

Klasseflits vanuit het niets

‘Waa zen van Lier en waa gon winne vandoag’, zongen de fans. De eerste 20 minuten zag het er niet meteen naar uit dat de Lierse schaapjes met gemak op het droge zouden komen. Onze jongens geraakten niet in hun spel, zoals dat in voetbaljargon heet. Niet dat de thuisploeg zoveel beter was, maar er ging van de Kempenaars toch iets meer dreiging uit. Zo kwamen we in de 12de minuut goed weg toen een doelpunt terecht voor buitenspel werd afgekeurd. Voor de rest bleven beide elftallen elkaar besnuffelen. Lille speelde compact, Lyra-Lierse had niet meteen zin om zich pijn te laten doen in de omschakeling. Schaessens probeerde het van erg ver, gedragen door de wind ging het leer een meter over.

En dan plots een klasseflits. Een mooie lange crossbal bereikte Peffer. Jordy nam de bal goed aan en zette dan gemeten voor naar Adesanya, met nog een stuit in de bal, waar zijn bewaker zich op verkeek. Jason kon half met het hoofd, half met de schouder overhoeks verlengen, de Lierenaars stonden zowaar op voorsprong!

Vets redt de meubelen

De thuisploeg leek van slag en onze jongens kwamen meer en meer aan voetballen toe. Reijniers, de doublure op rechts voor de licht gekwetste Lambreghts, schoof gepast in en bracht de bal scherp voor. De Lilse defensie werkte de bal weg. Lefgozer Bent zat van in het begin lekker in de wedstrijd en zou de ganse wedstrijd met veel vertrouwen voetballen. Even later was Peffer alert bij knullig uitverdedigen en haalde randje 16 meter uit. Zijn schot ging over. Lyra-Lierse had overwicht, maar toch kwam Lille ei zo na op gelijke hoogte, toen een geelhemd zich doorzette in de kleine rechthoek en in schietpositie kwam. De Lierse fans keken verbijsterd toe, maar zagen hoe Vets als een duivel uit een doosje de bal nog met een meesterlijke tackle uit de voeten haalde. Gianni is er altijd als je hem nodig hebt!

Gemiste kansen houden Lille in de wedstrijd

De tweede helft begon helemaal anders dan de eerste. Geen lange studieronde dit keer, maar de Pallieters die vol op het gaspedaal drukten. Schaessens schoot in de vlucht over. Meteen daarna ging Peffer op rechts aan de haal. Hij bracht de bal hard voor naar de vrijstaande Adesanya. Die ging de bal binnenduwen, maar plots kreeg de bal nog een stuit, waardoor de poging van Jason zowaar nog overging. Ter verdediging van Jason: zo knap als het nieuwe stadion van Lille United is, zo pover is het gesteld met de bepaald hobbelige grasmat.

Onze jongens legden hun spel op, de thuisploeg kwam niet aan uitgespeelde kansen toe. Weuts zette een vrijschop gemeten voor, wie anders dan Vets dook op en kopte op de lat. Dan toch een keer Hufkens, klemvast met een zweefsprong op een verre poging. Het legioen werd nog even opgeschrikt door een schot dat nog afzwaaide. Dan waren de offensieve acties van Lyra-Lierse zoveel scherper. De bal kwam tot bij de vrijstaande Schaessens op rechts en dan weet je dat hij zijn penseel bovenhaalt. Hij schilderde de bal netjes op het hoofd van Adesanya. Jason kopte hard naar de linkerbenedenhoek, maar doelman Pauwels haalde de bal met een kattensprong uit zijn doel. Van Goylen ging zijn kans, zijn schot trof de kruising.

De laatste 10 minuten trachtte de thuisploeg de bakens nog te verzetten. Een Lillenaar ging neer in de 16 meter, maar de goed fluitende scheidsrechter Vandevenne greep terecht niet in. Er kwamen nu mogelijkheden in de omschakeling. Bij een scherpe tegenprik over Schaessens en Nys kon Adesanya afdrukken, maar de bal ging over. Lyra-Lierse had nu toch al een drietal doelrijpe kansen gemist. Er is daar een ijzeren voetbalwet over, iets met een deksel en een neus. Om maar te zeggen dat de zenuwen strak gespannen bleven bij de fans. Een van die bibbermomentjes was in de 81ste minuut, bij een schot van in de kleine rechthoek. Hufkens, net als vorige week secuur in het doel, ging gepast naar de grond.

Volant maakt het af

De supporters bleven naar de klok kijken en aftellen. Dat werd overbodig in de 88ste minuut. Weer Weuts achter de bal bij een vrijschop en opnieuw uitstekend getrapt. De immer in de strijd vooropgaande publiekslieveling Volant dook in de vrije ruimte achter de verdediging en buffelde de bal staalhard in het doel. De kop werd gek, de wedstrijd was gespeeld. Het laatste gevaar kwam weer over rechts, waar Schaessens Reijniers in het straatje stuurde. Vanuit een scherpe hoek trapte Bent voorlangs.

Na de wedstrijd en de klassieke verbroederingsgezangen tussen spelers en supporters, zetten de Lierse fans het feestje verder in de knappe, grote kantine. De thuisfans keken geamuseerd toe en brachten vocaal fijn weerwerk. Spel en plezier, is dat niet waar voetbal om draait? Naast de drie punten uiteraard.

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Reijniers, De Wilde, Vets, Van Goylen, Schaessens, Nys (C) (89′ Van Den Bogaert), Peffer (83′ Struyf), Adesanya

KVC Lille: Pauwels, Van De Kerkhof (71′ Gerritsen), Schops, Cools, Brouwers, Bostanci, Lauryssen, Hannes, Mariën, Meynendonckx, Truyers

Doelpunten: 26′ Adesanya 0-1, 88′ Volant 0-2

Geel: 73′ Schops, 75′ Hufkens