Wedstrijdverslag | 30 september 2019

Lyra-Lierse nestelt zich in de kopgroep door de eerste uitoverwinning

Het gure weer had vanzelfsprekend geen invloed op het kunstgrasveld waarop Betekom speelt, bovendien zou het de ganse wedstrijd droog blijven, omstandigheden die normaal gezien in het voordeel zijn van een goed voetballend elftal.

Drie gouden punten in de weegschaal

Door de gunstige uitslagen van de zaterdagwedstrijden kon Lyra-Lierse een gouden zaak doen in het klassement, wat maakte dat de verwachtingen bij de fans hooggespannen waren. Lambreghts was geveld door ziekte, zijn plaats werd ingenomen door Cloetens. Adesanya startte naast Peffer in de spits, waardoor Dillien naast Van Goylen en Yassir El Mokadem plaatsnam op de bank. Omdat Betekom in het blauw speelt, kon Lyra-Lierse voor het eerst dit seizoen in het rood-witte uit tenue spelen, met doelman Maes in geel-zwarte uitrusting.

Snoekduik Maes

De wedstrijd was nog maar net bezig, toen de thuisploeg een corner kreeg. Een blauwhemd nam de bal in een tijd met een omhaal op de slof en de bal zoefde naar de linkerbenedenhoek. Maes redde echter de meubelen door de bal nog met een snoekduik uit de netten te houden. Dit was een serieuze verwittiging!

Het eerste gevaar langs Lierse zijde kwam via een afgeweken schot van Peffer.  Rond het kwartier komt de bal aan de tweede paal voor de voeten van linksback Jacobs, maar zijn schot was te gekraakt om doelman De Jonge te kunnen verontrusten. Ook Betekom toonde zich nog eens gevaarlijk, toen een schot niet zo ver voorbij de verste paal zwaaide.

Adesanya en Peffer staan scherp

Lyra-Lierse voetbalde niet onaardig, met Mo Messoudi die de lijnen uitzette. Peffer kreeg de bal in de voet gespeeld, temporiseerde even en zette dan gemeten voor naar de tweede paal, waar Adesanya in de vlucht met binnenkant linkervoet afwerkte. Een klassegoal!

Balbi stuurde met een splijtende dieptepass Messoudi in het straatje. Mo legde lateraal af naar Peffer, die maar binnen te leggen had, maar jammer genoeg werd de actie afgevlagd voor twijfelachtig buitenspel.

Even later snoepte Adesanya na defensief geklungel de bal af en legde altruïstisch af naar Peffer, die kon binnenduwen. De dubbele voorsprong was een feit.

Dubieuze buitenspelfases

Kort daarna was er weer een dubieuze buitenspelfase, toen een duidelijk ‘on side’ staande Messoudi Peffer bediende, die maar binnen te trappen had. Het luide protest van de fans kon de beslissing van scheidsrechter Van Uffelen echter niet terugdraaien. Een scherpe voorzet van de thuisploeg zorgde nog even voor paniek in de Lierse gelederen, maar zorgde gelukkig niet voor averij en zo ging Lyra-Lierse met een comfortabel ogende dubbele voorsprong rusten.

Ook in de tweede helft liet Lyra-Lierse goede dingen zien. Het betere zoolwerk leverde Messoudi een open doekje van het publiek op. Een goede lange bal van de sterk spelende Cloetens bereikte de als immer bedrijvige Nys, maar Matthias knalde hoog over.

De bezoekers moesten komen en deden dat ook. Na een mislukt schot kwam de bal pardoes voor de voeten van Janssens, maar de wenkende kans werd overgeschoten. Hier kwam Lyra-Lierse goed weg!

Betekom bleef gevaarlijk en op een voorzet kopte Bogaerts aan de tweede paal de aansluitingstreffer binnen. Dit gaf de thuisploeg nieuwe moed en Lyra-Lierse kreeg het nu even moeilijk. Publiekslieveling Van Goylen en even later Dillien kwamen Messoudi, respectievelijk Van Parys vervangen, waardoor Lyra-Lierse nu snel kon uitbreken. Van Goylen bediende Peffer, maar het schot van Jordy ging naast. Even later ging de hartslag van alle Lyra-Lierse flink de hoogte in, toen Maes zich bijna verslikte in een dribbelnummertje. Gelukkig had Kristof meer fortuin dan Tottenham doelman Lloris, die zaterdag op die ongelukkige manier een doelpunt ‘op zijn kap kon schrijven’.

Harry Potter

De – weeral puik ingevallen – Van Goylen schilderde een hoekschop op het hoofd van Balbi, de Lierse kapitein kopte voorlangs. Lyra-Lierse ging voor het verlossende derde doelpunt. Dat kwam er ook. Van Goylen maakte Harry Potter jaloers met het betere goochelwerk en vond Nys. Matthias zette de bal voor naar het penaltypunt, waar de sterke Adesanya vanuit de draai de bal in het dak van het doel ramde.

Met opnieuw een marge van twee doelpunten kon Lyra-Lierse vrijuit voetballen. Van den Brande, samen met Weuts weer ijzersterk als centraal duo, lanceerde Dillien met een lange bal. Steven ging in een rotvaart met de bal aan de hal en stevende op De Jonge af. Hij legde de bal nog onzelfzuchtig naar de vrijstaande Adesanya af, maar Jason besloot onbegrijpelijk naast. Niet dat de fans hem dat kwalijk namen, na zijn sterke wedstrijd.

Lier!

Vermeldenswaard is het feit dat Lyra-Lierse de wedstrijd met vijf rasechte Lierenaars eindigde. Door deze overwinning schuift Lyra-Lierse op naar een gedeelde tweede plaats. Volgende zondag komt het vijfde gerangschikte Pelt – de laatste weken sterk op dreef – op bezoek. Ongetwijfeld zal onze ambitieuze spelersgroep – die nog een progressiemarge heeft –  voor een derde overwinning op rij willen gaan.  Aftrap om 14:30!

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Cloetens, Van Parys (77’ Dillien), Balbi, Messoudi (64’ Van Goylen), Adesanya, Weuts, Nys, Van den Brande, Jacobs, Peffer (83’ Yassir El Mokadem).

Doelpunten: 0-1 Adesanya (20′), 0-2 Peffer (32′), 1-2 Boogaerts (76′), 1-3 Adesanya (85′)
Geel: Messoudi, Janssens (B), Nys, Karremans (B), Cloetens
Rood: geen