Wedstrijdverslag | 28 oktober 2019

Lyra-Lierse neemt de maat van Beringen en blijft in de running voor de periodetitel

Met 10 doelpunten en een 6 op 6 uit de voorbije twee weken trok Lyra-Lierse de provinciegrens over. Bestemming was het Limburgse Beringen, waar het duel met promovendus KVK Beringen wachtte.

Klasse sterker

Onze Pallieters toonden zich vanaf het eerste balcontact een klasse sterker dan hun tegenstander en het merendeel van het balbezit op. Een eerste keer werd de neus aan het venster gestoken door de tandem Adesanya-Nijs. Het schot van Mathias, die al enkele weken in bloedvorm verkeert, ging helaas in het zijnet. De kansjes van Lierse zijde bleven echter komen. Jacobs zijn voorzet (of was het een plaatsbal?) ging over de kooi van Jonas Maes. Enkele minuten later was Peffer aan de beurt om een scoringskans te verzilveren na een snelle counter, maar de Beringse doelman kon de bal na een warrige fase in de kleine rechthoek alsnog in hoekschop werken. Iedereen in het stadion zag echter dat een doelpunt niet uit kon blijven. Nijs, deze keer in samenwerking met Peffer, bevestigde zijn goede vorm en werkte de bal overhoeks voorbij Jonas Maes. De logische 0-1 stond eindelijk op het bord.

Lyra-Lierse laat na om de score uit te diepen

Kort na de 0-1 werd de Lierse defensie dan toch een keer op de proef gesteld. Een seconde onoplettendheid leverde bijna de gelijkmaker op voor de Limburgers, wanneer een aanval vanop rechts en een open scoringskans pal op Kristof Maes getrapt werd. De daaropvolgende counter van Lyra-Lierse via Messoudi zorgde dan weer voor paniek in de tent bij Beringen. Peffer tikte de bal pardoes op Jonas Maes. Lyra-Lierse zakte iets verder terug, maar de ene vlijmscherpe counter na de andere van onze jongens rolde nu over het veld. Telkens was de afwerking van Peffer niet zuiver genoeg, wanneer hij twee keer de kruising viseerde. 0-1 bij de rust. Bij Lyra-Lierse keerde iedereen tevreden de kleedkamer in, maar het besef dat er minstens een doelpuntje extra in zat was eveneens aanwezig.

Sterker Beringen na de rust

De niet onoverkomelijke achterstand had de Limburgers ongetwijfeld geprikkeld om een tandje bij te steken na de pauze. Een schot van in de zestien ging over het doel van Kristof Maes. En diezelfde Maes moest twee minuten later redding brengen op een Beringse vrije trap. Na zeven minuten was bij de thuisploeg echter het vet reeds van de spreekwoordelijke soep, waardoor de partij verwaterde.

Peffer beslist

Het was 13 minuten wachten tot Weuts eens mee oprukte, maar zijn afwerking was binnen het bereik van Jonas Maes. Het moment om vocaal een tandje bij te steken, dachten de talrijk meegereisde Lierenaars. Net wanneer de decibels terug de hoogte in gangen, kopte Lars Van den Brande op een hoekschop de 0-2 tegen de netten. Lier terug aan het feest, ware het niet dat scheidsrechter Clerkx een duwfout zag van onze centrale verdediger. Uitstel van executie, aldus Jordy Peffer. Nadat Nshole rood kreeg voor een elleboogstoot en Beringen met z’n tienen verder moest, kon onze topschutter profiteren van balverlies in de Limburgse defensie. Oog in oog met Jonas Maes was het deze keer een koud kunstje voor Jordy, die zijn 8ste competitiedoelpunt van het seizoen binnen schoof.

De wedstrijd kabbelde na de dubbele voorsprong voor Lyra-Lierse verder naar zijn einde. De laatste vermeldenswaardige fase was voor de thuisploeg dat nog de paal trof. Klus geklaard, 3 punten mee naar Lier en de blik kan richting de belangrijke speeldag 10, volgende week zondag.

Volgende week de ontknoping van periode 1

Ook leider Sint-Lenaarts & Heur-Tongeren, samen met Lyra-Lierse tweede in de stand, bleven foutloos. Hierdoor blijft de situatie na 9 speeldagen bovenaan de rangschikking ongewijzigd. Lyra-Lierse ontvangt Heur-Tongeren en Sint-Lenaarts staat voor een lastige verplaatsing naar Eendracht Termien. De mannen uit de Noorderkempen hebben alles in eigen handen om de periodetitel binnen te halen. Als Sint-Lenaarts echter punten laat liggen in Termien, dan kan de winnaar van het duel in het Luc De Rijckstadion zich alsnog tot winnaar van periode 1 kronen en zich bijgevolg alvast verzekeren van een plaatsje in de eindronde.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Cloetens, Balbi, Messoudi (71′ Dillien), Adesanya, Lambreghts, Weuts, Nijs (79′ Van Goylen), Van den Brande, Jacobs (68′ Van Parys), Peffer.1

Doelpunten: 0-1 Nijs (27′), 0-2 Peffer (78′)
Geel: geen
Rood: Nshole