Wedstrijdverslag | 20 mei 2019

Lyra-Lierse moet de promotie laten aan het sterke Zwevezele, ondanks de steun van honderden fans

Een oorverdovend geluid, tot een halve kilometer ver. Dat maakten de kleine 1000 meegereisde Lyra-Lierse fans, volgens een buurtbewoner, via een melding op de Facebook tijdlijn van K. Lyra-Lierse. De opkomst van de kant van de thuisploeg was beduidend minder. ‘Torhout is van ons’, zong het legioen, ze hadden nog gelijk ook.

Plankenkoorts

In het eerste kwartier was de thuisploeg, op papier het betere elftal, baas. Onze jongens leken wat plankenkoorts te hebben en maakten kleine foutjes. Al in de eerste minuut werd balverlies bijna afgestraft. Balbi hing licht aan het truitje van een doorgebroken Zwevezelenaar en mocht van geluk spreken dat de bal niet op de stip ging. De scheidsrechter gaf echter balvoordeel en het schot ging gelukkig naast. Maes moest nog een paar keer vol aan de bak, bij een vluchtschot en een vrije schop die hij vanonder de lat tipte.

Lyra-Lierse voetbalt goed mee

Na een kwartier staken de Pallieters toch even de neus aan het venster. Jacobs trapte een vrije schop, Wils kopte in de armen van doelman Depaepe. Lyra-Lierse begon nu beter te voetballen. Via Nys, Peffer en Van Parys kwam de bal tot bij de sterk spelende Lambreghts, maar Gaetan schoot ietwat onbesuisd over.

Niet veel later zette Dillien een actie op. In de zone van de waarheid gleed hij echter uit. Een vrijschop van Zwevezele werd maar nipt naast gekopt. Na een uitgesponnen aanval, legde Dillien de bal af naar Van Parys, aan een knappe wedstrijd bezig. Depaepe kon de harde knal van Yannis ternauwernood over de lat toetsen.

Peffer nam de bal in de vlucht na een hoekschop, in de rebound kon Balbi net niet bij de bal. Na weer een goede Lierse aanval kon weer Dillien aanleggen, maar Depaepe stond pal. Van Parys verstuurde een mooie lange bal, Dillien nam knap aan en wurmde zich voorbij enkele verdedigers, maar zijn inzenden werd in extremis afgeblokt. Het werd nog heel warm in de Lierse 16 meter, toen Maes met een knappe reflex een vluchtschot van dichtbij kon weren. We got a white Stanley Menzo, zongen de fans.

Zo werd er met een blanco score gerust, een juiste weergave van het spelverloop.

Cornelis slaat toe

De beginfase van de tweede helft verliep evenwichtig en er leek geen vuiltje aan de lucht. Tot een knap getrapte hoekschop over alles en iedereen tot bij de tweede paal belandde.

Daar stond ervaren rot Hans Cornelis (ex Club Brugge) om van dichtbij knap binnen te koppen. Maes was kansloos. Het legioen was met verstomming geslagen. Voor heel even dan toch, want meteen werden de gezangen terug ingezet. Lyra-Lierse, we will love you more than you will know, zo galmde de liefdesverklaring van de fans voor hun club door de tribunes. En of de toekomst van deze prachtige club mooi oogt!

De druiven werden wel erg zuur toen Cloetens een tweede gele kaart kreeg na een fout aan de middenlijn. Onze moedige Lierenaars leken nu voor een wel erg moeilijke opdracht te staan. De poppen gingen aan het dansen toen Balbi op een kopstoot werd getrakteerd, waardoor ook de thuisploeg met een man minder verder moest. Van een mooie wedstrijd zoals in de eerste helft was nu geen sprake meer. Bijwijlen was het hard tegen onzacht.

Onnodige strafschop, dubbele achterstand

In wedstrijden als deze bepalen momenten alles. Wat dat betreft zat het niet mee, de scheidsrechter legde de bal alsnog op de stip voor een fout van Jacobs, hoewel de bal al uit de buurt was. Een hard verdict, maar Yagan trok zich dat niet aan en legde de bal met een panenka tegen het net.

Lyra-Lierse trok nog met de moed der wanhoop naar voor, de goed ingevallen Dermaut zette zich mooi door en krulde de bal voorlangs. De scherpe Westvlaamse counter was echter nooit ver weg. Maes moest nog oog in oog met een thuisaanvaller de meubelen redden.

Onze Lyra-Lierse jongens streden nog tot de laatste minuut, maar moesten uiteindelijk hun meerdere erkennen in Zwevezele. Het is geen schande te verliezen van een sterrenelftal als Zwevezele – met een zeer kapitaalkrachtige voorzitter als de man die alles mogelijk maakt – maar toch was er ontgoocheling. We wilden het allemaal zo graag!

Dankbaarheid overheerst

Vlug maakte de ontgoocheling plaats voor dankbaarheid. De fans sloten hun helden in de armen, gedeelde smart is immers halve smart. ‘Merci Schipper, merci Flebus’. Tom en Renzo waren zichtbaar ontroerd en hielden het niet droog. ‘Ik heb een heel seizoen de warmte van de fans gevoeld, we wilden het hen zo graag geven’, zei Tom op RTV. Voetbal op zijn schoonst.

En zo trokken de honderden fans toch met een goed gevoel naar Lier. Want hun club heeft een ziel. Op Lyra-Lierse gaan passie en traditie samen, op Lyra-Lierse zijn spelers en fans een. We kunnen niet wachten om volgend seizoen samen voor de titel te gaan. Come on you Lier!

Opstelling KSKV Zwevezele: Depaepe, Cornelis, Minne, Vandendriessche (64′ Van Heuverzwyn), Bataille, Omari (85′ Provoost), Dildick, Verzele, Marmitte, Coussement, Yagan.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Wils, Cloetens, Balbi, Van Parys (84′ Cools), Dillien (81′ Flebus), Lambreghts, Van Den Abeele, Nys (67′ Dermaut), Jacobs, Peffer.

Doelpunten: 55′ 1-0 Cornelis, 74′ 2-0 Yagan (pen)

Geel: 20′ Cornelis, 32’Nys, 52’Cloetens, 68′ Balbi, 70′ Jacobs, 89′ Van Heuverzwyn, 90′ Peffer

Rood: 62′ Cloetens (2x geel), 68′ Verzele, 73′ Jacobs (2x geel)