Wedstrijdverslag | 2 september 2019

Lyra-Lierse loopt een Limburgs blauwtje op en is de fans een klinkende revanche verschuldigd

Op een zomerse en zonnige zondagnamiddag waren toch maar weer enkele honderden Lyra-Lierse fans naar het bronsgroen eikenhout afgezakt, met de dubbeldekker van Lier Gere Bij en de Lierse Leeuwen, het minibusje van Old Skool of de auto.

Puzzelwerk

Coach Van Houdt kon niet rekenen op Van den Abeele, Balbi en Van Parys, respectievelijk geblesseerd, ziek en geschorst. Bovendien was ook youngster De Bock door blessure onbeschikbaar, zodat er wat alternatieven wegvielen om de linkerflank te bemannen. Daar vatte nu routinier Jacobs post, aan de overzijde nam Yassir El Mokadem de rechtsbackpositie voor zijn rekening. Van den Brande bleek dan toch speelklaar, zodat hij zijn vertrouwde positie centraal achteraan naast zijn maatje Weuts kon innemen. Van den Buijs stond in de basis, voor de rest zagen de fans de vertrouwde namen op het terrein staan.

Vroege achterstand

Van bij het begin al was het duidelijk dat dit geen wandeling door het park zou worden. De Limburgers toonden veel grinta en wonnen de duels. In de elfde minuut was de eerste kans al bingo. Balverlies in het middenveld noopte Lambreghts tot een klein foutje. Soto Munoz zette zich aan de rand van de grote rechthoek achter de bal en krulde het leder prinsheerlijk in de winkelhaak. Lyra-Lierse moest nu achter de feiten aan lopen.

De Pallieters probeerden de bakens te verzetten en dat leidde tot enkele kansjes. Dillien kon Adesanya bereiken, die op dubieuze wijze tegen de grond werd gewerkt. De piepjonge scheidsrechter Van Dyck zag er echter geen graten in. Dillien schoot van dichtbij naar de korte hoek, maar doelman Dengis redde met de voet. Van Goylen werd vrijgespeeld, maar Quinten werd afgevlagd voor buitenspel.

Ijskoud gepakt in de omschakeling

Maar even later werden de Pallieters koud gepakt op een vlijmscherpe counter. Onze jongens  stonden nu voor de loodzware opdracht een dubbele achterstand op te halen tegen een goed georganiseerde en gretige tegenstander. Bovendien bleef het opletten voor de omschakeling, een wapen op maat van de snelle spelers van Pino Canale.

Van Goylen had iets na het half uur dé kans op de gelijkmaker, maar zijn schot ging via de lat over. Ook het schot van Van den Buijs vanop de rand van de 16 meter was hetzelfde lot beschoren. Voor de rust was er nog een schot van Jacobs te noteren, dat enkele meters naast ging.

Doelpunt van de ijdele hoop

In de tweede helft viel er lange tijd niet veel te beleven. Lyra-Lierse eiste de bal wel op en Bilzen zakte terug, maar de creativiteit en de dash ontbraken. Er was al iets meer beweging rond de man in balbezit, maar nog te weinig om echt creatief te zijn. Lyra-Lierse dwong wel heel wat hoekschoppen af. In de 65ste minuut kopte Weuts een goed getrapte corner van Dillien, de gevaarlijkste Lierenaar in de tweede helft, binnen. Er was terug een wedstrijd, maar vijf minuten later werd de prille hoop van de Lyra-Lierse fans opnieuw gefnuikt, toen weer Zejnilovic een supersonisch snelle counter afwerkte. Lyra-Lierse probeerde nog een vuist te maken en Peffer lukte warempel nog ei zo na de aansluitingstreffer, maar zijn schot ging via lat, binnenkant paal en de schouder van Dengis nog terug het veld in. In de laatste minuten kwamen de Lierenaars nog dichtbij een tweede goal. Lambreghts bereikte Dillien, maar Steven schoot in de vlucht over. Dat deed ook Peffer, nadat hij een knappe lange bal van de ingevallen Nys mooi op de borst aannam.

Grinta en beweging rond de bal gevraagd!

Deze opener was niet de wedstrijd waar de fans, de enige Lierenaars op niveau,  op gehoopt hadden. Ze zagen dat het trefzekere – drie kansen, drie doelpunten – Bilzerse Waltwilder de bovenhand had op het gebied van grinta – elke afvallende bal was voor de tegenstander – , bewegingsvoetbal en organisatie. Deze valse noot verdient daarom een rechtzetting.

Al wat Lyra-Lierse lief is, wil zondag tegen Houtvenne elf Lierse leeuwen op het terrein zien, die voor elke bal knokken en zich de ziel uit het lijf lopen. Dat is het minste wat de hondstrouwe fans verdienen.

Afspraak zondag 8 september om 15u!

Opstelling
K. LyraLierse: Maes, Dillien, Van Goylen (60’ Nys), Adesanya, Lambreghts, Yassir El Mokadem, Weuts, Van den Buijs, Van den Brande, Jacobs (K), Peffer

Doelpunten: 11’ Soto Munoz 1-0, 24’ Zejnilovic 2-0, 65’ Weuts 2-1, 71’ Zejnilovic 3 – 1

Gele kaarten: 22′ Van Goylen, 27′ Annab, 30′ Van Den Buijs, 42′ Cascio, 52′ Pannemans, 70′ Weuts, 87′ Niang