Wedstrijdverslag | 19 november 2018

Lyra-Lierse lijdt in Leopoldsburg tweede nederlaag van het seizoen

In het Limburgse bronsgroen eikenhout is het altijd aangenaam toeven. Dat was deze keer niet anders, toen de kleine tweehonderd Lyra-Lierse fans onder een stralend winterzonnetje arriveerden. Hoog aan de hemel zag ook een drone dat de fans niets anders mee hadden dan vlaggen en hun traditionele goede luim.

Kansen bij de vleet

De studieronde werd overgeslagen en de twee ploegen staken meteen de lont aan het kruitvat. Een plaatselijke aanvaller dook op voor de kooi van Maes en schoot vanuit een schuine hoek voorlangs.

Niet veel later kopte Wils de bal net over. Na een magistrale actie, een ‘Zidane beweging’ incluis, kon Flebus zijn maatje Dermaut voor de keeper brengen, maar Tristan besloot in de armen van de uitsteekend keepende thuisdoelman Ghijsens. Het kansenfestival voor Lyra-Lierse was nu officieel geopend. Jacobs schilderde een vrije schop op de knikker van Balbi, maar zijn kopbal van dichtbij was te gecentreerd en stierf in de handen van Ghijsens. Even later werd Dermaut weer weggestuurd, maar hij trok de bal nog naar zijn linkervoet om naast te besluiten. Dillien probeerde het met een lob, maar Ghijsens zat er met zijn lange armen nog tussen. Toen Dermaut een bal ontfutselde en van dichtbij aanlegde, stond de dekselse Ghijsens weer paraat. Op het half uur kopte Wils een door Dillien getrapte hoekschop net naast. Tussendoor vergat de referee nog om een handspel van een thuisverdediger te bestraffen met een penalty.

In twintig minuten tijd had Lyra-Lierse dus kansen om een paar wedstrijden te winnen, maar het was zelfs de thuisploeg die op voorsprong had kunnen komen toen een afstandsschot de dwarslat trof.

Lyra-Lierse had met een paar doelpunten voorsprong de rust kunnen en moeten ingaan, maar de supporters dachten dat het varkentje wel in de tweede helft gewassen zou worden.

Er zijn zo van die dagen

Een gretiger Leopoldsburg roerde zich meteen na de herneming. Een verre zwieper ging via de kruising terug het veld in. Hier kwam Lyra-Lierse zeer goed weg. Even later sneed Lambreghts de grote rechthoek binnen, maar hij schoot vanuit een schuine hoek over.

Vanaf de 56ste minuut besloten de voetbalgoden om Lyra-Lierse de rug toe te keren. Nijs beging een penaltyfout. De laag getrapte penalty werd door Maes gestopt, maar in een warrige fase verdween de bal via een carambole toch tegen de netten.

Zou het dan toch zo’n dag worden dat alles tegenzit? Jawel hoor, want even later belandde de bal voor de voeten van Dillien die staalhard binnenschoot. Brute pech voor Lyra-Lierse echter dat scheidsrechter Verschaeren al gefloten had voor een onmiddellijk daar voorafgaande fout, waar balvoordeel geven meer aangewezen was. Het felle protest van de Lyra-Lierse spelers mocht niet baten.

Lyra-Lierse was nu verplicht voluit voor het offensief te kiezen en deed dat ook. De druk werd voor de Limburgse defensie onhoudbaar en in een zoveelste prangende fase werd Dillien neergelegd in de zestien. Steven zette zich zelf achter de bal, maar zoals dat dan gaat in wedstrijden waarin Dame Fortuna aan de andere kant staat, werd die gemist. Man van de match Ghijsens had de juiste hoek gekozen en kon de penalty uit zijn doelvlak weren.

Leopoldsburg dreigde nog met een schot voorlangs. Maar meteen namen de Pallieters weer over. Flebus zette zich knap door en trapte centimeters naast. De Lyra-Lierse fans keken mekaar vertwijfeld aan. Zeker toen Maes even buiten de grote rechthoek de bal met de hand beroerde. Even later lag de wedstrijd in een definitieve plooi, toen Leopoldsburg een mistasten in de defensie afstrafte.

The bright side of Lyra-Lierse

De tiende opeenvolgende wedstrijd zonder nederlaag kwam er dus niet. Het was een zeer frustrerende namiddag voor iedereen die Lyra-Lierse in het hart draagt. Toch kregen de spelers van de fans een warm en verdiend applaus. En in de kantine van Leopoldsburg konden ze hun ogen niet geloven dat de fans alsnog de gezangen aanhieven om een feestje in te zetten.

Wat onthoud een positivo dan na een wedstrijd dat alles tegenzat dat kon tegenzitten? Dat deze club fantastische supporters heeft!

Tot zaterdag, thuis tegen Bornem!