Wedstrijdverslag | 25 maart 2019

Lyra-Lierse legt Racing Mechelen over de knie in felbevochten derby

Puike organisatie

De ganse zaterdag- en zondagvoormiddag waren tientallen vrijwilligers met een Lyra-Lierse hart in de weer geweest om de wedstrijd voor te bereiden. Het resultaat was er naar: de business lounge en de benedenkantine stonden klaar om de vele eters te ontvangen, hekken waren geplaatst om het bezoekende vak af te bakenen en in het fandorp straalde de nieuwe tent met de gezegende naam “Zuster Agnes” van contentement, klaar om de Lyra-Lierse fans te ontvangen, die massaal de weg naar de Doelvelden hadden gevonden. Deze club is springlevend, zoveel is duidelijk.

Blitz-start

De Pallieters namen een blitz-start. Jacobs bereikte de vrijstaande Flebus, zijn schot van kortbij werd geweerd door de uitgekomen Racing doelman Ledent. Nog in de eerste tien minuten loodste Flebus met een subtiel tikje Dillien voorbij enkele verdedigers. Steven kapte zich vrij en trapte binnen…kant paal. In dezelfde fase diende Ledent zich opnieuw te onderscheiden, maar hij geraakte geblesseerd zodat tweede doelman Van Bulck het veld in moest.

Wedstrijd in evenwicht

Net na het kwartier vond de bedrijvige Dillien rechterflank Lambreghts. Aan de tweede paal kwam zijn evenknie op links Van den Abeele een teen te kort om de voorzet binnen te schuiven. Lyra-Lierse moest nu wat gas terugnemen en de wedstrijd werd evenwichtiger. Op het uur zette Jacobs nog voor naar Balbi, maar diens kopbal kon Van Bulck niet verontrusten.

Na het uur tekende Hmouda voor het eerste echte gevaar van de kant van Racing, maar zijn poging zeilde over het doel van Maes. Racing werd nu gevaarlijker. Ervaren skipper Balbi kon met een gepaste interceptie beletten dat de gevaarlijke Huysmans alleen voor Maes kwam. Voor het laatste gevaar van de eerste helft tekende Jacobs met een banaanschot dat niet zo ver naast ging.

Openingstreffer op Wils-kracht

Lyra-Lierse begon de tweede helft op dezelfde wijze als de eerste: verschroeiend. Dillien omspeelde met rechts zijn tegenstrever en zette dan mooi laag voor met links. De bal was maar binnen te lopen, maar niemand was gevolgd. De druk werd nu onhoudbaar voor Racing. Op hoekschop van Jacobs buffelde uitblinker Wils de bal heerlijk binnen. De bekroning van de sterke wedstrijd van Stef, die zelfs de grootste zenuwlijder kan kalmeren door zijn rust aan de bal.

Olympisch doelpunt

Racing kwam nu offensiever voor de dag. In de 65ste minuut werd een doelpunt van Huysmans afgevlagd voor buitenspel. Lyra-Lierse was nu gewaarschuwd. Peffer hield knap twee tegenstanders af en probeerde het vanop afstand met een laag schot. Enkele minuten later stond Dillien achter de bal bij een hoekschop. Hij krulde hij de bal naar de eerste paal, waar een verbouwereerde Van Bulck de bal rechtstreeks binnen zag gaan. Een heus olympisch doelpunt, dat niet zou misstaan in de ‘keek op de week’! De kop kirde van plezier en zette het feest in. Dillien zette nog eens een raid in en bracht de bal voor, waar Peffer net niet alert genoeg was.

De onvermijdelijke Huysmans

Het supportersfeestje kreeg toch even een tik, toen wie anders dan Huysmans na een snelle omschakeling van dichtbij de aansluitingstreffer binnenprikte. Even daarna legde scheidsrechter Berckvens de wedstrijd een tiental minuten stil, nadat de opwarmende Lyra-Lierse spelers vanuit het bezoekende vak bestookt werden met bier en fluimen. Een spijtige dissonant bij een mooie voetbalnamiddag. Gelukkig zorgde de korte pauze voor een afkoeling van de gemoederen en kon het laatste kwartier zonder problemen worden afgewerkt. De Mechelaars drongen nog aan, maar verder dan een vrije schop die naast zoefde kwamen ze niet, waardoor de verdiende overwinning een feit was.

Lyra-Lier(s)ke plezierke

Wie vertrouwd is met het DNA van de Lyra-Lierse fans, weet dat het laatste fluitsignaal meteen ook het signaal was om een vet Lyra-Lierse feestje in te zetten. Met alle klassiekers uit het Lyra-Lierse repertoire werd door fans en spelers het feestgedruis van de derbyoverwinning ingezet. Op de andere tribunes genoot men met volle teugen van het schouwspel. Tot ver na het affluiten werd er stevig doorgefeest in de business lounge en in de Zuster Agnes, waarschijnlijk tot lang nadat uw verslaggever huiswaarts trok.

Op eindrondekoers

Tussen al het feesten door past ook een nuchtere analyse en die leert dat Lyra-Lierse met zeven opeenvolgende wedstrijden zonder nederlaag (en een 13 op 15) aan een sterke reeks bezig is. Een reeks die de poort van de eindronde moet openen.

Volgende zaterdag trekken we naar Rijkevorsel, waar de Zwarte Leeuwen hun klauwen willen laten zien in weer eens een clash tussen twee traditieclubs. Aftrap om 19u30.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Wils, Van Parys, Balbi, Dillien (87′ Van Goylen), Flebus, Lambreghts, Van Den Abeele, Cools, Jacobs, Peffer (90′ Y.Ibn El Mokadem).

Opstelling KRC Mechelen: Ledent (10′ Van Bulck), Mariën, Olensky (58′ Janssens), Dierickx, Wout Kerckhofs, Bram Kerckhofs, Van Delm (72′ Fontaine), Hens, Hmouda, Huysmans, Doncos.

Doelpunten: 1-0 47′ Wils, 2-0 71′ Dillien, 2-1 76′ Huysmans

Geel: 35′ Dierickx, 45′ Van Delm, 55′ Jacobs