Wedstrijdverslag | 2 april 2023

Lyra-Lierse legt Bocholt over de knie in ijzersterke tweede helft

Een voetbalwedstrijd op de dag van de Ronde van Vlaanderen is geen evidentie. Om de rondeliefhebbers toch over de wielerstreep te trekken, werd het aanvangsuur vervroegd, zodat ze na de wedstrijd op de televisieschermen live konden meemaken hoe de beste won.

Dat laatste was ook zo in het Luc De Rijckstadion. Was de eerste helft nog gelijk opgaand, dan stond er geen maat op het Lierse meesterschap na de rust. Leest u even mee.

Eerste helft in evenwicht

Bocholt tekende voor het eerste gevaar. Draaischijf Brulmans haalde zwaar uit van ver, Hufkens bracht redding. Lyra-Lierse reageerde. De bedrijvige Peffer trok de bal met een 45 naar Adesanya, Wertelaers haalde diens schot nog uit de hoek. Even later waren de bezoekers dicht bij de openingsgoal toen een laag voorzetschot ei zo na een aanstormende bezoeker vond. Het spel ging goed over en weer. Peffer viseerde de korte hoek, Wertelaers pakte. Nys stuurde Peffer diep met de buitenkant van de voet. Velen dachten dat Jordy zijn 17de van het seizoen ging netten, maar de bal ging enkele meters naast. Ook Van Goylen ging nog zijn kans, maar hij trapte naar de eerste hoek, waar Wertelaers al geposteerd stond. Een hoekschop vond het hoofd van Weuts, die verlengde tot bij Adesanya. Jason kopte over, maar stond ook buitenspel. De laatste kans voor de pauze was voor Schaessens. Technisch vaardig als hij is, maakte hij zich mooi vrij, zijn schot had niet de juiste hoogte.

Weer een treffer van Peffer

De tweede helft begon meteen met een snelle Limburgse uitbraak, Hufkens was attent. Dax keepte de ganse wedstrijd met veel zekerheid. Peffer zette de handschoenen van Wertelaers warm, maar dit zou uitstel van executie worden. Want even later toonde Adesanya zich bij een hoge bal als de ideale targetman om dan Van Goylen op zijn linkerflank te bedienen. Quinten omspeelde zijn tegenstander en ging het lijntje af. Op de achterlijn zette hij nog eens een mannetje in de wind en trok dan achteruit naar wie anders dan de opduikende Peffer. Of had u iemand anders in gedachten? Nummer 17 was een feit.

Jordy was een ware gesel voor de bezoekende verdediging. Hij nam een lange bal mooi aan, hield 2 man aan de praat en viseerde dan de dichtste winkelhaak. Wertelaers ranselde de bal nog uit de kruising. Dat kan ik ook, dacht Hufkens, toen hij met een zweefsprong een verre Limburgse poging onschadelijk maakte. Naar doel trappen, dan denken we natuurlijk ook aan el maestro Jaric Schaessens. Met een stuit ging de bal naar de verste hoek, maar Wertelaers, weer hij, redde nog met de vingertoppen.

Lyriek in de vorm van een hypothenusa

En dan le moment suprême van de wedstrijd. Want de combinaties die de heren Schaessens, Peffer en Nys (de laatste twee met een dubbelpass) etaleerden, bekroond met het 7de doelpunt van Mathias, kunnen niet anders dan het predikaat allerfraaist toebedeeld worden. In al deze geometrische schoonheid meende uw verslaggever zelfs de contouren van een hypothenusa te ontwaren. Wie op de laatste editie van de traditiequiz van Lyra-Lierse 2 weken geleden aanwezig was, ziet het zo voor zich. What’s next, Lierse boys, de regel van drie met een buffelstoot van Volant – om maar iemand te noemen – om af te ronden?

De bezoekers moesten nu een dubbele achterstand ophalen. Een hoekschop ging gevaarlijk naar de tweede paal, kapitein Lambreghts stond paraat en ontzette met het hoofd. Peffer blééf maar spelen met de sjokkedijzen van zijn bewakers. Hij dook het strafschopgebied in, zette zijn lichaam goed en ging neer toen een verdediger hem neerduwde. Adesanya zette de terechte elfmeter beheerst om: drâ bros, om het op zijn Liers te zeggen. Ook Schaessens, de man van de tweede seizoenshelft, had een doelpunt verdiend, maar zijn poging vanuit een schuine positie trof de buitenkant van de paal.

Deze overwinning was het resultaat van een goede organisatie, de juiste teamspirit en ook en vooral de klasse van de bepalende spelers. Wie erbij was, ging tevreden naar huis. Onze seniors hebben een weekje rust. Tijdens het paasweekeinde kunnen we met z’n allen onze Lyra-Lierse jeugdploegen aanmoedigen op het 49ste Internationaal Paastornooi. Dan resten nog 5 wedstrijden, met de verplaatsing naar Lille als eerste opdracht. Iets in me zegt dat we daar met velen gaan zijn.

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Lambreghts (C) (87′ Van Den Bogaert) , De Wilde, Vets, Van Goylen, Schaessens (89′ Julien), Nys (80′ Reijniers), Adesanya, Peffer

K. Bocholt VV: Wertelaers (C), Lenaerts, Doms, Dirkx (68′ Azevedo), Brulmans, Paesen, Bussels (73′ Jacobs), Mathei (85′ Boonen), Zotti, Cascio, Vandersmissen

Doelpunten: 61′ Peffer 1-0, 75′ Nys 2-0, 85′ Adesanya (pen) 3-0

Geel: 69′ Paesen, 71′ Lambreghts, 77′ Cascio