Wedstrijdverslag | 16 september 2019

Lyra-Lierse laat in een bizarre wedstrijd twee punten liggen

De nieuwe topaanwinst Mo Messoudi maakte nog geen deel uit van de kern. Van Parys keerde terug uit schorsing, maar nam samen met Van Goylen en Adesanya plaats op de bank. Lyra-Lierse startte dus met hetzelfde basiselftal.

Penalty uit het niets

De studieronde duurde volle vijftien minuten. Het kwam dan ook als een complete verrassing toen scheidsrechter Theuwissen de bal op de stip legde. De thuisspelers protesteerden niet, want de handsbal was overduidelijk. Peffer legde de bal keurig in de hoek en Lyra-Lierse stond zowaar op voorsprong.

Het spel werd nu beter aan Lierse zijde. Een lage voorzet van de weer bedrijvige Nys ging voorbij alles en iedereen. Lambreghts vond Dillien met een hakje en Steven legde vanop 20 meter aan. Zijn schot draaide naar de hoek, maar doelman Coenen kon nog net redding brengen. Een splijtende aanval over Nys en Dillien bracht Peffer in een kansrijke positie, maar zijn schot werd nog geblokt. Bij de daaropvolgende corner kopte Van den Buijs de bal naast. Om maar te zeggen dat Lyra-Lierse met meer dan een doelpunt voorsprong had kunnen gaan rusten.

Kansen op 0-2

Ook in de tweede helft hadden onze jongens doorlopend de bal. De dubbele voorsprong was een paar keer ei zo na een feit. Peffer snoepte de bal af en omspeelde de doelman, maar besloot vanuit een schuine hoek in het zijnet.  Kort daarna speelde diezelfde Peffer met een mooie laterale pass Dillien vrij. Steven stifte de bal om de uitlopende Coenen heen en de bal leek binnen te gaan… maar strandde op de binnenkant van de paal.

Twee koude douches

Dit bleek het kantelpunt van de wedstrijd te zijn. Een uur lang had de thuisploeg geen enkele kans gecreëerd, maar plots belandde een hard schot op halve hoogte in de korte hoek voorbij de verbouwereerde Maes. Hoe kon dit gebeuren in een wedstrijd die volledig onder controle leek?

Lyra-Lierse had nog een half uur om de driepunter in de wacht te slepen. Nys verstuurde een mooie lange bal naar Lambreghts. Gaetan haalde de achterlijn en trok de bal achteruit, maar Jacobs trapte over. Van de Cauter, de 38 jarige ouderdomsdeken van Helson, schoot nog in de draai over, maar voor de rest was het al Lyra-Lierse dat de klok sloeg. De goed ingevallen Adesanya trapte op doel, maar Coenen stond paraat.

De tweede koude douche kwam echter op de 83ste minuut, toen Maes een onschuldig ogend schot niet onder controle kreeg, waardoor de bal pardoes achter hem heen viel. De Lyra-Lierse fans keken elkaar aan en wisten niet wat er was gebeurd.

Erop

Het werd even heel stil rond het terrein – driekwart van de aanwezigen kwamen uit Lier en omgeving – maar toen kwam het legioen weer op gang en schreeuwden de fans hun Pallieters weer naar voor. En dat had effect, want beste man op het veld Nys schoot de gelijkmaker in het dak van de goal.

Erover?

Er resten nog een kleine tien minuten. De Lierse druk werd groter en groter, het was pompen of verzuipen voor de Limburgers.  Adesanya maakte zich mooi vrij, maar zijn schot vanuit de draai ging over. Een knappe draaiende voorzet van de – eveneens goed ingevallen – Van Goylen bereikte de mee opgerukte Weuts, maar Koen kopte de bal over doel. Het verlossende doelpunt hing in de lucht. Bij een zoveelste hoekschop vond Jacobs het hoofd van Balbi. Elio kopte een haar naast, de supporters grepen zich de haren uit het hoofd. Vier open doelkansen, maar geen doelpunt, het mocht blijkbaar niet zijn!

De laatste kans was nog voor Nys, na een aflegger van Adesanya, maar zijn schot was te centraal.

Zo eindigde deze bizarre wedstrijd op een gelijkspel. Lyra-Lierse had zeker verdiend om te winnen, maar in de onvoorspelbare sport die voetbal vaak is, krijgt het beste paard niet altijd de haver.

Groot voetballend vermogen

We nemen het positieve mee, want ook de thuissupporters konden vaststellen dat dit Lyra-Lierse heel wat talent en voetballend vermogen in huis heeft. Als daar dan ook nog de fighting spirit van het laatste half uur van de wedstrijd aan gekoppeld wordt, kan dit Lyra-Lierse een pletwals zijn die van elke tegenstander de bovenhand kan halen. Wellicht kan Mo Messoudi nog iets extra toevoegen aan dit geheel en dan hebben we het laatste van dit Lyra-Lierse nog niet gezien.

Topfans

Een pluim ook weer voor onze topsupporters, die van de mensen van Helson complimentjes kregen voor hun positieve en nimmer aflatende gezangen en aanmoedigingen. En wat was het mooi om te zien dat ze hun doelman Kristof Maes in de armen sloten na de wedstrijd. Dat is Lyra-Lierse ten voeten uit, de warme familiale club, waar lief en leed wordt gedeeld.

Ambiance

Volgende zaterdag komen de Zwarte Leeuwen uit Rijkevorsel over de vloer. De supporters van de leeuwen zakken met drie bussen af naar het Luc De Ryck stadion om hun spelers aan te moedigen, maar ook om te verbroederen met onze fans, met wie ze sinds vorig seizoen bevriend zijn. De supporters van Lyra-Lierse maken zich klaar om hen een warme ontvangst te geven. En wat met het debuut van Mo Messoudi? Kom dat zien, kom dat zien!

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Cloetens, Balbi, Dillien (70’ Adesanya), Lambreghts, Weuts, Nys, Van den Buijs (70’ Van Parys), Van den Brande, Jacobs, Peffer (75’ Van Goylen)

Doelpunten: 17’ Peffer (0-1), 60’ Geerts (1-1), 83’ Benassar (2-1), 86’ Nys (2-2)
Geel: Daniels
Rood: geen