Wedstrijdverslag | 5 oktober 2020

Lyra-Lierse imponeert met scherpschutter Peffer als uitblinker

De broederstrijd tussen Seppe en Robbe Kil en de confrontatie van de spelers van Cappellen met hun gewezen trainer Bart De Roover gaven extra pigment aan deze regionale derby, die zich allerminst als een wandeling in het park aankondigde. Toch heerste na afloop het gevoel dat de overwinning van Lyra-Lierse op geen enkel moment in het gedrang was gekomen. Hadden de Kapellenaren een collectieve off-day, of waren onze Pallieters echt zo sterk? Uw verslaggever is geneigd voor de tweede optie te gaan.

Lyra-Lierse toont zich oppermachtig

Nochtans was de wedstrijd aan een traag tempo gestart en was het wachten op de twaalfde minuut, vooraleer de thuisploeg zich via Adesanya een eerste keer gevaarlijk kon tonen. Het schot van Jason ging een metertje naast.

Pas na het half uur zou de wedstrijd losbarsten, toen Peffer een vrijschop op de lat knalde. Enkele minuten later kwam Lyra-Lierse verdiend op voorsprong. De sierlijke Kil stak door naar Peffer die de bal heerlijk meenam en als een volleerde afwerker naast doelman Joossens schoof.

Lyra-Lierse zette de toon. Jacobs zwierde vanop links de bal naar Peffer, maar het vluchtschot van Jordy ging hoog over. Even later slalomde diezelfde Peffer, bediend door Adesanya, zich vrij, nu zoefde zijn schot maar nipt over. Een oppermachtig Lyra-Lierse had zeker met een dubbele voorsprong kunnen gaan rusten.

De Lierse spitsbroeders vinden elkaar blindelings

Gelukkig staat hierboven niet de titel ‘een match met twee gezichten’, want ook na de herneming bleef Lyra-Lierse de betere en gevaarlijkere ploeg. In het vierde kwartier stak de lijnrechter twee keer een stokje voor verder succes. Iets na het uur nam de ijzersterk spelende Lambreghts een afvallende bal op de slof, zijn poging ging een metertje over.

De eerste echte kans voor de bezoekers noteerden we in de 65ste minuut. Maes kon de poging van dichtbij van de doorgebroken Vallez met de voet weren.

Daarna was het terug al geel-zwart dat de klok sloeg. Kil draaide zich weer eens op zijn gekende wijze vrij en bediende Adesanya. De kilometervreter van Lier en omstreken ging het lijntje af, wachtte oordeelkundig op de loopactie van zijn maatje Peffer naar de tweede paal, om hem het leer panklaar voor te schotelen. De verdiende dubbele voorsprong was een feit.

Maar nog was de honger van de gretige schapenkoppen niet gestild. Een vrijschop van Peffer vond het hoofd van de sterke Weuts, maar zijn overhoekse kopstoot ging aan de tweede paal rakelings naast.

Welkom terug, Brent!

Met het ingaan van de laatste tien minuten zette Peffer de kers op de taart, toen hij een enig mooie en snel uitgevoerde aanval waarbij Lambreghts en invaller Van Goylen bij betrokken waren, afrondde. De aflegger kwam van wie anders dan Adesanya, king Jordy draaide de bal prinsheerlijk in de hoek. Meteen zijn vijfde van het nog zeer prille seizoen, als binnenkomer in tweede nationale kan dit tellen. Jordy kreeg zijn applausvervanging en werd vervangen door de na een lange revalidatie wederoptredende Brent Van Den Abeele.

Cappellen reageerde nog even met een schot van kapitein Geuens, maar de laatste grote kans was nog voor de diepgestuurde Adesanya. Zijn poging miste op een haar na de kooi van Joossens. Jason had een doelpunt zeker verdiend.

Lyra-Lierse heeft zijn start alvast niet gemist met een zes op negen. De kwaliteit van het spel gaat bovendien in stijgende lijn en dat geeft vertrouwen voor de derby tegen traditieclub Berchem volgende zondag.

K. Lyra-Lierse: Maes, Balbi (82’ El Mokadem), Van Den Brande, Weuts, Jacobs, Vets, Nys (68’ Van Goylen), Lambreghts, Kil, Peffer (87’ Van Den Abeele), Adesanya.

Doelpunten: 34’ Peffer 1-0, 65’ Peffer 2-0, 77’ Peffer 3-0
Gele kaarten: 26’ Nys, 35’ Bouwman, 45’ Joris, 60’ Volant