Wedstrijdverslag | 3 februari 2020

Lyra-Lierse houdt Betekom tot het einde in de wedstrijd, maar wint verdiend

Wie voor aanvang van het WK veldrijden zijn geld op topfavoriet Mathieu Van der Poel had gezet, wist dat de kans klein zou zijn dat hij zijn inzet zou verliezen. De last minute gokkers die luttele minuten voor affluiten nog geld zouden hebben gezet op een gelijkmaker voor KAC Betekom, zouden hun inzet waarschijnlijk hebben kunnen verduizendvoudigen als dat scenario bewaarheid zou zijn geworden. Want zowat iedereen die aanwezig was in het Luc De Rijckstadion achtte een gelijkmaker nagenoeg uitgesloten. Om de doodeenvoudige reden dat de bezoekers toen nog maar met negen op het terrein stonden. En Lyra-Lierse was al de hele wedstrijd de betere ploeg, met tal van kansen tot gevolg.

Het oog van de naald… of kampioenengeluk?

Maar laat nu net in de laatste minuut een bezoeker schuin voor het doel van Maes opduiken om een gewis doelpunt te maken. Het schot was laag en ging naar de hoek… net naast… Oef! Hier kroop Lyra-Lierse in extremis door het oog van de naald. Het geluk van de kampioen?

Voor het eerst dit seizoen kon de technische staf niet rekenen op een vijftal kernspelers. Nijs was geelgeschorst, Messoudi was nog niet hersteld van zijn achillespees blessure, Van den Abeele is al een tijdje onbeschikbaar en Cloetens viel in extremis ziek af. Hierdoor kwamen de tweelingbroers Yassir en Seraaj Ibn El Mokkadem in de wedstrijdkern. Reservedoelman Sterkens en groeidiamant Van Goylen vervolledigden de kern.

Pif-paf-Peffer

De Pallieters namen meteen de wedstrijd in handen. De eerste tien minuten leverde dat geen doelpunten op, maar toen Adesanya zich sterk toonde en zijn maatje Peffer bediende, knalde Jordy de bal hard, droog en overhoeks – zeg maar op zijn Peffers – binnen. Meteen nummer 15 voor onze topschutter. De geelzwarten bleven met veel drang naar voor voetballen. Nadat Van Den Buijs de bal had doorgekopt tot bij Adesanya, zag Jason weer Peffer vrijstaan. Het schot in de korte hoek werd gered door doelman De Jonge.

Niet veel later staken ook de bezoekers de neus aan het venster. Na een heet standje voor de kooi van Maes probeerde een Vlaams-Brabander de bal binnen te ‘sliden’, maar zijn poging ging enkele meters naast.

De lat ligt weer dwars

Lyra-Lierse bracht bij vlagen goed voetbal en was een paar keer dicht bij een dubbele voorsprong. Een afgeblokte poging van de rumoerige Adesanya kwam voor de voeten van Dillien. Onze Futsal international – drie doelpunten in de interland tegen Schotland deze week! – trapte hard, maar de bal ging via de onderkant van de lat terug het veld in.

Ook Adesanya was er nog dichtbij, maar hij kon een scherpe lage voorzet van rechtsback Lambreghts net niet beroeren aan de tweede paal. Het laatste gevaar voor rusten kwam nog van de bezoekers. Een goed getrapte vrije trap werd naast gekopt.

In de tweede helft bleef Lyra-Lierse het betere elftal. Dillien maakte zich mooi vrij, maar zijn schot werd in corner verwerkt. Ook Betekom roerde zich, met een kopbal aan de tweede paal die richting miste.

Ook Weuts vindt de lat

Een knappe vrije schop van Dillien kwam in de rebound bij Lambreghts, zijn schot ging niet zo ver naast. Dillien bleef de vrije schoppen goed behandelen. Hij vond Weuts, die hoog opveerde, maar zijn kopbal trof de lat.

De lat wil weer niet mee

Onze Lierenaars bleven komen. Peffer zette een actie op en loodste Dillien door de defensie. Weer was het geluk niet aan Stevens zijde, want opnieuw vond hij de lat op zijn weg. De aanvalspogingen bleven over de mat rollen. Dillien zette zich enig mooi door en was op weg naar het doel van De Jonge, tot hij getorpedeerd werd door Boogaerts.  Jammer dat scheidsrechter Lamberigts het voordeel niet afwachtte, want enkele thuisspelers waren meegevolgd.

Lyra-Lierse betaalt twee maal bibbergeld

Lyra-Lierse leek de wedstrijd volledig onder controle te hebben. Het was dan ook schrikken toen Janssens op een snelle tegenaanval de paal trof. Ondertussen had Boogaerts zijn tweede gele kaart gekregen wegens handspel en stond Lyra-Lierse met een man meer op het terrein. Dillien zette zich weer eens achter een vrije trap, maar de goed getrapte bal werd door De Jonge uit het doel gezweefd.

In de 90ste minuut kreeg Van den Broeck rechtstreeks rood na een fout op de doorgebroken Van Goylen. Adesanya probeerde het staalhard en rechtdoor, maar zijn schot ging over. Het aanspelen van een medespeler was een optie geweest, omdat Betekom haast alle spelers in de muur had geposteerd.

Met een overtal van twee spelers kon Lyra-Lierse de wedstrijd rustig uitspelen. Tot die huizenhoge kans voor de bezoekers in de 93ste minuut. Maar daar spreken we niet meer over.

Moet er nog zand zijn?!

De drie punten zijn binnen, na de eerste periodetitel is nu ook de tweede periodetitel is binnen, de kloof met City Pirates bedraagt nu – met dank aan Houtvenne – zes punten en voor de negentiende keer op rij bleef de garde van Patrick Van Houdt ongeslagen. Moet er nog zand zijn!? Hopelijk blijven onze Lierse leeuwen ook in Pelt onklopbaar, waar ze zaterdag Esperanza Pelt partij geven.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van den Brande, Lambreghts, Jacobs, Balbi, Van Den Buijs, Van Parys (84’ Yassir Ibn El Mokadem), Dillien (89’ Seraaj Ibn El Mokadem), Peffer (85’ Van Goylen), Adesanya

Doelpunten: 1-0 Peffer (14’)
Geel: Thys, Luyten, Maes
Rood: Boogaerts (2 x geel), Van den Broeck