Wedstrijdverslag | 29 april 2024

Lyra-Lierse haalt de eindronde na evenwichtige wedstrijd

De supporters hadden gehoor gegeven aan de oproep om massaal naar Oosterwijk af te zakken. Van de ongeveer 400 supporters was de zeer grote meerderheid Lyra-Lierse gezind. Onder hen ook Jozef Van In, 92 lentes jong en telg van de gelijknamige Lierse uitgeversfamilie, die zelf met de auto naar het gezellige stadion in de Bovenmansstraat was gebold. Wie doet het hem na?

Licht overwicht

De thuisploeg moest winnen om in de eindrondekoers te blijven, maar toch duurde de studieronde een kwartier. Dan mocht Peffer een vrije schop nemen. Hij trapte naar de korte hoek, Swinnen redde. Schils vond Teunen die op rechts doorging, zijn voorzet was niet zuiver genoeg en wellicht had hij beter zelf op doel besloten. De Pallieters wonnen de tweede bal en hadden zo licht veldoverwicht. Adesanya met de steal en meteen naar aanvalsmaatje Peffer, die was te verrast. Even later weer Adesanya naar Peffer, ditmaal verlengde hij een lange bal met het hoofd. Peffer kon net niet bij de bal.

Het eerste gevaar van de thuisploeg kwam er pas op de 38ste minuut. Limbombe sneed vanop de flank naar binnen en viseerde de korte hoek, Sterkens kon in twee tijden redding brengen. Het slot van de eerste helft was voor Houtvenne. De felle wind deed de bal soms caprioleren. Zo kon Vets een voorzet maar half wegwerken, de toegesnelde Volant kon het schot van een thuisspeler nog blokken. Ondertussen luidden de klokken voor de arme Teunen. Wie zelf voetbal heeft gespeeld, kan er zich iets bij voorstellen.

Net voor rusten ontsnapt aan achterstand

Even later weer ding dong, maar nu waren het de alarmbellen die loeiden. Volant verlengde een lastige, door de wind gedragen bal achterwaarts met het hoofd tot aan de tweede paal. Daar stond Allegria klaar om de bal in het dak van het doel te rammen, althans daar vreesden de Lierse fans voor. Gelukkig ging het schot via de bovenkant van de lat over. Oef!

Evenwichtige, intense tweede helft

Turbo op na de rust, naar goede gewoonte? Daar leek het op, toen Augustijns Schils bediende. Mathias wilde heel altruïstisch de bal naar Adesanya passen, maar had misschien beter zelf zijn kans gegaan. Zou een nogal licht toegekende vrije schop net voor de 16 meter Sterkens verontrusten? Niet echt, want de trap van Allegria ging over. Meteen daarna Liers gevaar, met Adesanya die aflegt voor Reijniers (ingekomen aan de rust), hij besloot vanop een kleine 20 meter naast. De immer klaar kijkende Bent zou een prima invalbeurt maken.

Hij was ook betrokken in een van de betere Lierse aanvallen van de wedstrijd, toen hij Kil aanspeelde. Die vond Peffer en dan weet je dat er iets kan gebeuren. Jordy maakte zich knap vrij, maar zijn schuiver ging naast. Dan weer een 3 tegen 2 situatie in het voordeel van onze Pallieters. Weer Reijniers die de ruimte zag, dan Peffer die Adesanya in het straatje stuurde, maar Jason stuitte op de goed uitgekomen Swinnen. We noteerden ook nog een verre poging van Peffer, maar Swinnen was net op tijd om de bal te pakken. Ooit zit er wel een doelpunt van de maand in op deze manier.

Op de 70ste minuut nam Schils een afvallende bal op de slof, zijn schot werd nog geblokt. Adesanya werd net voor de grote rechthoek in het halve maantje van de sokken gelopen. Scheidsrechter Steegen zag er geen fout in, de Lierse fans wel.

Via vingertoppen Sterkens op de lat, Lierenaars buiten 2 tegen 3 situaties niet uit

Langzamerhand kwam de thuisploeg meer opzetten, met Camara die de lijnen uitzette. Snelheid is niet zijn grootste troef, maar voetballend vermogen en duelkracht des te meer. Allegria kon in een kansrijke positie aanleggen, zijn schot ging ver naast. Het was niet de dag van Allegria. Hij nam even later een laterale voorzet in een tijd vol op de slof, maar zijn vluchtschot trof via de vingertoppen van Sterkens de dwarslat. Het laatste doelgevaar was Liers getint. Peffer slalomde zich doorheen de defensie, zijn schot had niet dezelfde kwaliteit als de voorafgaande actie. Nog één keer opwinding, toen de nochtans goed spelende Kieboom er weer driest inging en Van Den Bogaert torpedeerde.

Toen Steegen voor de laatste keer zijn fluit beroerde, kon het Lierse feestje beginnen. Wat supportersbeleving en toeschouwersaantallen betreft, lijkt de club opnieuw op het pré-Corona niveau te zijn. En dan zijn we nog niet op Sportpark Lier, dat belooft!

Ook de eindronde kondigt zich veelbelovend aan. Maar eerst nog een soort van galamatch tegen Wezel. Hoewel, valt daar geen varkentje te wassen?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Vets, Teunen, Augustijns, Schils, Muyldermans, Van Goylen (46′ Reijniers), Kil, Peffer, Adesanya (C)(80′ Van Den Bogaert)

KVC Houtvenne: Swinnen, Ghislain, Santermans (C), Van Der Veken, Thuys (65′ Van Keilegom), Limbombe (65′ Yildiz), Van Geet (82′ Cilt), Kieboom, Allegria, Camara, Cavus (87′ Electeur)

Geel: 17′ Cavus, 51′ Vets, 88′ Kieboom

Scheidsrechter: Brent Steegen