Wedstrijdverslag | 6 januari 2020

Lyra-Lierse geeft niets weg, maar kan de schaarse kansen niet verzilveren

De eerste wedstrijd van het nieuwe jaar kondigde zich niet als een gemakkelijke klus aan, want de thuisploeg was in eigen huis tot nu toe ongeslagen gebleken. De licht geblesseerd Messoudi viel in extremis uit de selectie. Ook Nijs bleek nog niet volledig hersteld van ziekte, Mathias nam plaats op de bank. Dit gaf de gelegenheid aan Dillien om zijn onmiskenbare talenten te laten zien van bij de aanvang. Sterkens, Van Parys en Van Goylen hielden zich paraat.

Een biljart … met toppen

De Ramselse akker leende zich niet tot goed voetbal. Bij zowat elke pass stuitte de bal op. ‘Het is een biljart, maar met toppen’, klonk het in het goed gevulde – en zoals altijd sfeervolle – uitvak.

Houtvenne maakt de ruimtes klein

De plaatselijke coach Geert Van Dessel was niet van plan om de vaardige Lierse voetballers hun ding te laten doen en had een laag blok neergezet. Eens de bal bij een Pallieter kwam, werd hem onmiddellijk de ruimte ontnomen door de kort op de huid zittende verdedigers.

Lambreghts met dé kans

De eerste twintig minuten gebeurde er niets noemenswaardigs. Tot Lambreghts de beste kans van de wedstrijd kreeg, na een tegenaanval over Dillien en Peffer en oordeelkundig doorlaten van Adesanya. Gaetan besloot om de bal lateraal af te leggen naar Adesanya, die net niet bij de bal kon, maar had zeker van zo dichtbij zelf zijn kans kunnen gaan.

Een puntgave prestatie van Gianni

Ook de thuisploeg stak de neus aan het venster met een schot dat in de handen van Maes ging. De ijzersterke, immer klaar kijkende Van Den Buijs toonde zich de hele wedstrijd balvast en strooide kwistig met korte en lange passes. Onder zijn impuls, met Cloetens als buffer, zette Lyra-Lierse meer druk vanaf het half uur. Toch werden de kansjes verdeeld aan beide zijden, met schoten voorlangs en hoog over van de kant van de thuisploeg en een flits van Dillien die in twee tijden zijn kans ging.

Steven bleef gevaarlijk. Na een splijtende actie waarbij hij zich tussen twee verdedigers wurmde, stuitte de bal jammer genoeg op, waardoor zijn schot over ging. Van Den Buijs schot ging even later zijn kans, maar zijn schot was te centraal. Ook het laatste gevaar voor de rust kwam van de gasten uit Lier. Van Den Buijs vond Dillien, die kapte zich vrij en trapte hard naar doel, maar doelman Pauwels kon de bal van onder de lat halen.

Veldoverwicht, maar geen uitgespeelde kansen

Ook in de tweede helft stelde Lyra-Lierse de meeste offensieve daden, zonder echt de aandacht voor de defensieve balans uit het oog te verliezen. Het risico bleef aanwezig dat Glenn Van Asten, de steeds aanspeelbare ervaren aanvoerder van de thuisploeg , met een doorsteekpass de lokale aanvallers zou bereiken.

Reeds snel toonde Dillien zich weer gevaarlijk, maar zijn schot werd in de kleine rechthoek afgeblokt. Peffer kende een moeilijke avond, maar kon zich toch doorzetten, zijn strakke en lage schot ging maar enkele meters voorlangs.

Dillien leek wel herboren in de tweede helft. Met een ronduit briljante actie draaide hij drie verdedigers in de wind. Doordat de bal op het zware veld stremde, kon een toegesnelde verdediger nog net beletten dat hij naar doel kon trappen. Steven bleef de thuisdefensie teisteren met snedige acties, maar het thuisblok kraakte nog niet.

Ook het zware veld eiste in het laatste kwartier zijn tol. Verder dan een laag en centraal schot van Van den Buijs kwam Lyra-Lierse niet meer.

De thuisploeg was blij dat het zijn ongeslagen thuisstatus kon handhaven. Ook voor Lyra-Lierse blijft de ongeslagen reeks van nu al 16 wedstrijden aanhouden. De Lierse verdediging staat als een kathedraal, met nu al de achtste clean sheet voor Kristof Maes tot gevolg. Het zal met de komst van ploeg in nood Helson Helchteren wel zaak zijn om terug de netten te vinden. Dit om de kloof met de achtervolgers te behouden en als leider de topmatch op en tegen Zwarte Leeuw in te gaan.

Maar nu eerst aanstaande zaterdag het Helchterse appeltje uit de zeer ongelukkige heenwedstrijd schillen. Aftrap in het Luc De Rijckstadion om 20u00.

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van den Brande, Jacobs, Balbi, Cloetens, Van den Buijs, Lambregths (86’ Van Parys), Dillien (73’ Nys), Peffer (82’ Van Goylen), Adesanya.
Gele kaarten: Michiels, Cheprassov, Ven, Cloetens
Rode kaarten: geen