Wedstrijdverslag | 7 mei 2023

Lyra-Lierse geeft het weg in de tweede helft en speelt vrijdag alles of niets op het Kiel

‘Drie nul hadden we zeker moeten voorstaan’, hoorde ik enkele supporters zeggen tijdens de rust. Misschien was dat een beetje overdreven, niet elke kans kan een doelpunt zijn, maar een dubbele voorsprong was zeker gerechtvaardigd en zou het spel correct hebben weergegeven.

Karig beloond aan de rust

Aan kansen ontbrak het allerminst in de eerste helft. Slechts een daarvan werd omgezet in een doelpunt: aanspeelpunt Adesanya pakte aan met de rug naar het doel en legde af naar Schaessens. Die liet van even buiten de 16 meter Michiels kansloos met een lage schuiver in de hoek. Daarvoor had Peffer de vuisten van Michiels al opgewarmd met een schot naar de korte hoek.

Onze jongens brachten goed voetbal in de eerste helft. En kwamen heel dicht bij de dubbele voorsprong toen Van Goylen vanuit een schuine hoek tegen de onderkant van de lat trapte. De rebound kwam voor de voeten van Struyf, maar van heel dichtbij stuitte hij op Michiels.

Slechts één keer waren de Vlaams-Brabanders gevaarlijk, toen Deflem bij een tegenprik voorlangs besloot. Voor de rest was het Lyra-Lierse dat de toon zette en de kansen creëerde. Adesanya onderschepte een slechte pass en legde lateraal af naar Schaessens. Michiels redde diens schot. De kansen stapelden zich met het zicht op de rust op. Een schot van Struyf stierf in het zijnet. De Wilde haalde van ver uit, zijn pegel draaide naar de verste hoek, maar Michiels had een knappe redding in huis. Ook Peffer ging zijn kans, zijn poging ging een meter naast.

Tussendoor kreeg Adesanya de lachers nog op zijn hand, toen hij een gevallen gele kaart opraapte en aan de scheidsrechter gaf. Weet die ook eens hoe dat voelt!

Diegem toont zich dodelijk efficiënt, aan Lierse zijde staat de paal 2 keer in de weg

Het lachen verging de Lierse fans al spoedig in de tweede helft, want de scherp uit de kleedkamer gekomen bezoekers konden vrij snel de gelijkmaker netten. Lambreghts legde met een ongelukkige baltoets de bal panklaar voor Deflem en die nam dit geschenk in dank aan. Niet dat dit doelpunt uit de lucht viel, want even daarvoor had Lambreghts nog een wenkende kans onschadelijk gemaakt met een gepaste tussenkomst en Sterkens had een laag schot in twee tijden gepakt.

En toch hadden de Lierenaars even later terug op voorsprong kunnen komen. Adesanya wurmde zich mooi tussen twee verdedigers en schoot op de paal. Diegem was scherp op de tegenaanval. Sulejmani verlengde een knappe voorzet met het hoofd en nam Sterkens tegenvoets te grazen. Dit Diegem was dodelijk efficiënt. Iets later had de scheidsrechter kunnen fluiten voor een strafschopfout op de neergetrokken Vets, maar gaf het voordeel aan de verdediger.

Lyra-Lierse bleef proberen. Van Goylen kwam oog in oog met Michiels, maar trapte, u raadt het al, op de paal. Dat was de laatste grote kans voor de thuisploeg. De bezoekers wonnen de duels in het middenveld, het bobijntje van de Lierenaars was af.

Jong talent toont zich opnieuw

Geen puntenwinst voor Lyra-Lierse, maar de winst van de dag was de weeral knappe prestatie van de youngsters Bent Reijniers en (de ingevallen) Paco Van Den Bogaert. Bent koppelt een klare kijk aan rust aan de bal en een goede balbehandeling, Paco heeft de bewegingen in huis waarvoor mensen naar het stadion komen. Er zit heel wat voetbalmuziek in beide heren!

De dood of de gladiolen

Over naar de orde van de week. Wat nu telt is de strijd om de derde periodetitel. Daarin tellen Lyra-Lierse, Jong KV Mechelen en het geredde City Pirates gelijke punten. City Pirates heeft een wedstrijd minder gewonnen, Lyra-Lierse en Jong KV Mechelen hebben exact hetzelfde aantal gewonnen wedstrijden, doelpuntensaldo, gemaakte doelpunten en doelpunten tegen. Jong KV moet naar Capellen, dat nog kampioen wil spelen. Bij winst op Beerschot is de kans dus vrij groot dat het eindrondeticket binnen is. Maar laten we ons niet rijk rekenen en voluit voor de winst gaan op het Kiel. Met Volant en Nys terug in de ploeg, twee jongens die er altijd voor gaan. Laat dat shotje grinta maar komen!

Ook u, beste supporter van K. Lyra-Lierse, kan een duit in het zakje doen. Kom massaal naar het Kiel en steun onze spelers 90 minuten lang. Samen kunnen we dit aan!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Vets, Lambreghts, De Wilde, Schaessens, Reijniers, Van Goylen, Struyf (60′ Van Den Bogaert), Peffer, Adesanya

K. Diegem Sport: Michiels, Van Lautem, Vanderelst, Honshoven, De Bouw, Deflem, Mertens, Frix (82′ Decraemer), Mauën- (72′ Beersaerts), Sulejmani (63′ Bautmans), Struys

Doelpunten: 14′ Schaessens 1-0, 54′ 1-1 Deflem, 62′ Sulejmani 1-2

Geel: geen gele of rode kaarten