Wedstrijdverslag | 18 oktober 2021

Lyra-Lierse en het stugge Tongeren houden elkaar in evenwicht, de leidersplaats blijft intact

Op de leidersplaats vertoeven brengt lusten en lasten met zich mee. Lof in de pers, goedgemutste supporters, maar ook tegenstanders die de wedstrijd van het jaar willen spelen.

‘Noblesse oblige’, zo luidt het gezegde. Vrij vertaald: als je eerste staat, dien je ook navenant te voetballen. Jammer genoeg was dat er zaterdagavond niet bij. Veel goede wil en zelfs best wat kansen, maar het verliep toch wat moeizamer dan anders.

Een dubbel buitenspeldubbeltje op zijn kant

Anders dan de uitslag doet vermoeden, waren de thuissupporters al in de zevende minuut aan het feest. Voor even dan toch, want het knappe doelpunt van wie anders dan Peffer – na voorbereidend werk van Adesanya en Nys –  werd afgevlagd voor buitenspel. Een terechte beslissing, in tegendeel tot het afgekeurde doelpunt in de tweede helft, toen Adesanya Peffer door de buitenspelval loodste en Jordy het leer binnenduwde.

In de rest eerste helft was er licht overwicht voor de thuisploeg. Rond het half uur was Peffer er opnieuw dicht bij, nadat hij zijn tegenstander in de wind zette en de kruising viseerde. Met een machtige zweefsprong kon doelman Vandecaetsbeek de bal nog uit zijn doelvlak houden.

De bezoekers reageerden met een rechtstreeks op het doel getrapte hoekschop die door Sterkens werd weg gebokst. Niet veel later trok verdediger Kuchinska zijn zevenmijlslaarzen aan om het veld over te steken met de bal, zijn schot ging niet zo gek ver over.

Alarmfase rood in het Lierse strafschopgebied

In de eerste minuten na de pauze kwamen de schapenkoppen twee maal goed weg. De eerste keer na een inworp, toen een schot van dichtbij maar nipt naast ging. In een daaropvolgende fase had de goed gevolgde middenvelder Dingenen de bal maar in het lege doel te knikken, maar hij kopte onbegrijpelijk over.

Op zijn beurt was de thuisploeg heel dicht bij het openingsdoelpunt, toen een strakke voorzet van Adesanya door een blauwhemd bijna in eigen doel werd gedevieerd.

Kansen aan weerszijden, billijk resultaat

Zonder echt te overtuigen voetbalden de Lierenaars een drietal kansen bij elkaar. Van Goylen ging het lijntje af en zette scherp voor. Adesanya kwam slechts een teen te kort om binnen te duwen. Een verraderlijke vrije schop van Peffer werd door de goed keepende Vandecaetsbeek overgetipt. Ook bij de daaropvolgende hoekschop vloog de kopbal van van den Buijs in de grijpgrage armen van Vandecaetsbeek.

Ook Sterkens kreeg nog de kans zich te onderscheiden bij een schot in de korte hoek. Met een beenveeg hield Mats zijn netten schoon.

Vijf minuten voor tijd was het bij een Lierse hoekschop opnieuw alle hens aan dek in het Limburgse strafschopgebied. Adesanya kopte de doorgekopte bal nog nipt over, waar de bal misschien anders wel had binnengegaan.

In de laatste minuut gingen de Limburgers nog bijna met de drie punten aan de haal, toen een aanvaller een slecht getrapte vrijschop nog kon meepikken. De voetbalgoden (of was het toch Sint-Gummarus?) beslisten dat een gelijkspel echter de juiste weergave was van deze evenwichtige en kansenrijke wedstrijd en lieten de aanvaller naast schieten. Lyra-Lierse blijft zo op de leiderspositie, de Lyra-Liersedelegatie kon zondagochtend op de Sint-Gummarusprocessie de borst nog meer vooruit steken.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Lambreghts – Weuts – van den Buijs – De Wilde – Vets – Van Goylen (74’ Struyf) – Nys (74’ Balbi) – Kil – Peffer (77’ Schaessens) – Adesanya
KSK Tongeren: Vandecaetsbeek – Quintens – Vanderhoven – Camara – Dingenen – Baik – Otero Perez – Leao Kessels – Geurts – Weckx – Kuchinska

Gele kaarten: geen
Rode kaarten: geen