Wedstrijdverslag | 6 september 2021

Lyra-Lierse en Cappellen houden elkaar in evenwicht na een wedstrijd met twee gezichten

Exact 11 maanden geleden, op 4 oktober 2020, speelde Lyra-Lierse voor het laatst een competitiewedstrijd. Thuis tegen, jawel, R. Cappellen FC.  Toen werd het een droge 3 – 0 overwinning. Stiekem hoopten de fans op een gelijkaardig scenario, maar deze wedstrijd zou een heel andere fysionomie krijgen.

Vollenbak!

“Vollenbak voor LIIR”, zo stond er op een grote tifo die de fans bij aanvang van de wedstrijd ontvouwden. De boodschap was overgekomen, want de eerste helft voetbalde Lyra-Lierse aan een verschroeiend hoog tempo.

Een eerste kansje kwam er al snel, toen Kil Adesanya lanceerde. Doelman Joossens wist het schot van Jason te pareren. De op zijn linkerflank doorgebroken De Wilde werd aangetikt in het strafschopgebied, maar ondanks luid protest van Cyronn zelf, zag scheidsrechter Lucas geen graten in deze fase.

Nog in de eerste tien minuten likte een verre vrijschop van Jaric Schaessens de dwarslat. Generaals Schaessens en Kil bleven de wet dicteren op de middenstrook. De thuisploeg beloonde zijn sterke openingskwartier met een doelpunt. Kil en Peffer gaven een masterclass in snel omschakelingsvoetbal en zo kwam de bal tot bij Schaessens. Jaric liep zijn tegenstander eraf en hoewel uit evenwicht gebracht, kon hij de bal voorbij Joossens schuiven.  Een jury in de gymnastiek zou hier de hoogste score voor moeilijkheidsgraad en uitvoering hebben gegeven!

De Lierenaars bleven na deze voorsprong voor het offensief gaan. Een dubbele een-twee met Kil bracht Adesanya in scoringspositie, maar zijn schot stierf in het zijnet.

Geheel tegen het spelbeeld in kwamen de gasten toch langszij. Weuts tikte Robbe Kil (de broer van Seppe) in of net buiten het strafschopgebied aan, waarbij hij ook de bal beroerde. Nu legde scheidsrechter Lucas de bal wel op de stip en Van Zantvoort zette de bordjes gelijk.

De thuisploeg was niet van slag en bleef snedig voetballen. Weer Schaessens mocht bij een vrije schop aanleggen vanop 30 meter. Dit keer scheerde zijn schot de verste paal. De verdiende tweede goal kwam er toch, iets na het half uur. Kil stuurde Nys in het straatje en kwikzilver tipte Matthias het leer in het hoekje.

Niemand verwachtte dat de bezoekers nog zouden terugkomen, want Lyra-Lierse was heer en meester. Maar een gek moment besliste er anders over. Na nonchalant uitvoetballen bij een hoekschop, verraste Walen De Keyser zichzelf en iedereen met een voorzetschot dat afweek op de rug van Gianni van den Buijs. De bal verdween in de verste hoek over de onthutste Maes. Een gelijke stand was zo het resultaat van een bijzonder boeiende eerste helft.

Matige tweede helft

De theezakjes hadden wat langer in de pot mogen blijven tijdens de rust, want het voetbal van Lyra-Lierse na de herneming was erg matig. Vooral in het offensieve compartiment lukte nog maar weinig. Uw verslaggever kon enkel een paar halve kansen voor Adesanya en Kil noteren.

Dan toonden de bezoekers zich, onder impuls van de sterk ingevallen Verbist, met enkele scherpe uitbraken gevaarlijker. Bij een eerste tegenaanval kon een oerdegelijke Lambreghts de bal nog in extremis wegtackelen. Cappellen kwam even voor het eindsignaal nog dicht bij een beslissend doelpunt, maar de poging van Robbe Kil ging maar nipt voorlangs.

Zo eindigde deze wedstrijd met twee gezichten in een billijk gelijkspel. Een nederlaag zou onverdiend zijn geweest voor de thuisploeg, gezien de erg sterke eerste helft. Die nemen we mee naar de volgende wedstrijd op Sporting Hasselt.

K. Lyra-Lierse: Maes, Lambreghts, Weuts, van den Buijs, De Wilde, Schaessens, Vets, Kil, Nys (72’ Van Goylen), Adesanya (85’ Balbi), Peffer
R. Cappellen FC: Joossens, Lemaire, Volant, Geuens (90’ Ristovic), Deckers, Van Kerckhoven, Meukens (46’ Verbist), Akarom, Kil, Van Zantvoort, Walen De Keyser

Doelpunten: 17’ Schaessens 1 – 0, 23’ Van Zantvoort 1 – 1 (strafschop), 34’ Nys 2 – 1, 39’ Walen De Keyser 2 -2
Gele kaarten: 22’ Weuts, 33’ Lemaire, 43’ Seppe Kil, 71’ Robbe Kil, 79’ Vets