Wedstrijdverslag | 24 februari 2022

Lyra-Lierse consolideert de tweede plaats na een billijk gelijkspel

Voetbal is soms een raar beestje. Terwijl Seppe Kil voor Lyra-Lierse zaterdag in de 81ste minuut de 1 – 2 scoorde in de uitwedstrijd op Tongeren, maakte op dat eigenste moment zijn broer Robbe de 1 – 2 in de uitwedstrijd van Capellen op Hasselt. De kans dat de broers Kil ditmaal in dezelfde minuut zouden scoren, was quasi onbestaande.

Sterkhouder Sterkens

Cappellen had mee door die uitoverwinning een bijzonder fraaie 21 op 24 op zijn conto. Lyra-Lierse was dus op zijn hoede en niet van plan om voluit in het offensief te gaan. Het initiatief lag in de eerste helft bij de gastheren. Een hard schot dat niet zo ver naast ging was een eerste verwittiging. Nog in het eerste kwartier ging Sterkens bijzonder knap en klemvast plat om een laag schot uit de hoek te halen. Even kwam hij heel alert uit zijn doel om het gevaar te weren.

De Kapelse dreiging bleef acuut. Bij een hoekschop werd een gevaarlijk schot goed geblokt, in de herneming ging het schot voorlangs. Sterkens redde een tweede keer de meubelen toen hij een schot van in de kleine rechthoek pareerde. Mats is op weg om een sterkhouder te worden, een aangename vaststelling!

Kansen voor Schaessens en Adesanya

Lyra-Lierse bereikte zo de rust zonder kleerscheuren en toonde zich de tweede helft veel gretiger. Een fraaie een-twee met Adesanya bracht Schaessens in een kansrijke positie, maar hij stuitte op doelman Joossens. Lyra-Lierse begon nu beter te combineren. Rond het uur schoot Adesanya in de draai knap naar doel, zijn schot leek aan de verste paal binnen te gaan, maar de bal ging nipt voorlangs. In het laatste kwartier kreeg de thuisploeg nog een paar kansjes, met een ver schot dat over ging en een schot van kortbij dat een meter over suisde. In de allerlaatste seconden kreeg Lyra-Lierse nog een vrije schop. De bal bleef gevaarlijk hangen, maar er stond geen Lierenaar op de goede plaats om af te werken. Een nederlaag zou misschien een te zwaar verdict zijn geweest voor de thuisploeg, die zich presenteerde als een heel compleet elftal.

Met een ongenaakbaar Hoogstraten dat de 2 – 1 overwinningen aan elkaar rijgt, lijkt de tweede plaats het meest realistische objectief. Met het op afstand houden van het sterke Capellen blijft Lyra-Lierse daarvoor op koers.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts- Van den Buijs – Lambreghts – Balbi – Vets (87′ Struyf) – Schaessens – Nys (70′ Van Goylen) – Kil – Adesanya – Peffer

R. Capellen FC: Joossens – Volant – Van Kerckhoven – Verbist (82′ Demont) – Walen De Keyser (Van Zantvoort) – Akarom – Geuens – Robbe Kil – Meukens – Ristovic – Lemaire (80′ Vallez)

Gele kaarten: 34′ Ristovic, 49′ Nys, 90′ Schaessens

Scheidsrechter: Cis Bellon