Wedstrijdverslag | 11 november 2019

Lyra-Lierse blijft op kop na een gelijkspel in een gesloten topper

De topper tussen de nummers 1 en 2 had heel wat volk gelokt naar het stadionnetje van Sint-Lenaarts, onder de mooi verlichte kerktoren. De helft daarvan kwam uit het Pallieterland, en dat zouden ze in de Stille Noorderkempen gehoord hebben.

Voor de vierde keer op rij kon Patrick Van Houdt een ongewijzigd elftal de weide opsturen, met ook dezelfde namen als nummers 12 tot en met 15.

Licht overwicht van de thuisploeg

De thuisploeg had in de aanvangsfase het betere van het spel, zonder dat dit tot noemenswaardig doelgevaar leidde. In het eerste kwartier konden we enkel een schot van Daoudi noteren dat een meter of vijf naast de kooi van Maes ging. De bezoekers uit Lier herstelden het evenwicht en begonnen beter te combineren.

Peffer knalt zijn tiende van het seizoen binnen

Een knappe aanval leidde in de 19de minuut tot succes. Nys met een subtiel hakje tot bij Jacobs, die de bal lekker naar rechts zwiepte, waar Balbi met de borst aflegde naar de vrijstaande Peffer. Die knalde overhoeks binnen en het legioen barstte in juichen uit.

Het spel ging nu op en weer, maar gevaarlijke fases waren schaars. Langs Lierse zijde was er ook iets te veel afval in het spel. De toeschouwers bleven in de eerste helft dan ook wat op hun honger zitten, gelukkig waren er nog de Lyra-Lierse fans die langs de lijn hun energieke zelf bleven.

Daoudi viseert de kruising

Geen wijzigingen bij beide elftallen na de rust. De thuisploeg moest komen en deed dat ook. Een slim balletje door de defensie belandde tot bij de lokale sterspeler Daoudi. Hij kapte zich vrij en krulde het leer dan heerlijk in de verste winkelhaak. De 1-1 stond op het bord.

Klasseflits van Mo

Na deze gelijkmaker leek de wedstrijd even op slot te zitten. Geen van beide ploegen was van plan op het mes te lopen en bleef in de organisatie spelen. Het was wachten op een klasseflits. Die kwam er ook, toen Messoudi diep vanop eigen helft plots versnelde en met de bal aan de voet enkele Kempenaars omzeilde alsof het kegels op de training waren. Samenspel met Adesanya zonderde Mo af schuin voor Vemeylen, maar zijn schot ging net over. Mo, die met de week conditioneel sterker wordt, zou bijna gans de wedstrijd spelen.

Sint-Lenaarts dringt aan

De bezoekers vertoonden gaandeweg meer drang naar voor en hadden in de persoon van Daoudi, Naqqadi en Lansu spelers met een actie in huis. Lyra-Lierse had moeite om tot zijn beste spel te komen. Maes diende zich te onderscheiden door een strak volleyschot uit de korte hoek te ranselen en ook nadien was het enkele malen code rood in het Lierse 16 meter gebied. Maar nadat de sturm und drang van de groen-gelen wat geluwd was, namen de Pallieters terug meer initiatief.

Gevaarlijke voorzetten van Messoudi en Jacobs zorgden nog voor paniek in de thuisgelederen en ook de scherp ingevallen Dillien kwam nog enkele keren dreigend opzetten, maar de defensie van Sint-Lenaerts stond – net als die van Lyra-Lierse – pal.

Billijk resultaat

Zoals gezegd bleven de verdedigers in deze gesloten topper te vaak de baas van de aanvallers om van een echt genietbare wedstrijd te kunnen spreken. Het spel was niet zo flitsend als tegen Tongeren, misschien was er zelfs sprake van enige decompressie na het behalen van de periodetitel, maar al bij al leverden onze jongens een volwassen wedstrijd af.

Geen van beide ploegen was na afloop rouwig om het resultaat. Sint-Lenaarts had laten zien dat het zijn voet naast de gedoodverfde titelfavoriet Lyra-Lierse kan zetten en de Lierenaars waren zonder kleerscheuren de verplaatsing naar Sint-Lenaarts doorgekomen. Lyra-Lierse behoudt zo de koppositie, met achtervolgers Heur-Tongeren en Sint-Lenaarts in het kielzog.

Vers bloed tegen Linden

Door de gele kaarten voor Lambreghts en Cloetens zullen zij in de volgende thuiswedstrijd tegen rode lantaarn VK Linden niet inzetbaar zijn. Maar geen nood, want zo krijgen andere jongens uit deze kwalitatief en kwantitatief sterke groep hun kans. Aftrap op zaterdag 16 november om 20u.

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van den Brande, Jacobs, Balbi (76’ Van Parys), Cloetens, Messoudi (87’ Van Goylen), Lambreghts, Nys, Peffer (80’ Dillien), Adesanya
Doelpunten: 1-0 Peffer (19′), 1-1 Daoudi (48′)
Gele kaarten: Lansu, Lambreghts, Cloetens
Rode kaarten: geen