Wedstrijdverslag | 25 november 2019

Lyra-Lierse blijft op koers na een volwassen wedstrijd

De verplaatsing naar het Genkse Termien kondigde zich niet als een wandeling door het bronsgroen eikenhout aan, gezien de goede vormcurve van de thuisploeg en de daaruit voortvloeiende vierde plaats in de rangschikking.

Suikerspin!

Termien had er alles aan gedaan om het de bezoekers zo aangenaam mogelijk te maken. De enkele honderden Lyra-Lierse fans lieten zich de drank- en eetstandjes – verse suikerspin incluis! – en de verwarmde veranda welgevallen en maakten er weer een gezellige boel van, voor, tijdens en na de wedstrijd.

Van Parys behield zijn plaats in het elftal, Cloetens en Lambreghts behoorden na hun weekje schorsing terug tot de basis. Sterkens, Van den Buijs, Dillien en Van Goylen waren de luxe-invallers.

Adesanya laat de openingstreffer liggen

Het eerste kwartier had Termien licht veldoverwicht, zonder gevaarlijk te worden. Gaandeweg kwam Lyra-Lierse meer in de wedstrijd. Peffer loodste met een listig balletje zijn maatje Adesanya door de verdediging. Jason kwam oog in oog met doelman Gelade, maar wachtte iets te lang om te besluiten. Daardoor werd de hoek iets te scherp en Gelade kon zijn poging in hoekschop verwerken. Even later was ook de thuisploeg gevaarlijk, toen een aanvaller kon aanleggen vanop de rand van de grote rechthoek. Gelukkig stond Van den Brande op de juiste positie om in zijn gekende stijl het schot te weren.

Maes behoedt Lyra-Lierse voor een achterstand

Lyra-Lierse bleef de gevaarlijkste ploeg. Peffer zocht de achterlijn op en trok de bal achteruit naar Lambreghts. Het schot van Gaetan week nog af, maar de bal kwam tot bij de inlopende Van Parys aan de tweede paal. Gelade wist de gemaakte goal nog met een ultieme reflex te redden en in dezelfde fase had hij ook nog de assistentie van een verdediger nodig. Hier kwam Termien goed weg!

Het spel ging nu goed op en neer. Balverlies van Lambreghts leidde tot een enorme kans voor de thuisploeg, maar met een knappe beenveeg kon Maes de bal nog wegwerken. In de fase daarop had Kristof nog een knappe redding in huis. Het bleef nog even warm aan de kooi van Maes, want bij een van de twee corners die op de dubbele doelkans volgden, werd de bal nog overhoeks naast gekopt.

Nys treft raak

Deze prangende fase bleek een keerpunt in de wedstrijd in te leiden. Jacobs vond vanop zijn linkerflank Nys. Wat doet iemand die het seizoen van zijn leven speelt dan? Juist, vanop 20 meter de bal heerlijk in de rechterbovenhoek lepelen. 0-1 na een dik half uur spelen. Termien leek even van slag door deze achterstand en Lyra-Lierse bleef nu dominant tot het rustsignaal.

De positieve lijn van de eerste helft werd ook na de herneming doorgezet. Adesanya kon al meteen de bal afsnoepen, maar vanuit een scherpe hoek ging de bal achter het doel. Termien stak nog een keer de neus aan het venster, maar Maes kon het schot met de vuisten weren. Een van de schaarse keren dat de thuisploeg nog grootse offensieve daden kon realiseren, want voor de rest was het al Lyra-Lierse dat de klok sloeg. Een voorzet van Nys kwam tot bij Adesanya in de tweede zone, diens kopbal werd door Gelade gered.

Peffer werkt koeltjes af

Lyra-Lierse bleef slim en volwassen voetballen. Adesanya kopte een knappe lange bal van Weuts door tot bij Peffer. Jordy ging als een speer aan de haal met de bal en oog in oog met Gelade toonde hij zich weer de killer zoals we hem kennen. Met een heerlijke plaatsbal via de binnenkant van de verste paal zette hij de Pallieters op een dubbele voorsprong. Meteen ook het elfde doelpunt voor onze topschutter, die goed op weg lijkt om dit seizoen de kaap van twintig doelpunten te ronden.

Niet veel later was het weer bijna bingo, toen Gelade zich miskeek op een hoge bal die over hem botste, maar Van Parys kon net niet bij de bal.

Van den Buijs bekroont zijn sterke invalbeurt

De Lierse aanvalsgolven bleven over de mat rollen. Adesanya maakte zich op aangeven van Dillien slim vrij met een overstapje en bediende de vrijstaande Van den Buijs. Zijn schot kon Gelade echter niet verontrusten.

Maar Gianni kon even later herkansen. De nooit teleurstellende jonge parel Van Goylen nam een lange bal van Jacobs mooi aan en draaide zich in een tijd vrij, temporiseerde even en gaf dan mee met Peffer, die op zijn beurt Van den Buijs vond. Gelade had geen verhaal tegen zijn strakke, lage schot. Dit mooie doelpunt vormde de bekroning van de sterke invalbeurt van Gianni. Om maar te zeggen dat de plaatsjes in deze sterke en ruime kern duur blijven!

Kansen bij de vleet

De veer was nu helemaal gebroken bij de Limburgers en Lyra-Lierse kreeg nog een aantal mogelijkheden om de score verder uit te diepen. De doorgebroken Dillien wou Peffer een doelpunt op een schoteltje aanbieden, maar zijn pass was iets te diep. Daarna volgden nog kansen voor Van Goylen, Peffer en Lambreghts, maar het vierde doelpunt bleef uit.

Kloofje

Zo werd het eerste deel van het lastige tweeluik Termien – City Pirates positief afgesloten en blijft Lyra-Lierse de rangschikking aanvoeren, met Heur-Tongeren dat achtervolgt op een punt. Het lijkt erop dat deze twee ploegen een kloofje geslagen hebben.

Maarksoem

Volgende zaterdag maken de supporters zich op voor een tweede opeenvolgende verplaatsing, naar Merksem dit keer. Daar zullen de technisch sterke City Pirates op hun kunstgras ongetwijfeld voor stevig weerwerk zorgen. De technische staf recupereert dan Messoudi en zal zo weer positieve selectieproblemen hebben.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van den Brande, Jacobs, Balbi (66’ Van den Buijs), Cloetens, Van Parys (71’ Dillien), Lambreghts, Nijs (79’ Van Goylen), Peffer, Adesanya.

Doelpunten: 0-1 Nijs (35′), 0-2 Peffer (56′), 0-3 Van den Buijs (82′).
Gele kaarten: Hustinx, Balbi, Lambreghts, Peffer
Rode kaarten: geen