Wedstrijdverslag | 19 februari 2023

Lyra-Lierse blaast warm voor de rust en koud erna

Wie de eerste helft van Lyra-Lierse had gezien, kon niet geloven dat diezelfde ploeg zo zwak voor de dag zou komen in de tweede helft. Van het vlotte combinatievoetbal dat de Pallieters voor de rust etaleerden, schoot na de gelijkmaker vanop de stip niet veel meer over. Is het iets psychologisch, waren de Pirates zelf zoveel beter aan het spelen? Feit is dat het op niet veel meer trok langs Lierse zijde.

Bend it like Schaessens

In de eerste 45 minuten daarentegen was het voetbal wel prima. Het eerste kansje was voor de gastheren, maar vanaf dan had Lyra-Lierse de partij in handen. Op links toonde Van Goylen zich bedrijvig. Eerst met een schot dat voorlangs ging, even later ging hij weer zijn kans, maar doelman Verbist bracht redding. Peffer krulde de bal heerlijk, maar de bal ging nipt naast. Het zou een vintage Peffer doelpunt zijn geweest. Onze jongens bleven met veel drang naar voor spelen. Lambreghts zette zich door op rechts en ging neer in de grote rechthoek. De scheidsrechter twijfelde even, maar liet dan verder spelen. Bij een schot van Schaessens ging Verbist weer goed naar de hoek.

En dan eindelijk Sterkens aan het werk, alert op een afstandschot dat nog een stuit kreeg. Iets na het uur ging Kil op wandel door de linies, hij had iets heel moois in gedachten, maar zijn schot miste kracht. Ook de Piraten werden nog even gevaarlijk met een schot van Ernst dat net naast ging.

En dan le moment suprême van de eerste helft. Een aantal mooie, snelle combinaties brachten het leer voor de voeten van Schaessens. Die borstelde de bal prinsheerlijk in de verste hoek. De verdiende voorsprong was een feit.

Onherkenbare Lierenaars

In de tweede helft viel er de eerste 10 minuten niets noemenswaardigs te noteren. Dan sneed Lambreghts naar binnen en schoot naast. Het zou het laatste grote gevaar langs Lierse zijde worden, daar had ook het scherp acterende centrale duo Cloetens-Somers zijn aandeel in.

Een scherpe Antwerpse voorzet werd over gedevieerd. Nys kreeg nog een kansje na slecht uitvoetballen van doelman Verbist. En dan de penalty, na een warrige fase waarbij Lambreghts aan de noodrem leek te trekken. Ibou zette de elfmeter om en de bordjes stonden gelijk.

Hierna kwam Lyra-Lierse nooit echt meer in de wedstrijd. Waar de Pallieters elkaar zo vlot vonden in de eerste helft, leek het wel alsof ze nu de eerste keer samenspeelden. De Pirates daarentegen combineerden nu vlotter, met de technisch vaardige Nascimento Borges die er vaak een voetje in had. Jammer dat een zware blessure zijn profambities hebben gedwarsboomd. Er was nog een schot van Ibou dat over ging en ook een voorzet van Lambreghts die nog door Adesanya werd beroerd, maar echt gevaar konden beide elftallen niet meer creëren.

Drieste Piraten zorgen voor averij

Dat de Pirates plots erg bitsig begonnen te spelen en meermaals over de schreef gingen, speelde niet in de Lierse kaarten, want zowel Schaessens als Kil dienden geblesseerd het terrein te verlaten. Scheidsrechter Patrouille stond erbij, keek ernaar en deelde kwistig kaarten uit naar de protesterende Lierenaars, de technische staf incluis.

Wat er ook van zij, na 90 minuten was het gelijkspel een juiste weergave. Geen drie punten, zullen we die dan maar geven aan de vele meegereisde supporters, die er een prima sfeer van maakten?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts, Van Goylen, Vets, Schils, Schaessens (78′ De Wilde), Nys (75′ Struyf), Kil (88′ Hufkens), Peffer (75′ Adesanya)

KSC City Pirates: Verbist, Cloetens, Van Cauwenberg, Van Den Bogerd, Ibn El Mokadem Siraj (63′ Sawaneh) , Omuero (46′ Ubochioma), Nascimento Borges, Somers, Ernst, Wilms, Kromah (84′ Van Hove)

Doelpunten: 40′ Schaessens 0-1, 66′ Sawaneh (p.)

Geel: 52′ Lambreghts, 78′ Weuts, 81′ Kromah, 85′ Struyf, 87′ Van Damme (keeperstrainer), 88′ Van Cauwenbergh, 90′ Hufkens

Rood: 80′ Van Olmen (verzorger)

Scheidsrechter: Tom Patrouille