Wedstrijdverslag | 7 oktober 2019

Lyra-Lierse bijt de tanden stuk op een taai Pelt

Er hadden niet veel Limburgse supporters de verre verplaatsing gemaakt. Ook lang Lierse zijde was de opkomst iets minder dan de vorige thuiswedstrijd, daar hadden de weersomstandigheden en het zondagvoetbal veel mee te maken.

Door de ziekte van Balbi deze week kwam Lambreghts postvatten op de rechterflank, een positie waarmee hij vertrouwd is. Cloetens zag zijn sterke wedstrijd op Betekom beloond met een basisplaats, ook nu zou hij een uitstekende partij spelen. De terug fitte Van den Buijs nam naast Dillien en Van Goylen plaats op de bank.

Verzorgd  voetbal

Lyra-Lierse nam een prima start. Peffer loodste Adesanya door de defensie, zijn schot in de korte hoek werd door doelman Vanhengel – onthoud deze naam – gepareerd. Spelmaker Messoudi nam zijn ploegmaats op sleeptouw. Met een van zijn millimetervoorzetten vond hij het hoofd van Adesanya, maar Vanhengel wist raad met zijn kopbal.  De eerste tien minuten waren voor rekening van Lyra-Lierse. Maar in voetbal kan alles en het was even schrikken toen Maes in de verkeerde voeten uittrapte. De kwieke Koc ging op Maes af, zijn schot week via het been van Weuts af, zodat het slippertje van Maes nog goed afliep. Ook Jacobs was even onoplettend, toen een bezoeker met de bal aan de haal ging. Gelukkig miste diens schot de nodige kracht om Maes te kunnen verontrusten.

Twee keer net niet

Lyra-Lierse nam nu terug het commando over. Een mooie actie via Messoudi en Nys bracht Peffer alleen voor het doel, maar Vanhengel kwam gepast uit en kon de poging van Jordy in hoekschop werken. Rond het uur verstuurde Messoudi een vrije schop naar Weuts, maar Koen kopte een metertje naast. Niet veel later werd het heel warm in het Limburgse strafschopgebied. Eerst met een kopbal van Adesanya op voorzet van Messoudi, meteen daarna met een dropschot van Peffer, weer na een voorzet van de immer klaarkijkende Messoudi. Twee keer stond Vanhengel pal. Net voor rust bediende Jacobs Peffer, maar zijn schot werd nog in extremis afgeblokt. Zo werden de dominantie en het goede spel van Lyra-Lierse niet beloond.

In de tweede helft slaagde Lyra-Lierse er aanvankelijk niet in om het verzorgde voetbal van de eerste 45 minuten te brengen. Het eerste gevaar kwam zelfs van de bezoekers, toen een ver schot gevaarlijk viel en net over de kruising ging. Daarna namen de Pallieters terug over en zouden op de helft van Pelt blijven kamperen tot het eindsignaal. Een zoveelste hoekschop kwam voor de voeten van Nys, zijn schot ging niet eens zo ver naast. Messoudi – zijn actieradius wordt met de week groter – zette een mooie actie op en snelde voorbij drie tegenstrevers. Zijn voorzet werd nog net weggekopt door een verdediger.

Het zware, natte veld eiste nu zijn tol en de kwaliteit van het spel werd langs beide kanten wat minder. De hoop van de thuissupporters flakkerde op toen Van Goylen werd ingebracht. Zou zijn creativiteit het Limburgse blok kunnen kraken?

Wereldsave van Vanhengel

Lyra-Lierse koos nu voluit de kaart van de aanval. De kansen volgden. De hardwerkende Nys legde af tot bij Peffer, die aanlegde. De bal ging in de richting van de verste hoek, maar de dekselse Vanhengel zweefde de bal nog in corner. De belegering hiel aan. Messoudi zette de telegeleiding nog eens aan en schilderde op het hoofd van Nys. Matthias kopte de bal met veel gevoel naar de verste winkelhaak. De verdiende voorsprong was een feit… dacht iedereen, maar daar stak Vanhengel een stokje voor, want met een redding in ware Courtois stijl tipte de boomlange Limburgse doelman de bal uit de kruising. Deze Vanhengel was quasi onklopbaar!

De stugge Limburgse defensie houdt stand

Van Goylen dribbelde zich vrij en zette laag voor. Adesanya miste de bal, hier had meer ingezeten. Even later was het bibberen geblazen, toen een bezoekende aanvaller schuin voor Maes opdook. Gelukkig ging zijn schot over. Lyra-Lierse bleef drukken, maar het zware veld maakte snelle combinaties moeilijk. Het Limburgse blok hield vooralsnog stand. Van Goylen legde af, Dillien schoot over. Cloetens trok de bal strak voor, Van Goylen trapte in een tijd knap met links naar de korte hoek. Vanhengel gaf geen krimp. Peffer bracht nu de bal voor, maar de kopbal van Van den Brande – weer een sterk centraal duo met Weuts – was te centraal.

Onze jongens hadden meer verdiend, maar Vanhengel en zijn maats hebben er alles aan gedaan om een punt mee te kapen. Door de bezoekende bril bekeken was dit felbevochten punt niet onverdiend.

Geen tegendoelpunten in het Luc De Ryck stadion

Met 7 op 9 en zonder tegendoelpunt kunnen de mannen van Patrick Van Houdt een aardig thuisbilan voorleggen. Nu is het zaak om zaterdag op Witgoor Dessel voor de tweede opeenvolgende uitoverwinning te gaan, zodat het kloofje met leider Sint-Lenaarts en achtervolger Heur-Tongeren beperkt blijft. Wedstrijden op Witgoor zijn nooit een lachertje, de spelers zullen elke steun kunnen gebruiken. Aftrap om 19u30.

Opstelling K. Lyra-Lierse:  Maes, Lambreghts, Van den Brande, Weuts, Jacobs, Cloetens, Van Parys (67’ Van Goylen), Messoudi (76’ Dillien), Nys (80’ Van Den Buijs), Peffer, Adesanya.
Geel: Van den Brande, Messoudi
Rood: geen