Wedstrijdverslag | 29 januari 2023

Lyra-Lierse bezorgt meegereisde supporters een topavond in het Stadsparkstadion

Wedstrijdverslaggever ben je in goede en mindere dagen. Bij de laatste categorie is het soms zwoegen, zeker als je zelf kind van het huis bent. Bij wedstrijden zoals gisteren echter dansen de pretletters van het klavier.

Vergeeft u me deze verbale spielerei, maar het was echt genieten voor iedereen die Lyra-Lierse een warm hart toedraagt. Dat heeft met twee dingen te maken: het prima voetbal in de eerste plaats, maar ook en vooral het topsfeertje dat de Lierse fans ervan maakten. 90 minuten vocale ondersteuning, een mens kreeg het er zowaar warm van.

Warm was het nochtans allerminst in de open vlakte die het Stadspark is, met de sintelbaan rond het terrein. Ondanks de hachelijke positie van KFC Turnhout in het klassement, zat er veel volk in de grote tribune. Die zagen dat de eerste mogelijkheid voor de thuisploeg was, maar de goed getrapte vrijschop rand grote rechthoek ging maar net naast.

Koud afmaken in 2 minuten

In de daaropvolgende fase zette Volant zich door op rechts en bracht de bal voor. Het leer kwam via een deviatie voor de voeten van Kil die in de hoek trapte. Turnhout was nauwelijks bekomen van deze opdoffer of doelman De Fré kon zich voor de tweede keer omdraaien. Na slecht uitverdedigen kon Schaessens ervandoor gaan, hij maakte het af met een lekker overhoeks schot. Turnhout dreigde weer met een vrije schop, maar leek voor de rest niet echt een vuist te kunnen maken. Daarvoor hadden onze jongens te veel controle over het spel.

Een VAR moment

Tot scheidsrechter De Cremer een duwfout zag in een zich breed makende Volant bij een bal die sowieso de achterlijn zou overschrijden. Fases die we tig keer hebben gezien en waarvoor terecht nooit wordt gefloten. Even later maakte De Cremer een tweede maal duidelijk dat ze niet zo gewonnen is voor de notie ‘schouder tegen schouder’, toen ze weer een schouderduel bestrafte, dit keer in het voordeel van de roodhemden. Wat zouden Gary Lineker, Ian Wright en Alan Shearer hierover te vertellen hebben? Of de heer Frank De Bleeckere, van het illustere Referee Department. Waarschijnlijk iets in de aard als dit: “Het Referee Department is van oordeel dat het hier een geldige betwisting om de bal is, aangezien het hier om een schouderduw gaat. Met de schouderduw wordt bedoeld, het schouder tegen schouder duwen, met de ogen gericht op de bal, waarbij beide spelers de bal kunnen spelen.” Dan hebben we de visie van Filip Joos nog niet gehoord. Zullen we hem eens een belletje doen? Wat er ook van zij, het zou Thomas Wils worst wezen, want hij schoot de penalty droog in de hoek.

Voor het overige floot ref De Cremer een prima partij, laat dit duidelijk zijn. Terug naar het spelletje dan maar. Dat bleef lekker op en neer gaan. Werkmier Struyf beloonde zijn vlijt met een prima schietpositie, maar zijn schot was te centraal. Pure afwerking is nog een werkpuntje voor deze ongeslepen diamant.

Schaessens flikt het weer

Turnhout drong nu weer aan, met een schot dat voorlangs ging. Even later leek iedereen, Sterkens incluis, verrast toen een afstandsschot de buitenkant van de paal raakte. Het geluk van de betere ploeg? Toen Schaessens vlak voor affluiten een vrije schop van aan de zijlijn rechtstreeks in de verste hoek liet dwarrelen, kwam Lyra-Lierse helemaal op rozen te zitten. Dit kunststukje hebben we Jaric al vaker zien doen? Meer kunde dan geluk dus. Ondertussen had Lambreghts noodgedwongen met een duim uit de kom, lijkbleek van de pijn, het terrein moeten verlaten. Hij werd door de clubarts naar het nabijgelegen Sint-Elisabeth Ziekenhuis gevoerd. We ‘duimen’ dat het in orde komt, Gaetan! Enter de van ziekte herstelde Peffer, Nys schoof naar de rechtsachter en zou dat prima doen.

De veer van de Binken leek niet gebroken, want in de eerste minuut van de tweede helft loeiden de sirenes in de Lierse defensie. Een thuisaanvaller pakte uit met een heerlijke omhaal, maar een Lierenaar kon de bal nog op de lijn wegwerken. Bij een snelle uitbraak via Struyf werd ook een poging van Peffer nog op de doellijn gered. Het was een van die matchen waar werkelijk alles inzat. Ook Van Goylen, met alsmaar meer flair acterend op de linksachter, ging op wandel en besloot voorlangs.

Feestje op de bus

Dan zal ik het klusje maar afmaken, dacht Peffer. Hij ging oordeelkundig door op alweer knullig verdedigen van de thuisdefensie en kon de 1-4 in een lege kooi binnenknallen. Het laatste kansje was nog voor Vets die een vrijschop van Schaessens over kopte. Toen had de meegereisde kop het feestje al ingezet, dat ze even later konden verder zetten. Op weg naar de supportersbussen hield men de kelen niet stil: “Dit is een een nacht, die wordt bezongen in het mooiste lied.”

KFC Turnhout: De Fré, Geenen, Verwerft (81′ Schepers), Wils, Versmissen (61′ Jacobs), Hermans (72′ Verwaest), Versmissen, Louis Coeckelbergs, El Mediouni, Jef Coeckelbergs, Proost (C), Tourki

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Van Goylen, Lambreghts (C), 46′ Peffer), Vets, Schils, Schaessens, Kil (81′ De Wilde), Nys, Struyf (81′ Adesanya)

Doelpunten: 21′ Kil 0-1, 22′ Schaessens 0-2, 31′ Wils 1-2, 45′ Schaessens 1-3, 77′ Peffer 1-4

Geel: 35′ Lambreghts, 48′ Van Goylen, 53′ Geenen, 64′ Kil, 70′ Schaessens