Wedstrijdverslag | 5 maart 2023

Liers collectief zet weer een stap hogerop

Rondedansje in de kleedkamer, de sirtaki nog wel! Doorgaans is dat iets voor op trouwfeesten, nu na een collectieve glansprestatie. Als de voorzitter en erevoorzitter met hun jonge beentjes dan ook nog eens meedoen, weet je dat het een topavond was in het Luc De Rijckstadion. Het is twijfelachtig of onze spelersgroep een kans zou maken in The greatest dancer van Vlaanderen, maar gelukkig kunnen ze des te beter voetballen. Geen sirtaki op het veld, maar onvervalst rock-and-roll voetbal!

Lierenaars op de afspraak

Onze jongens waren in de eerste helft op de afspraak, Capellen niet. Enkel in de 3de minuut konden de Noord-Antwerpenaren gevaar creëren. De sterk en snelle Lemaire zich doorzette op rechts, maar niemand was gevolgd om zijn scherpe voorzet te verlengen.

Vanaf dan zette Lyra-Lierse de toon. Lambreghts in een knappe één-twee met Peffer, doelman Joossen haalde de pegel van Gaetan nog vanonder de lat. Even later kreeg de thuisploeg een vrije schop, die men aan bezoekende zijde fel contesteerde. Laat ons zeggen dat de ref hem ook niet had kunnen fluiten. De trap van Peffer ging nog door de muur, De Wilde was het eerste op de bal en duwde van dichtbij binnen. Meteen zijn eerste doelpunt voor de Koninklijke!

Cyronn zette zich enkele minuten later door, Joossen wist raad met zijn schot. Lyra-Lierse bleef aandringen. De bedrijvige Peffer trok de bal hoog voor, zijn maatje Adesanya was te verrast en kon niet naar beneden knikken. Lyra-Lierse controleerde de rest van de eerste helft, zonder kansen te creëren, Capellen onderging gelaten.

Die gelatenheid hadden de roodgelen na de pauze van zich afgeworpen. Van Zantvoort legde vanop afstand aan en liet Hufkens kansloos met een trap naar de kruising. Dit leek op een zondagsschot op zaterdag, zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de doelpuntenmaker.

Peffer zet twee puntjes op de i

Zou Capellen er nu ook over gaan? Gelukkig niet, want het waren vooral de Lierenaars die de 3 punten wilden binnenrijven. Een weer heel werklustige Nys met de opening op links, De Wilde zette voor, maar Joossens had het spel goed gelezen en voorkwam erger. De Lierse aanvalslust werd beloond. En wel met een 18 karaatsdoelpunt. Na een heerlijke voorbereiding over meerdere stations, kwam de bal bij De Wilde op links. Cyronn zette zich door en bracht de bal dan laag, strak en loepzuiver voor. Peffer dook op het juiste moment in het gat en knalde binnen. Peffer had nu bloed geroken. Adesanya, die zijn rol als pivot perfect vervulde, bracht de bal naar Jordy, met wat gefriemel ging die zijn tegenstander voorbij en bleef dan kalm. De juiste beweging, hoe klein ook, het juiste moment afwachten, de juiste hoek kiezen, de koelbloedigheid om het dan nog af te maken, dat alles is een gave die weinigen gegeven is. Jordy heeft die. Pif, paf, Pef, binnen!

Cappellen moest nu wel komen. De gevaarlijke Van Santvoort zette zich weer achter een vrijschop, Hufkens moest het schot lossen, maar was er heel snel terug bij en kreeg daardoor de fout mee. De bezoekers kregen in het laatste kwartier nog een uitgelezen kans op de aansluitingstreffer, maar de doorgebroken Tshimanga trapte van dichtbij nog over. De Kapellenaren waren nu aan een beleg bezig. Van Zantvoort weer achter de bal bij een vrijschop net buiten de grote rechthoek, Hufkens met een supersave. Strakke bal, Dax! Cappellen werd nog een keer gevaarlijk, met weer eens Van Zantvoort, maar hij kreeg een verre voorzet niet goed op de slof.

De gevaarlijke fases bleven komen, ditmaal opnieuw voor de Pallieters. Eerst ging een afgeweken schot van Struyf nog naast, daarna was Vets er heel dichtbij toen zijn kopbal – na een hoekschop – maar een haar naast de kooi van Joossen ging. Het zou misschien een te hard verdict zijn geweest. De laatste kans was nog voor de bezoekers, maar de bal werd nog van de lijn gehaald.

Zo konden de spelers hun fans belonen voor de 90 minuten lange support. Niets dan blije gezichten in het fandorp, de kantine beneden en de bussines club boven, waar DJ Pirre het beste van zichzelf gaf. Enfin, het was weer plezant op onze cultclub.

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Lambreghts (C), Van Goylen, Vets, Schaessens, De Wilde (85′ Reijniers), Nys (75′ Struyf), Peffer, Adesanya.

R. Capellen FC: Joossens, Deckers, Nöstlinger, Verbist (C), Symons, Van Zantvoort, Tshimanga, Kesteleyn (77′ Geudens, 82′ Meukens), Robbe Kil, Ristovic, Lemaire (62′ El Madani)

Doelpunten: 21′ De Wilde 1-0, 49′ Van Zantvoort 1-0, 66′ Peffer 2-1, 67′ Peffer 3-1

Geel: 9′ Robbe Kil, 36′ Lambreghts

Scheidsrechter: Willem Huyghe