Wedstrijdverslag | 22 februari 2024

Liers collectief omzeilt Lebbeekse klip

FC Lebbeek, FC Lebbeek, dat is de club van mijn dro-o-men‘, schalde het uit de boxen net voor aanvang van de wedstrijd, op de tonen van Saragossa, de cultklassieker van Jimmy Frey. https://www.youtube.com/watch?v=w1YiNOBnCAE

Best wel wat Lierse fans hadden zich op een kletsnatte woensdagavond op pad begeven, om langs illustere dorpjes en gehuchten als Peizegem, Malderen of Opstal het sportcomplex annex stadion op de Koning Albert-I straat in Lebbeke te bereiken. Op een avond dat ze evengoed onderuit gezakt in de sofa naar Napoli tegen het grote FC Barcelona hadden kunnen kijken, degustatiebieren als ‘Voalen Tackle’ of ‘Regista’ met bijhorende versnaperingen nuttigend. Een mens moet iets over hebben voor de club van zijn dromen, nietwaar?

Zwaar weer, Peffer to the rescue

Het veld lag er loodzwaar bij, vooral de strook aan de staantribune lag er Wezenbergs modderig bij. Onze jongens zouden de mouwen moeten opstropen, zoveel was zeker. De openingsfase was Liers getint. Peffer met een heerlijke kruispas naar Van Goylen, het schot van Quinten ging voorlangs. Muyldermans met een rush op rechts, zijn voorzet vond net geen medemaat. Dan een hoekshop van Kil en Vets met de kopbal, gepareerd door Aeyels. Een hoopvol begin, maar de thuisploeg nam over en Lyra-Lierse zakte wat in. Sterkens bokste een schot van net buiten het strafschopgebied weg. De kwieke Niels Verheyden teisterde onze rechterflank. Buitenkantje voet fluks naar binnen, à la Arjen Robben, dat is zijn handelsmerk. Eens onze verdedigers dat doorhadden, lag de bal al in het mandje. Tikkie naar binnen, versnelling en een schot dat netjes in de verste hoek draaide, een proper goaltje waar niets op af te dingen viel.

De druk van de thuisploeg hield aan. Eyenga ging zijn kans, zijn poging ging enkele meters naast. In tijden van hoge nood heeft Lyra-Lierse nog altijd ene Jordy Peffer ter beschikking. Slalom tussen twee verdedigers, aangetikt en penalty. Onze topschutter trapte nummer 18 laag en hard in de hoek.

Na de gelijkmaker was het spelbeeld, meer in evenwicht, met een energieke thuisploeg en de Pallieters die zich gevaarlijk toonden in de omschakeling. Peffer leek op weg naar Ayels en werd foutief gestopt, maar scheidsrechter Huyghe liet doorspelen. Even later was de 1-2 bijna een feit, toen Adesanya zijn maatje Peffer vond, die binnenknalde. De lijnrechter had buitenspel gezien. Een infiltrerende Vets werd onderuit gehaald in het strafschopgebied en ging neer. Een scheidsrechter met culot legt dan voor een tweede keer de bal op de stip, maar Huyghe ging voor de gemakkelijkheidsoplossing en gaf Vets onbegrijpelijk geel voor schwalbe. Duuh!

Pallieters overleven storm en nemen de wedstrijd in handen

Meteen na de pauze vlogen de kanaries er volle gas in en drukten onze jongens een kleine tien minuten tegen het eigen doel. Dit leverde enkele hete standjes op. Onze jongens hadden het even lastig, maar hielden stand. Toen de storm was gaan liggen, leek het of de tank van de Oost-Vlamingen was leeggelopen. Dan hadden de Pallieters hun wedstrijd verstandiger ingedeeld. Zij hadden op het zware veld nog wel energie over en trokken de wedstrijd naar zich toe. Het balletje ging goed van voet naar voet en dat leverde doelkansen op. Kil leek van heel dichtbij te gaan scoren, maar een verdediger kon in extremis het schot blokken. De Lierse aanvalsgolven bleven komen. Adesanya werd weggestuurd, maar hij liep buitenspel. Schils sneed door de as van het veld en vond Van Goylen. Aeyels wist raad met het schot van Quinten, die finaal buitenspel bleek te staan.

Kwateng kwam in de plaats van Adesanya om voor snelheid en acties te zorgen. Hij viel meteen op door goed samenspel met Muyldermans. Diens voorzet werd in hoekschop verwerkt. ‘Lyra-Lierse maak die goal’, zongen de supporters in het uitvak. ‘Vets met zijnen bol’, hoorde uw dienaar iemand roepen. Dat was ook vaste hoekschopnemer Seppe Kil ter ore gekomen. Hij trapte de bal naar de tweede paal, waar Vets zich slim had gepositioneerd. Met een rake kopbal ging het leer overhoeks binnen. Hoe Gianni het telkens weer doet, is een raadsel. Het oogt simpel, maar is het allerminst. Zullen we het maar op een gave houden?

De thuisploeg probeerde nog wel, maar het waren de Lierenaars die nog het gevaarlijkst waren. Kwateng trof van dichtbij de lat en had even later zelfs voor Aeyels kunnen verschijnen als hij meer in zijn kans had geloofd. Peffer wou nog wel. Na een fraai nummertje viseerde hij de verste paal, zijn schot zoefde rakelings naast.

Onze conclusie: een verdiende overwinning op basis van de tweede helft en het aantal kansen. De Lierse trein blijft maar bollen, het volgende station is Londerzeel. Vast weer met een supportersfeestje, want voor ambiance en plezier moet je tegenwoordig bij Lyra-Lierse zijn.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Muyldermans, Teunen, Vets, Schils, Van Goylen (79′ Reijniers), Kil (74′ Deckers), Adesanya (62′ Kwateng), Peffer

FC Lebbeke: Aeyels, De Nauw, Vermeire, Emmaneel, Eyenga, Van Tricht (76′ Buyl), Verheyden, D’Hooghe (88′ Van Damme), Van Rumst, Loriers (C), Van De Velde

Doelpunten: 22′ Verheyden 1-0, 29′ Peffer 1-1, 73′ Vets 1-2

Geel: 44′ Vets, 55′ Eyenga, 85′ Emmaneel, 90′ Buyl en Verheyden