Wedstrijdverslag | 29 januari 2024

Lierenaars trekken het laken naar zich toe in intense derby

Never change a winning team, was Tom Proost van mening, en geef hem eens ongelijk.

Lyra-Lierse opent sterk

Zijn mannen legden in de eerste 20 minuten een hoog tempo op aan de bezoekers. Peffer buitenkantje voet naar Muyldermans, die uit een iets te schuine hoek op doelman Goossens besloot. Racing reageerde met een schot in de 16 meter dat nog afweek en daardoor nog gevaarlijk werd. Dan Nys met een afleggertje naar Kil, die de verste hoek viseerde. Goossens kon klemmen. We blijven in het openingskwartier, met Van Goylen die met een laterale bal Kil bereikte. Seppe leek te gaan scoren, maar verslikte zich in zijn balaanname. Even later een één-tweetje tussen Peffer en Adesanya, waarbij de eerste de bal in het mandje deponeerde. De lijnrechter had echter buitenspel gesignaleerd, dit was vast een dubbeltje op zijn kant.

Op de 20ste minuut viel Schils uit en dat liet zich voelen. Het tempo ging nu naar beneden en de Mechelaars kwamen beter in de wedstrijd. Er kwam ook meer afval in het Lierse spel, vooral de laatste pass kon beter. Guldix haalde uit, zijn schot ging anderhalve meter naast. Een verre voorzet vond Mrani, die kopte enkele meters over. Dan Ventôse met een strakke voorzet die aan alles en iedereen voorbij ging.

Adesanya knalt binnen

Racing nam ook het eerste gevaar in de tweede helft voor zijn rekening. De diep gestuurde Mayanga ging zijn kans, Sterkens pakte uit met een beenveeg. De wedstrijd golfde op en neer. Peffer nam knap aan, draaide weg van zijn tegenstander en vond Adesanya. Die dook de 16 meter in en knalde in de korte hoek binnen. De kop ontplofte en zette zijn vocale energie over op de spelers. Opnieuw een mooie Lierse combinatie, via Van Goylen, Adesanya en Peffer. Goossens ranselde de knal van Jordy vanonder de lat. Lyra-Lierse bleef het gaspedaal indrukken. Van Goylen probeerde een voorzetschot, iets wat een Mechelaar het hem even later nadeed.

The unbearable lightness of a fake penalty

Niets wees erop dat Racing ging scoren, een deus ex machina zou de Mechelaars ter hulp moeten stellen. In de gedaante van de scheidsrechter nog wel, want hij was een van de weinigen die in het duel tussen Volant en Versteeven een strafschop zag. Versteeven ging gewillig neer omdat de grote, stevige Volant sterker was, zo simpel is het. Als u en ik tegen een muur aanlopen, gaan we ook tegen de grond. Zou het kunnen dat scheidsrechter Lamberigts zelf nooit heeft gevoetbald? Het hevige Lierse protest mocht niet baten, Carrez nam het strafschopgeschenk in dank aan en zette de bordjes gelijk.

Recht zegeviert

Lyra-Lierse leek van slag door deze absurde non-penalty, Racing putte nieuwe moed. Schaessens ging zijn kans, Sterkens stond pal. Ook Lyra-Lierse had een penalty kunnen krijgen na een lichte por in de rug van Adesanya, maar Lamberigts had geen zin in een rondje compensatie. De wedstrijd leek zo af te stevenen op een typische derbyscore, maar onze jongens wilden de 3 punten. Kil sneed een hoekschop scherp aan, de listige Vets zette in het kluwen een kattepootje tegen de bal en die ging binnen. Gianni zette als een jong veulen een spurtje in naar de Lierse dug-out. Jihaaa!

Racing had nog een kwartier om iets terug te doen. Een Mechels schot ging richting winkelhaak, maar een autoritair keepende Sterkens pakte het leer met een zweefsprong. Een vluchtschot van opnieuw Guldix ging een halve meter over. Tijd om nog eens een cadeau uit te delen, dacht scheidsrechter Lamberigts, toen hij de Maneblussers een vrijschop op de rand van de 16 meter gaf. Fort Lier hield echter stand en knokte zich naar een verdiende derde driepunter op rij.

Deze ploeg speelt met een ziel en laat zich niet van de kaart brengen door tegenslagen. Wat wil een supporter nog meer? Misschien een punt of drie meenemen uit de Rupelstreek?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Teunen, Deckers (67′ Weuts), Schils (20′ Vets), Muyldermans, Van Goylen, Kil, Nys ((C)79′ Reijniers), Peffer, Adesanya.

K. Racing Club Mechelen: Goossens, Spaenhoven, De Paepe, Kerckhofs (C), Ventôse (55′ Laureys), Guldix, Heyvaert (55′ Versteeven), Schaessens (82′ Knollenburg), Carrez, Mayanga en Mrani.

Geel: 15′ Kerckhofs, 57′ Deckers, 60′ Mayanga, 70′ Tom Proost, 75′ Vets, 81′ Sterkens, 90′ Kil, Adesanya en Spaenhoven

Scheidsrechter: Tom Lamberigts