Wedstrijdverslag | 12 maart 2023

Legioen stuwt wilskrachtig Lyra-Lierse naar derbyzege

Elk nadeel heb se foordeel, aldus een grote filosoof uit Amsterdam. Combiregeling is op zich kut, maar het zorgde er wel voor dat een dubbeldekker van Lier Gere Bij en nog een bus van de Lierse Leeuwen gezamenlijk naar het Ludo Coeckstadion reden om de spelers vocaal te ondersteunen. Dit beloofde een knaller van een away day te worden, zoals dat in supportersjargon heet.

De wedstrijd begon met een minuut stilte voor een Berchemse clubmedewerker die vorige week jammerlijk op 21-jarige leeftijd overleed. Het was muisstil in het stadion gedurende de volle minuut en zo hoort het ook. Moge Brenda rusten in vrede.

Dol openingskwartier

Meteen daarna barsten de gezangen in de beide supportersvakken los en dit zou zo blijven tot de 90ste minuut en daarna. ‘Waa zen van Lier en waa gon winne vandoag’, zongen de Lierse fans. Die boodschap was overgekomen tot bij de spelers, want Schaessens zette zich sterk door op rechts en zette op maat voor. Peffer dook gepast in de kleine rechthoek en werkte beheerst af. Zijn 15de treffer, and counting.

Berchem reageerde met een schot van Amali dat naast ging, maar de Pallieters namen meteen weer over. Peffer draaide hem van ver bijna binnen met een soort van voorzetschot, doelman Verdruye kon de bal nog vanonder de lat in hoekschop tippen. Deze werd mooi aangesneden door Schaessens. Vets kopte op de paal. De rebound was voor de Lierenaars, via Peffer kwam de bal tot bij Schaessens, zijn schot werd net voor de doellijn weggegleden door een verdediger.

Het spel golfde over en weer, met nu Berchem dat zich gevaarlijk toonde. Hufkens moest zich reppen om een goed getrapte vrijschop nog te gaan halen in de hoek. De rebound viel voor de voeten van De Kuyffer, maar ook hij stuitte op Dax. Het Berchemse offensiefje hield aan. Verstraelen schoof de bal 2 meter naast. De jongens van het Rooi knokten voor elke meter op een moeilijk bespeelbare akker. Was dit terrein überhaupt gemaaid en geweld de afgelopen week? De erbarmelijke staat van het terrein speelde alleszins niet in de kaart van de technisch betere ploeg.

Vets werd naar de grond getrokken bij een duel, maar de wispelturige scheidsrechter Calluy liet begaan. Coveliers kon zo vanop 20 meter aanleggen, zijn schot ging netjes in de hoek. De gelijkmaker was op zich verdiend, maar de voorafgaande fase had altijd afgefloten moeten zijn. In ieder geval, de toeschouwers hadden in de eerste 17 minuten al meer gezien dan in sommige volledige wedstrijden.

Potige thuisploeg

Lyra-Lierse was nog voor de rust gevaarlijk met 2 hoekschoppen van Schaessens. De eerste, in de 22ste minuut ging bijna rechtstreeks binnen, Vets kopte in de 41ste minuut de tweede over. Daartussen zagen we vooral middenveldspel, met langs Berchemse zijde heel veel potige duels, met meer dan eens een thuisspeler die over de schreef ging. Scheidsrechter Calluy hield de kaarten op zak, wat voor veel frustratie aan Lierse zijde zorgde. Bij een van dergelijke overtredingen geraakte Schils gekwetst. Struyf kwam in om de rechterflank te teisteren, Schaessens ging nu meer centraal spelen.

Lyra-Lierse toont zich de beter in de tweede helft

In het begin van de tweede helft zagen we een sterke Adesanya. Eerst zette hij zich goed door in de kleine rechthoek, zijn schot werd nog gered door Verdruye. Even later pakte hij een lange bal knap aan en ontdeed zich in de draai van zijn tegenstander. Weer wist Verdruye raad met de poging van Jason.

Lyra-Lierse bleef komen. Ditmaal met vlotte combinaties op links. De Wilde sneed naar binnen en knalde met links. In de rebound kwam het leer voor zijn rechtervoet. Dan doe ik het daar maar mee, dacht Cyronn en hij liet de bal in de open hoek belanden. Lyra-Lierse stond weer op voorsprong, het legioen barstte in vreugde uit.

Nog een dik halfuur zouden onze Lierenaars controle over de wedstrijd houden. De pionnen stonden goed, de looplijnen zaten goed en onze jongens maakten vuile meters voor elkaar. Als er dan toch eens een Berchemnaar dreigde uit te breken, stond het centrale duo Weuts-Volant klaar om het gevaar op te ruimen, Koen met zijn ervaring en Maxime met de power. Kom maar eens voorbij deze brok graniet! Oh ja, puike wedstrijd Joppe (Smits), niet evident na een lange afwezigheid.

Toch bleef het nagelbijten, want de thuisploeg gaf niet op. Pas met de derde treffer van Adesanya in de 90ste minuut was er zekerheid over de overwinning. Met de binnenkant van de voet in het dak van het doel, een typische Adesanya goal. Jase is back in town!

Na de wedstrijd volgde een indrukwekkende verbroedering tussen spelers en supporters. Op de zittribune aan de overkant keken de mensen van de Business Club van Lyra-Lierse (zij hadden een away day event) geamuseerd toe. Ze zagen dat ook de fans van Berchem Sport bleven zingen. Respect!

Met 9 op 9 en 13 op 15 lijkt de Lierse trein definitief onder stoom. Het collectief vangt de afwezigheid van gekwetsten (nu weer Nys en Schils) op. Blijven voortdenderen, jongens, met de supporters aan jullie zij!

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts (C), Volant, Van Goylen, Smits, Vets, Schaessens (86′ Reijniers), Schils (33′ Struyf), Adesanya (90′ Van Den Bogaert), Peffer

K. Berchem Sport: Verdrue, Van Den Driessche (C), Ndiaye, Mariën (63′ Lambrechts), Verstraelen, De Kuyffer, Cobos Copado, Coveliers, Amali, Beirlant (82′ Ibrahimovic), Nwokoro

Doelpunten: 4′ Peffer 0-1, 16′ Coveliers, 1-1, 55′ De Wilde, 1-2, 90′ Adesanya 1-3

Geel: 25′ Mariën, 49′ Peffer, 66′ Adesanya, 71′ Weuts, 75′ Ndiaye, 89′ Cobos Copado