Wedstrijdverslag | 18 april 2022

Late penaltytreffer beslist zoutloze wedstrijd

Een zondagnamiddagwedstrijd op hetzelfde moment als Parijs-Roubaix is allerminst een garantie voor hoge bezoekersaantallen, maar toch hadden enkele honderden toeschouwers de weg gevonden naar het gezellige, in een stralende lentezon badende stadionnetje van Olympia Wijgmaal.

Sterkens redt de meubelen

De thuisploeg, in uiterste puntennood om de degradatie te ontlopen, kwam beter uit de startblokken. Olympia speelde in het eerste halfuur vinniger en scherper. Met enkele doelkansen als gevolg, waarop Sterkens zich diende te onderscheiden. Vooral de save in minuut 24 getuigde van grote klasse.

Lyra-Lierse stak pas in de 35ste minuut de neus aan het venster. Peffer sneed naar binnen en schoot over. Ei zo na stonden de roodwitten zelfs op voorsprong net voor rusten. Een goed aangesneden hoekschop van Peffer vond het hoofd van Vets, maar aan de eerste paal werd diens poging nog weggetrapt.

Struyf stuit op Vanwelkenhuysen

In de tweede helft toonde Lyra-Lierse meer aanvalsdrang, zonder de Wijgmaalse defensie echt te kunnen ontwrichten. Peffer kon bijna afdrukken in de kleine rechthoek, maar het leer stuitte ongelukkig op.

Dé kans op de 0-1 kwam er in de 72ste minuut. Adesanya loodste hazewind Struyf door de defensie. De ver uitgekomen doelman Vanwelkenhuysen kon de te centrale poging van Jiri pareren. Achteraf bekeken had hij met zijn snelheid misschien de doelman kunnen omspelen. Een leermoment.

Een minuut later was het weer bijna prijs. Nu was het Struyf die spitbroeder Peffer lateraal bediende. De goed keepende Vanwelkenhuysen verkleinde zijn hoek en kon het schot in hoekschop weren.

Koude douche

En Wijgmaal? Buiten een vrije schop die over ging en een schot in het zijnet, had dat in de tweede helft niet veel klaargespeeld. Tot van den Buijs balverlies leed en tot overmaat van ramp daaropvolgend een penaltyovertreding beging. Masselis zette de elfmeter om. Een koude douche waar Lyra-Lierse niet meer van herstelde. Peffer trof aan de tweede paal nog wel raak, maar uit buitenspelpositie.

De overwinning ging zo niet naar de talentrijkste ploeg, maar naar het elftal dat het meest zijn tanden in de bal zette. En zo houdt Lyra-Lierse de degradatiestrijd nog spannend. Ondertussen sluipt Eendracht Aalst op kousenvoeten over de Pallieters naar de tweede plaats en gaat kampioen Hoogstraten de competitie afsluiten met een hoge straat voorsprong. Volgende week staat de galawedstrijd op datzelfde Hoogstraten op het programma. We zijn benieuwd.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – van den Buijs – Lambreghts – Julien (62′ Smits) – Balbi – Vets – Schaessens – Kil (64′ Struyf) – Nys – Adesanya – Peffer

Olympia Wijgmaal: Vanwelkenhuysen – De Keukeleere (58′ Ceusters) – Boogaerts – Alaerts – Matuasilua Dinayaku (68′ Benamar) – Mertens (89′ Herroelen) – Dewaet – Masselis – Morgan

Doelpunten: 81′ Masselis (strafschop)

Gele kaarten: 50′ van den Buijs