Wedstrijdverslag | 20 maart 2023

Klasseflitsen beslissen felbevochten wedstrijd

When the going gets tough, the tough get going. In moeilijke tijden steken de wilskrachtigen nog een tandje bij. Voetballend speelden onze jongens niet hun beste wedstrijd, maar allen streden ze met een groot hart, voor de ploeg, de club en de supporters. Misschien zijn dit wel de mooiste punten.

Peffer liet van bij aanvang zien dat hij er weer zin in had. Hij draaide het leer lekker naar de verste hoek, maar doelman Vandervorst verwerkte de bal in hoekschop. Wie anders dan Schaessens achter de bal. Hij bediende de aan de rand van de 16 meter vrijstaande Peffer, die knalde over. Vets kopte weer een hoekschop van Schaessens over. Standaardsituaties zijn een kolfje naar de hand van de stilist die Jaric is. Geef hem een vrijschop randje grote rechthoek en de alarmbellen gaan af. Als een banaan verdween de bal rond de muur in de verste hoek.

De Pajottenlanders waren echter niet van slag. Mayanga mocht ver oprukken en kon aanleggen. Zijn harde schuiver verdween in de hoek. Onze Pallieters vonden na deze opdoffer hun aanvalslust terug. De Wilde trok naar voor en vond de alomtegenwoordige Schaessens, maar die stond buitenspel. Dan maar vanop afstand, dacht Jaric, en hij legde aan vanop 30 meter. Vandervorst strekte zich en tipte de bal over de lat. Adesanya draaide zich vrij in de kleine rechthoek, zijn poging miste kracht. Dan nog twee keer bezoekend gevaar. Een scherpe voorzet werd gelukkig niet goed beroerd aan de tweede paal en net voor rusten ging een schot enkele meters voorlangs.

Pepingen-Halle wilde op dit elan verdergaan in de tweede helft en Hufkens moest meteen goed plat gaan. Lyra-Lierse reageerde. Wie anders dan uitblinker Schaessens verstuurde een crossbal, Peffer nam knap aan en knalde op Vandervorst. De bezoekers bleven allerminst bij de pakken zitten en telden enkele snelle en vaardige spelers in de rangen. Bij opnieuw een messcherpe voorzet kon een aanstormende Hallenaar net niet bij de bal. Oef!

Waar is Jordy met zijn wekelijkse treffer, klonk het op de tribune. Zal ik hem even bedienen, dacht Van Goylen en hij schilderde het leer op de kruin van sluipschutter Peffer. Met een radijs van een kopbal joeg Peffer zijn 16de voorbij Vandervorst. Scoren vanuit het niets, het is en blijft een grote kwaliteit.

Pepingen-Halle zette nu alles op alles. Een hard schot deed de Lierse fans naar de haren grijpen, maar bleek optisch bedrog en de bal belandde in het zijnet. De bezoekers probeerden het ook een paar keer van ver, waarbij een hoge bal maar net naast of over ging. Het was bij momenten bibberen, ook toen Hufkens met een zweefsprong een vluchtschot onschadelijk maakte. De Lierse vesting kraakte, maar onze jongens slaagden er met vereende krachten in alle bressen te dichten.

Schaessens stuurde Van Goylen in het straatje, hij schoot over. Even later probeerde Jaric het nog eens van ver, het leer zeilde net over. Wat een match van onze nummer 32! Peffer hield 2 verdedigers aan de klap en viseerde de korte hoek.

Het laatste fluitsignaal kwam als een grote verlossing. Vechtlust, een goede organisatie en de klasse van de bepalende spelers waren de ingrediënten van deze overwinning. Dat zonder enkele kleppers, waarvan we hopen dat ze snel kunnen aansluiten. ‘Waa zen van Lier, en waa doen ‘t licht oot vandoag’, zongen de supporters, een ludieke verwijzing naar de lichtmasten die het tijdens de wedstrijd twee maal hadden begeven, telkens voor een paar minuten. Gelukkig niet langer, want anders hadden we met de gebakken peren gezeten.

Zaterdag volgt er de topper op leider Hades, een ploeg waarmee we nog een appeltje te schillen hebben. Gesteund door de supporters is dit team tot veel in staat.

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Lambreghts (C), Van Goylen, Vets, De Wilde, Schaessens, Struyf (72′ Smits), Adesanya (85′ Reijniers), Peffer

SK Pepingen-Halle: Vandervorst, Emmaneel, Pe (C), Mayanga, Abbou, Ertveldt, Morias, Aalhoul, Van Belle (79′ Chiffi), El Ouamari, Chirishungu (72′ Vandenbrande)

Doelpunten: 14′ Schaessens 1-0, 20′ Mayanga 1-1, 65′ Peffer 2-1

Geel: 41′ Ertveldt, 90′ Schaessens