Wedstrijdverslag | 15 januari 2023

Kessels en dame Fortuna houden Lyra-Lierse van verdiend punt

Een vertimmerd Liers elftal was er na een 3-0 achterstand dichtbij om een remontada te realiseren. Tot een late counter daar anders over besliste. Typerend voor deze frusterende wedstrijd

Nochtans had het wedstrijdverloop er heel anders kunnen uitzien. Want al in de eerste minuut stuurde Vets Struyf diep. Die leek doelman Vanmarsenille te kunnen omspelen, maar de bal werd nog in corner verwerkt. De perfect getrapte hoekschop zaaide verwarring, van dichtbij kon een roodhemd (Schils?) aanleggen, maar de Hasseltse defensie kon in extremis ontzetten. Later sneed Struyf nog eens op links voorbij de verdedigers, maar niemand was gevolgd om zijn lage voorzet te verlengen.

So far, so good, tot de gevaarlijke Kessels de ingeving kreeg om van afstand zijn kans te gaan. Zijn bom belandde pardoes tegen de netten en de thuisploeg stond zowaar voor. Hier moesten onze jongens blijkbaar van bekomen, want Hasselt bleef dreigen. Sterkens kon een poging vanuit een schuine positie nog pareren met de vuisten, maar vlak daarna kon weer Kessels een knappe en listige voorzet van de sterk spelende Maus met het hoofd in de verste hoek verlengen.

Wat een mokerslag, daar sta je dan na dat goede eerste kwartier. Op het half uur rechtten onze jongens even de rug. Vanmarsenille kon een schot van Kil neutraliseren, in de daaropvolgende fase trapte Vets op aangeven van Schils op een meter van het doel in de vlucht tegen de paal. Het wou maar niet lukken om te scoren in de eerste helft.

In de tweede helft startte Lyra-Lierse met offensieve intenties, maar doelkansen creëren was moeilijk. Kwelduivel Kessels tastte op het uur verdedigend mistasten af en de 3-0 stond op de bordjes. Sterkens voorkwam nog verdere averij toen hij oog in oog met een Limburgse aanvaller diens schot kon weren.

Vijf minuten later dan het doelpunt van de hoop. Van Goylen zette op de linkerflank een actie op, kruiste naar Struyf en via een gelukje kwam de bal voor de voeten van de goed gevolgde Schaessens die kon afronden. Onze jongens zochten nu de aansluitingstreffer. Die kwam er ook. Weer Van Goylen bediende Schaessens. Wat Kessels kan ik ook, dacht Jaric. Zijn afstandsschot ging hard en met een stuit de hoek in. Netjes! De supporters waren nu klaar om de troepen naar de gelijkmaker te schreeuwen. Gelukkig aarzelde een locale aanvaller te lang om af te werken. Maar geheel naar het beeld van deze bijzonder frustrerende (vanuit Liers perspectief) wedstrijd was het 2 minuten voor affluiten wel prijs, toen weer balverlies werd afgestraft.

We misten wat fortuin om iets mee te kunnen nemen, maar de thuisploeg had ook wel de verdienste om zich heel scherp te tonen in de zone van de waarheid. Volgende week komt er met Belisia heel schoon volk over de vloer. Voor velen de te kloppen ploeg. Daar zullen 11 Lierse leeuwen voor nodig zijn.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Struyf, Vets, Van Goylen, Kil, Adesanya, Smits (56′ De Wilde), Schils, Nys (C), Schaessens, Volant

Sporting Hasselt: Vanamarsenille, Mombaerts, Tanriver, Maus (C), Ofori, Etien, Morgan (60′ Maes), Dassen, Brants (78′ Put), Lenaerts (85′ Lambrecks), Kessels

Doelpunten: 17′, 24′ en 61′ Kessels 1-0, 2-0 en 3-0, 72′ en 82′ Schaessens 3-1 en 3-2, ’89 Maus 4-2

Gele kaarten: 57′ Vanmarsenille