Wedstrijdverslag | 14 januari 2019

Karaktersterk Lyra-Lierse levert een puntgave prestatie bij leider Tienen

Velen hadden de weg gevonden naar het Bergéstadion. Onder de meer dan duizend toeschouwers hadden 300 Lyra-Lierse fans plaatsgenomen op de staantribune langs het veld. Ze hadden er na een lange winterstop weer zin en dat was de hele wedstrijd te merken.

Vertimmerd elftal

Coach Schipper diende zijn ploeg wat te herschikken door de onbeschikbaarheid van de spitsen Dillien en Dermaut. Krachtmens Cools werd in het middenveld geposteerd, good old Joe Ascension nam de piepjonge dubutant Quinten Van Goylen onder zijn hoede op het middenveld, waar ook Nijs speelde als steun voor targetman Daal. Cloetens werd een rij naar achter getrokken in een driemansdefensie met de ervaren mannen Wils en Jacobs. Op de flanken was er heel wat loopvermogen, met Van Den Abeele op links en Lambreghts op rechts.

Lyra-Lierse doet het goed

De wedstrijd begon aan een hoog tempo. De doorgebroken Convents, tijdens de winterstop overgekomen van Thes Sport, dreigde vanop links, maar zijn schot ging over. Van Goylen liet al snel zien wat hij in zijn mars heeft. Hij loodste Nijs doorheen de Tiense verdediging, maar kwam een voetje te kort en thuisdoelman Hannes kon de bal wegwerken. Nog in de eerste vijf minuten kon Maes een hard Tiens schot niet klemmen, de rebound werd overgeknald, maar er was al voor buitenspel gefloten.

Lyra-Lierse begon na een tiental minuten meer en meer in de wedstrijd te komen en dat leidde ook tot doelgevaar. De 90 minuten lang hardwerkende Daal zonderde Nijs af, maar zijn lage schuiver ging enkele meters voorlangs. De balvaste rustbrenger Ascension vond Lambreghts, diens voorzet bereikte Daal, maar Dyron kreeg de bal op zijn dij. Hier zat meer in! Een gevaarlijke hoekschop van kapitein Jacobs zorgde nog voor paniek aan de tweede paal.

Iets na het halfuur krulde de gevaarlijke Grancea de bal naar de verste paal. Gelukkig zoefde hij net naast. Oef! Maar net voor rusten was het weer de beurt aan Lyra-Lierse om te dreigen. Daal zat er gevaarlijk bij om een voorzet te verlengen, maar zijn inzenden kon nog in hoekschop worden getikt door Hannes. De hoekschop werd getrapt, de bal kwam tot bij Lambreghts, zijn voorzet ging over de thuisdefensie en belandde tot bij Nijs, die echter op een goed uitgekomen Hannes botste. Zo werd er gerust met een brilstand. Maar rusten deden de fans niet, want zij bleven gewoon verder zingen, zoals op Racing Mechelen.

Een geslaagd debuut

Kort na de herneming kreeg Van Goylen een schietkans in de kleine rechthoek, maar hij trapte de bal hoog over. Rond het uur werd hij gewisseld voor Flebus, onder luid applaus van de fans. Zeker een geslaagd en beloftevol debuut van Quinten! Even later liet de thuisploeg de netten trillen, maar de Lyra-Lierse defensie, onder regie van de uitmuntende Wils, bijgestaan door de ervaren skipper Jacobs en kuitenbijter Cloetens, had de buitenspelval oordeelkundig opengezet.

In minuut 70 ontfutselde Daal de bal van een Tiense verdediger en leek op weg naar de Tiense muit. Hij werd hierbij foutief afgestopt door diezelfde verdediger en ging neer. Scheidsrechter Timmermans gebaarde om verder te spelen, misschien omdat hij bang was om dan rood te moeten trekken, aangezien Daal de laatste man was.

Het tempo van de wedstrijd zakte een beetje. Het sterke Tienen etaleerde zijn voetballend vermogen en speelde de bal zuiver rond. Lyra-Lierse moest noodgedwongen inzakken en dat leidde tot dreiging, zonder dat de thuisploeg echt concrete kansen kon afdwingen.

Tandje bij en mogelijkheden op de overwinning

Dé kans op de Lierse voorsprong kwam er na een zeer knappe combinatie. Ascension draaide zich in het middenveld vrij en vond op links Van den Abeele, de man met de drie longen. Brent speelde door naar Nijs en die verlegde naar de opstomende Lambreghts, die alleen voor Hannes verscheen. Zijn schot schroeide de vingertoppen van Hannes en ging zo over. Een lage, geplaatste bal, was misschien de betere optie, maar Gaetan had zoals de rest van de ploeg al veel kilometers afgelegd. Even later werd de hardwerkende Nijs vervangen door Yassir El Mokadem. Tien minuten voor affluiten kreeg Cools een tweede gele kaart voor een late tackle, waardoor Lyra-Lierse met tien man verder moest. Jammer, want de gestalte en duelkracht van Stig zorgde voor evenwicht op het middenveld. Balbi kwam meteen in voor Ascension. Net als Van Goylen en Nijs was een daverend applaus zijn deel. Joe, Joe, rolde het van de tribunes!

Onze Pallieters versaagden niet en staken integendeel nog een tandje bij. Flebus ging op wandel met de bal aan de voet op de rechterflank. Na samenspel met Lambreghts kreeg hij een vrije schietkans in de kleine rechthoek, maar Renzo trapte over de bal, waardoor een thuisverdediger kon wegwerken. De bal kwam voor de voeten van Ascension en die trapte met een gestrekte lage volley naar de linkerbenedenhoek. Hannes stond echter paraat. Dit was meteen het laatste wapenfeit van de wedstrijd.

Dik verdiend

Een karaktersterk en organisatorisch goed Lyra-Lierse kon ei zo na Tienen de eerste nederlaag toedienen. Maar dit hardbevochten gelijkspel is ook zeer eerbaar, want een punt gaan halen bij de suikerjongens is geen sinecure. Enkel Racing Mechelen wist het ons voor te doen.

Ook de talrijke Lyra-Lierse fans hebben genoten van deze heerlijke pot voetbal, die zeker enkele doelpunten had verdiend. Ze zullen er vast weer bij zijn voor de volgende wedstrijd op Sint-Lenaarts, tweede in de stand. Hopelijk geeft hun vocale steun ook dan dat extra duwtje in de rug. Afspraak nu zaterdag om 19:30!

Foto: kvktienen.be