Wedstrijdverslag | 21 september 2020

Het relaas van de schapenkoppen tegen de wolven

De schapenkoppen verdienden meer tegen de wolven, maar het beste paard krijgt niet altijd de haver

Maar al te graag had ik dit wedstrijdverslag aangevat met de mededeling dat de Lierse schapenkoppen de Waalse wolven in hun hemd hadden gezet. Helaas, de logica uit het dierenrijk bleef gisterenavond gerespecteerd. Let wel, Lyra-Lierse liet zich allerminst als een geelzwart-witroodkapje ringeloren. Integendeel, er stonden gisteren elf voetbalkrijgers op het veld die La Louvière flink hebben laten zweten. Coach Bart De Roover kon niemand van de gekwetsten recupereren en liet draaischijf Seppe Kil uit voorzorg aan de kant. Zo verscheen in vergelijking met vorige week Mathias Nys aan de aftrap. Door het plotse uitvallen van Jiri Struyf nam de 17-jarige Paulo Kianguebeni mee plaats op de bank.

Eerste helft aan een verschroeiend tempo

Adesanya tekende voor het eerste gevaar, toen hij in zijn eentje de bezoekende defensie oprolde. Zijn schot was te centraal om doelman Libertiaux te verontrusten. De ganse eerste helft werd door beide ploegen aan een hoog tempo gevoetbald. De bezoekers lieten zien dat ze vorig seizoen niet voor niets tweede waren geëindigd in tweede nationale en toonden zich enkele keren gevaarlijk. Eerst met een afstandsschot waar Maes wel raad mee wist, niet veel later met een lage schuiver die door de ‘oranje panter’ in hoekschop werd verwerkt. Iets voor het half uur was het weer code rood in het Lierse strafschopgebied, toen Nys een strakke lage voorzet met de voet ontzette en over het doel cambrioleerde.

Daarna nam de thuisploeg weer even over. Na een snedige aanval over rechts via Nys en Van Goylen kon de voorzet van Quinten net niet verzilverd worden. Weer toonden de wolven zich gevaarlijk, na een zeldzaam slippertje van Maes, die een voorzetschot even loste, om meteen daarna de bal toch te klemmen. Zo werd er gerust met 0 – 0 en daar mocht Lyra-Lierse niet ontevreden mee zijn.

Lyra-Lierse trekt ten aanval

De tweede helft had veel weg van de sterke tweede helft tegen Berchem, met Lyra-Lierse dat dominant voetbal bracht, met veel drang naar voren en in een dwingende speelstijl. Peffer verstuurde een heerlijke cross naar Van Goylen, die de bal enig mooi aannam en zich dan met een schaarbeweging vrijmaakte. Zijn schot met links kon nog weggebokst worden door Libertiaux. De hoekschop die daaruit voortvloeide werd door Van Den Brande aan de eerste paal verlengd tot bij Vets. Zijn kopbal leek binnen te gaan, maar vanop de lijn kon een groenhemd de bal nog wegwerken..

En scoort net niet

Lyra-Lierse bleef zoeken naar het openingsdoelpunt. Een prima Nys vond Van Goylen in de kleine rechthoek. De fans achter de goal hielden hun adem in, maar een toegesnelde verdediger maakte het Quinten nog moeilijk om beheerst af te drukken, waardoor hij iets te onbesuisd over knalde. Jammer!

Doelpunt uit het niets

De wolven toonden, een heet standje voor het doel van Maes daargelaten, amper nog offensieve dadendrang. Toen een bezoeker zowaar rood kreeg na een overtreding op Vets, stegen de kansen van Lyra-Lierse. Maar het doelpunt viel drie minuten later aan de overkant. De enige snedige aanval van La Louvière uit de tweede helft leidde tot de openingstreffer via Franco. Onze Pallieters trokken in de laatste tien minuten nog naar voor, maar de sterke Waalse defensie gaf geen krimp.

Fierheid overheerst

Zo eindigt het bekeravontuur, maar tegen de sterke nummer twee uit de Waalse reeks van tweede nationale sneuvelen is geen oneer. De supporters waren fier over wat de spelers gisteren lieten zien. Dit doet het beste verhopen voor de competitie, die woensdag begint. Lyra-Lierse gaat dan op bezoek bij Hasselt.

Lyra-Lierse:

Maes – Balbi – Van Den Brande – Weuts – Swaegers – Vets – Nys – Lambreghts – Van Goylen – Peffer – Adesanya
Doelpunten: 81’ Franco 0 – 1
Gele kaarten: 30’ Kammeng Djoum, 67’ Valcke, 90’ Weuts