Wedstrijdverslag | 18 september 2023

Het blijft wachten op de ommekeer

De verwachtingen waren hooggespannen na de felbevochten thuisoverwinning tegen Hades, de fans waren er. De gekwetsten jammer genoeg ook, met het lijstje aangedikt tot 7 stuks.

Lyra-Lierse kreeg de bal, met de thuisploeg op de loer om bliksemsnel om te schakelen. Een beproefd recept, zo leerde de midweekwedstrijd op Racing Mechelen, de Piraten hebben de snelheid in huis om dit systeem tot in de perfectie uit te voeren. Lyra-Lierse heeft die snelle jongens niet in de kern, eerlijk is eerlijk, en moet het van verzorgd combinatievoetbal hebben. Ik wil niet in herhaling vallen, maar in het laatste derde loopt het dan vaak fout, wegens te veel creatieve jongens niet beschikbaar en te veel volk achter de bal. Genoeg gezeurd, over naar het feitenrelaas.

Piraten buiten balverlies uit

Al de eerste tien minuten viel er al heel wat te beleven. De Sinjoren openden de debatten met snelle uitbraken over links en even later over rechts. De eerste voorzet werd slecht behandeld, de tweede enkele meters naast gedevieerd. Onze jongens namen over. Peffer poeierde op de vuisten van Cloodts, Adesanya murwde zich voorbij enkele verdedigers en trapte over. Dé kans op de openingstreffer kwam er in de 20ste minuut. Kapitein Weuts met een geweldige lange bal over de defensie heen, Adesanya knalt in de vlucht, maar Cloodts kan het schot nog over de lat tippen.

Jason bleef bedrijvig. Na een knappe balaanname draaide hij voorbij zijn verdediger om in één tijd te besluiten. Zijn schot likte de buitenkant van de paal. De Lierenaars zochten het doelpunt, maar het was City Pirates dat profiteerde. Op rechts werd van achteruit slecht ingespeeld en in een mum van tijd kwam de bal tot bij oude bekende Seraaj Ibn El Mokadem, die binnenschoof.

Onze jongens bleven zoeken naar het doelpunt. Reijniers naar Adesanya, zijn gekruiste schot ging net naast. Het zou nochtans de bekroning zijn geweest voor dit sterke half uur van Jason. Een paar minuten later ging de infiltrerende Vets neer in het strafschopgebied, maar de scheidsrechter beoordeelde het contact als te licht.

Liers veldoverwicht dus, maar de Piraten bleven razend gevaarlijk op de counter. De sterke Doncos trok weer eens een tegenaanval op gang, opnieuw dook Seraaj op, die over trapte. Op deze dekselse Seraaj, die steeds de ruimtes achter de spitsen opzocht en vond, kreeg de Lierse defensie moeilijk grip. In de 38ste minuut opnieuw slecht inspelen op rechts dat Merksems gevaar inleidde. Meukens kwam schuin voor doel, zijn schot miste het kader. Het laatste wapenfeit voor de thee was voor Schils, met een schuiver die naast ging.

Ook in de tweede helft begon de thuisploeg het gevaarlijkst. Een flankvoorzet werd met het hoofd verlengd, de bal ging niet gek ver naast. Op rechts bleef Lyra-Lierse kwetsbaar en was het oppassen voor dodelijk balverlies.

Lyra-Lierse wou wel, de Piraten plooiden nog meer terug. Een flits dan maar? Die kwam van Schils, net als vorige week de beste Lierenaar. Mathias slalomde langs wel vier Antwerpenaren, maar zijn overhoekse schuiver ging net naast. Een minuut later zag een thuisspeler Antonissen uit zijn doel staan en waagde van ver zijn kans, het vluchtschot stierf op de kruising. Dit was a touch of genius.

Ook de nimmer aflatende Adesanya toonde zich nog, met een borstcontrole en een boogbal in de armen van Cloodts. Onze jongens trokken nu voluit de offensieve kaart, maar liepen keer op keer in de buitenspelval, die door Cloetens en de zijnen heel vakkundig werd opgezet. De lijnrechter zat er ook wel enkele keren naast, wat tot fel protest leidde van onze fans. In de 78ste minuut dan de doodssteek. Geklungel op de eigen helft leidde de 2-0 in, weer toonden de Pirates zich echte killers.

‘Wette wa gelle kunt’

Het voetbal langs Lierse zijde leek er nu even niet op, maar toch rechtten onze jongens nog de rug, wat toch ook een verdienste is. Dat hebben we vorig seizoen soms anders gezien. Cloodts haalde nog gepast de bal voor de voeten van de aanstormende Adesanya weg. Vlak daarna zette Peffer (hij heeft de klasse nog, daar twijfelt geen kat aan) een nummertje op en bracht de bal op maat voor. Vets was weer slim in de 16 meter geïnfiltreerd, maar werd met twee handen in de rug naar de grond geduwd. Vriend en vijand verwachtten een penalty, maar scheidsrechter besloot om onbegrijpelijke redenen niet te blazen. Of misschien toch wel ergens begrijpelijk, want ook bij scheidsrechters kan de emotie het halen van de ratio. Jammer, want bij een mogelijke aansluitingstreffer zou het nog gespookt hebben.

De laatste kans was nog voor de thuisploeg, die scherp was en niet onverdiend won. Wij hadden op voorhand om bloed, zweet en tranen gevraagd. Over de inzet van onze jongens konden de massaal meegereisde supporters niet klagen. Volgende week weer er vol tegenaan, hopelijk zijn de tranen dan van vreugde.

K. Lyra-Lierse: Antonissen, Weuts (C), Volant, Deckers, Muyldermans (65′ Leemans), Vets, Teunen, Schils, Reijniers (’79 Van Den Bogaert), Peffer, Adesanya

KSC City Pirates: Cloodts, Cloetens, Van Cauwenberg, Van Den Bogerd (C), El Mokadem Yassir (’90 Kustermans), El Mokadem Siraj (’79 Omeruo), Van Hove, De Langhe, Meukens (’45 Sakande), Medelinskas, Doncos (63′ Melo)

Doelpunten: 25′ Siraj El Mokadem, ’78 Melo

Geel: 50′ Medelinskas, 70′ De Langhe, 80′ Leemans, 85′ Sakande, ’87 Teunen