Wedstrijdverslag | 7 november 2022

Goed voetballend Lyra-Lierse beloont zich niet met de drie punten

Wat als… Laat ons eens de oefening maken, zoals in de gelijknamige en bekroonde televisiereeks van Tim Van Aelst. Wat als topschutter Peffer oog in oog met doelman Pauwels niet op laatstgenoemde stuit? Dan zou er in de kop van dit artikel nu iets staan met ‘drie punten door drie treffers van Peffer’. Of wat als Balbi niet uitvalt een paar minuten voor de aansluitingstreffer? Dan ziet deze openingsalinea er ook waarschijnlijk anders uit en had uw verslaggever zich kunnen verlustigen in het bewieroken van de snedige acties van Jiri, het killerinstinct van Jordy en de driehoekjes en knappe combinaties die Lyra-Lierse op de mat legde. Ach, als ons kat een koei was, vult u de rest zelf maar aan.

Sterke eerste helft levert slechts één doelpunt op

Tot 20 minuten voor affluiten zag het er totaal niet naar uit dat de wedstrijd nog een wending zou krijgen. Lyra-Lierse had meesterschap en liet fraaie dingen zingen zien. Weliswaar na een bibberfase in de eerste minuten, toen een vrijschop pardoes voor de voeten van een verraste Lillenaar kwam. De bal ging net naast. De eerste goede aanval van de Lierenaars was wel prijs. Na een één-twee met Schaessens kon Peffer de bal listig onder de uitgekomen Pauwels schuiven. De thuisfans hielden de adem in toen debutant Hufkens een hoge bal loste, die voor een bezoekende voet viel. Weuts kopte de bal vanop de doellijn weg. Meteen schakelde Lyra-Lierse om. En hoe! Diep vanop de eigen helft en vanop de zijlijn zette speedy Jiri een verschroeiende rush op. ‘Ze kunnen niet volgen, ze kunnen niet volgen’, zou Rik De Saedeleer hebben geroepen. Jiri bleef spurten en spurten, tot vlak voor het doel. Hij punterde de bal, die nog via de binnenkant van de paal buiten het doel ging. Wat als? Jawel, het doelpunt van het jaar.

De Pallieters bleven de bal goed rondspelen. Na weer een flitsende actie van Struyf knalde Kil over. Het bleef wel opletten voor tegenprikken, bij een van die fases kon het leer nipt worden ontzet. Peffer nam gretig aan het spel deel en toverde net voor rusten een heerlijke passeerbeweging uit de schoenen. Buitenkant voet en in één beweging terug naar binnenkant voet, er zal vast wel een naam voor bestaan.

Struyf rijt alles aan flarden

Ook in de tweede helft bleef Lyra-Lierse de gevaarlijkste ploeg. Schaessens zette Peffer voor de doelman, maar zoals in de inleiding al kon lezen, stuitte die op de goed uitgekomen Pauwels. Maar Jordy laat zich niet door een misser uit het lood slagen, een topschutter wil meteen daarna weer scoren. Struyf sneed door de verdediging als een mes door boter en trok de bal haarfijn voor. Aan de eerste paal stond Peffer klaar om zijn 9de doelpunt van het seizoen te scoren. De meeste credits gingen evenwel naar Struyf. ‘Jiri, Jiri’, scandeerden de extatische fans.

Miljaarde, miljaarde, miljaarde!

Nu moesten de bezoekers komen. Hufkens redde een afstandsschot. Peffer bleef zoeken naar zijn derde doelpunt. Hij sneed naar binnen en viseerde de kortste hoek, waar Pauwels redding bracht. Van in de kleine rechthoek kon een bezoeker aanleggen, gelukkig miste zijn schot kracht en kon Hufkens de bal klemmen. Hij had minder fortuin toen hij met de voet redde op een schot. De bal kwam voor de voeten van Brouwers, die binnenknalde. Het zouden nog 20 spannende minuten worden, zo wist men op de tribunes. Dat zou het niet geweest zijn als een heel knap schot van Peffer dat de dwarslat likte, iets lager zou zijn geweest. Wat als, inderdaad. Ook Kil was nog dicht bij de 3-1, toen Struyf weer eens flitste en de bal achteruit legde. Kil schoot een metertje naast.

Het uitvallen van Balbi leek het defensieve plaatje ontregeld te hebben, want de organisatie leek plots zoek. Daar kon Lille in extremis nog van profiteren. Een afvallende bal kwam voor de voeten van Sander Delen en die haalde de trekker over. Hij is uitgerekend de neef van Paul (T2) en Gianni Vets. Een goed gesprek tijdens het volgende familiefeest dringt zich op. Dat zou evenwel overbodig zijn geweest als het schot van Struyf in de laatste minuut, op aangeven van Nys, niet nipt over zijn gegaan.

Onze jongens zullen in de kleedkamer vast de koppen bij elkaar hebben gestoken. Hoe hebben ze dit nog kunnen weggeven, na toch een sterke wedstrijd met meer dan een uur goed voetbal? Leerpunten voor de volgende wedstrijd in Pepingen-Halle. Wat zou ik graag in het volgende verslag iets met ‘De puntjes op de i’ schrijven.

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Lambreghts, Balbi (68′ Van Goylen), Vets, Schils, Schaessens (84′ Nys), Kil, Struyf, Peffer

KVC Lille United: Pauwels, Van De Kerkhof, Cools (29′ D’Huyvetter), Brouwers, Bostanci, Hannes, Delen, Mariën, Meynendonckx, Wynants (68′ Gerritsen), Truyers

Doelpunten: 16′ en 51′, Peffer 1-0 en 2-0, 71′ Brouwers 2-1, 87′ Delen 2-2

Geel: 24′ Balbi