Wedstrijdverslag | 25 september 2023

Gelijkmaker op de valreep verbrodt Liers feestje

Muisstil werd het in het sfeervolle, door jonge jeugd en hun ouders bevolkte stadion, die vervloekte 95ste minuut. Iedereen stond of zat perplex, toen de scherp aangesneden hoekschop over alles en iedereen naar de tweede paal waaide, waar de ingevallen Sarkic de bal binnen frommelde. Niet dat de gelijkmaker onverdiend was, verre van, maar wat was dit zuur. Met luttele seconden op de klok nog twee gouden punten weggeven is immens zuur en zal vast het weekend minder aangenaam hebben gemaakt voor wie Lyra-Lierse een warm hart toedraagt.

Overijse legt zijn Tempo op

Het zag er nochtans lang niet naar uit dat de thuisploeg überhaupt op enig puntengewin aanspraak zou kunnen maken. Het weer vertimmerde elftal van coach De Roover kreeg in de eerste helft geen poot aan de grond tegen een fris voetballend Overijse, dat snelheid koppelde aan kracht en techniek.

In de eerste 10 minuten waren de Vlaams-Brabanders er twee keer dicht bij. Na een snelle uitbraak trof De Doncker de paal, de aalvlugge De Maeyer, de beste bezoeker, knalde een minuut later overhoeks naast. Op de 20ste minuut moest Antonissen goed plat gaan voor een schot van aan de rand van de grote rechthoek. Overijse speelde met lef, won de duels en was beter in alle onderdelen van het edele voetbalspel. Onze jongens hapten naar adem en deden er alles aan om overeind te blijven tot de rust.

Peffer staat op

Na de pauze kwam Lyra-Lierse in een andere gedaante het veld op. De Lierenaars namen het initiatief en dat loonde zowaar. Na een fout op groeidiamant Van Den Bogaert ging de bal op de stip en trapte Peffer koelbloedig zijn eerste van het seizoen binnen. Een dikke tien minuten kon Lyra-Lierse die voorsprong vasthouden. Tot Mapessa van buiten de grote rechthoek op wandel ging en een vrijgeleide kreeg van de Lierse defensie. Dankuwel, dan prik ik de bal ook nog even in de verste hoek, dacht de linksback.

Toch was de thuisploeg niet aangeslagen. Van Den Bogaert zocht en omspeelde zijn tegenstander en zette dan strak en laag voor. De voorzet werd door Adesanya naast gedevieerd, maar de vlag was dan al omhoog gegaan. In ieder geval kwam Lyra-Lierse de verdienste toe dat het zich terug in de wedstrijd voetbalde.

Het bleef wel oppassen voor de scherpe counters van het sterke Tempo. Na een flankvoorzet voorkwam de rug van Volant dat een kopbal onheil aanrichtte. Lyra-Lierse nam weer over. Rechtsback Reijniers ging zijn flank af en vond Adesanya, zijn poging ging naast. Even later stealde Adesanya de bal en Peffer werd door de ingevallen Joppe Smits net onside het straatje ingestuurd. Jordy bleef ijzig kalm, omspeelde eerst doelman De Vriendt en dan een terug gesnelde verdediger. De honderden fans achter de goal waren al aan het juichen toen hij de bal in open doel deponeerde.

De dikke dame was niet op de afspraak

Nog dik tien minuten standhouden was nu de boodschap. Het zouden lange minuten worden, pompen of verzuipen, de gladiolen of de dood. Een eerste gevaar kwam weer vanop rechts, toen De Maeyer knap centerde, gelukkig stond het vizier van zijn ploegmaat niet goed afgesteld. Nadat nog een schotje had moeten oprapen, kwam dé kans om de wedstrijd te beslissen. Een ontketende Peffer wachtte geduldig om aan te leggen en verstuurde dan een vervaarlijke pegel. De bal stierf op de dwarslat. In de daaropvolgende tegenaanval moest Antonissen een schot in twee tijden klemmen. In de laatste minuten trok Overijse met man en macht naar voor, maar onze jongens leken stand te houden. Tot die vervloekte laatste minuut. It ain’t over till the fat lady sings. De gladiolen zullen voor een andere keer zijn.

Was de eerste helft, dramatisch, toonden onze Lierenaars in de tweede helft veerkracht en meer kwaliteit. Dat laatste aspect kan zeker nog beter, maar er gloort licht aan het einde van de tunnel, want enkele jongens zijn zich aan het klaarstomen. Hopelijk, wie weet, zien we hen vroeger dan verwacht terug op het veld.

K. Lyra-Lierse: Antonissen, Weuts, Volant, Deckers, Reijniers, Vets, Teunen, Schils, Van Den Bogaert (75′ Smits), Peffer, Adesanya

Tempo Overijse: De Vriendt, De Maeyer, Verdoodt, Kamneng, Barreiro ( ’82 Sarkic), De Doncker (’78 Nzinga Ngimbi), Cocchiere, Dehond, Lenaers (’82 Serme), Mapessa, Houssane

Doelpunten: 50’Peffer 1-0 (pen), 62′ Mapessa 1-1, 80′ Peffer 2-1, 95′ Sarkic 2-2

Geel: Vets, 30′ Reijniers, 60′ Van Den Bogaert 64′, Dehond ’76, 80′ Volant en De Maeyer, ’87 Deckers, 95′ Sarkic