Wedstrijdverslag | 8 januari 2024

Eendrachtige Lierenaars zetten het jaar goed in

Derby’s speel je niet, maar win je. Een moeilijk opgave tegen een verzameling rasvoetballers, maar de terugkeer van ‘verloren zoon’ Quinten Van Goylen en Matthias Nys, eindelijk opnieuw inzetbaar na een lange blessure, stemden de supporters positief. Bovendien stond er met de desastreuze heenwedstrijd op Jong KV nog een fikse rekening open.

Er waren wel enkele basisspelers mee met het eerste elftal op winterstage in Spanje, maar de vervangers zijn stuk voor stuk begaafde voetballers met veel technisch vermogen, die bovendien 5 keer per week trainen. Om maar te zeggen, dit piepjonge Jong KV Mechelen blijft een uitstekend voetballend elftal. Het beste Lyra-Lierse was nodig voor puntenwinst.

Lyra-Lierse voetbalt met lef

Door de onbeschikbaarheid van Weuts, opteerde Tom Proost voor een driemansverdediging (Volant, Teunen en Deckers), met Muyldermans op rechts en Van Goylen op links als wingbacks. Een gewaagde veldbezetting tegen een elftal met veel voetballend vermogen.

Het eerste kwartier verliep gelijkopgaand, zonder echte kansen. Jong KV liet de bal wel vlot rondgaan, maar werd goed opgevangen door de compact spelende Lierenaars. Het eerste kansje was voor Nys, die een afvallende bal van ver in een tijd op de slof nam, zijn harde schuiver ging niet zo gek ver naast. Dit was zeker het proberen waard. Even later ging ook de boomlange en sterke Stanic zijn kans, maar hij mikte een meter over. Nys zag Adesanya vrij staan, jammer genoeg net in buitenspelpositie. Dan Deckers met een boogballetje, Adesanya die slim laat passeren en Nys die met de borst meeneemt en voor de keeper opduikt. Slim verdedigen van Makanza en oordeelkundig uitkomen van de 16-jarige Axel Willockx (zoon van ex-KV doelman Ivan Willockx) verhinderden een Liers doelpunt.

Uitstel, maar geen afstel. Met de rust in zicht dwong de weer sterk spelende Muyldermans met een geweldige inspanning een hoekschop af. Deckers bracht de bal voor, sluipschutter Peffer dook op het gepaste moment op aan de rand van de 16 meter en werkte af. Dit rook naar een ingestudeerd nummertje!

Quinten Van Goylen time!

Ook in de tweede helft wel wat Mechels balbezit met Van Campenhout als spil, maar grote doelkansen sproten daar niet uit voort. Sterkens wist wel raad met de afstandspogingen, die meestal te centraal gericht waren.

De Lierse acties oogden scherper. Een lange bal kwam tot bij de bedrijvige Van Goylen op links, die vond Peffer met een boogballetje. Jordy leek zijn tweede van de avond te gaan scoren, maar Willockx kwam weer gepast uit.

Jong KV kwam weer in balbezit, 2 kopballen gingen enkele meters naast. Lyra-Lierse bleef gevaarlijk in de omschakeling, met een sterke Peffer die zich roerde. Op de rand van het strafschopgebied ging Jordy neer toen zijn tegenstrever te laat de tackle inzette, scheidsrechter Van Opstal liet voortspelen, onder luid protest van de kop achter het doel.

De balvaardige Mechelaars lieten de bal snel rondgaan, maar het Lierse blok stond goed en schoof ook naar voren in balbezit. Zo zien we het graag. Schils met een schot, Willockx bokste weg. Dan toch een scherpe bezoekende counter die stierf in het zijnet. Meteen het laatste Mechelse gevaar.

Met een krappe voorsprong van één doelpunt bleef de wedstrijd razend spannend. Tot Van Goylen zijn moment gekomen achtte. Na een lange aanval over meerdere stations en na enkele balheroveringen kwam de afvallende bal tot bij Quinten. Zijn schot werd nog gedevieerd en verdween in doel. ‘Het is dat het zo moest zijn’, riep de stadionomroeper uit. De wedstrijd lag zo in een definitieve plooi.

Bij het laatste fluitsignaal viel alles wat Lyra-Lierse lief is mekaar in de armen. Wat deed dit deugd! De overwinning was verdiend, het eendrachtige collectief dwong voor zichzelf het nodige geluk af op de juiste momenten. De supporters waren dik tevreden dat ze een ploeg hadden gezien die ervoor gestreden had, in blok wanneer nodig, met goed voetbal wanneer het kon. Meer van hetzelfde graag volgende zaterdag tegen Diegem. Tiens, hebben onze jongens daar ook geen eitje mee te pellen?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Teunen, Deckers, Muyldermans, Van Goylen, Schils, Kil (84′ Reijniers), Nys (C) (89′ Smits), Peffer, Adesanya (88′ Balbi)

Jong KV Mechelen: Willockx, Makanza, Loiseaux, Bohets, Achak, Van Campenhout, Yeboah, Lantaki, Özdemir, Sakkali, Stanic

Doelpunten: 44′ Peffer 1-0, 83′ Van Goylen 2-0

Geel: 66′ Van Goylen, 76′ Adesanya