Wedstrijdverslag | 9 december 2018

Een strijdlustig Lyra-Lierse legt de duimen tegen Wellen

Kampioenen, olé, olé!

Nadat huisfotograaf Glen Deckers onze topsupporter uit La Louvière, Eric De Kezel, op de gevoelige plaat had gelegd, was het de beurt aan de spelertjes van de U14 om een ererondje rond het terrein te doen, als eerste kampioenenploeg ooit van K. Lyra-Lierse. Nogmaals proficiat jongens!

Schwalbe met gevolgen

Dat rechtstreekse concurrent voor de eindronde, Wellen, een sterke ploeg is, hadden ze vorig seizoen door hun tweede plaats al laten blijken. De remonte inzetten tegen de Limburgers zou dus geen sinecure worden. Na enkele minuten viel iedereen, met inbegrip van de Wellenaars, compleet uit de lucht, toen scheidsrechter De Couvreur een penalty zag in een fopduik van een bezoekende aanvaller. Mats Sterkens, doublure voor de geschorste Maes, had geen verhaal tegen de feilloos getrapte strafschop. Enkele minuten later behoedde Mats de ploeg voor een dubbele achterstand. Lyra-Lierse leek even van slag door die onwaarschijnlijke elfmeter, want een mistasten in de verdediging leidde het twee doelpunt voor de Limburgers in. De bal werd over Sterkens gechipt en de dubbele achterstand was een feit.

Ten aanval!

Lyra-Lierse werd nu wakker en trok voluit de kaart van de aanval.  Van den Abeele trok naar voor en leverde in bij Dillien, maar Steven schoot over. Niet veel later een heet standje voor de bezoekende goal, waarbij de bal maar net kon worden ontzet. Een doelpunt van Flebus werd afgekeurd voor buitenspel, al dan niet terecht. De druk van de thuisploeg bleef aanhouden. Een ingestudeerde vrijschop leidde tot doelgevaar, maar de voorzet van Nijs vond een Wellens been in de weg. Dillien maakte zich op de rand van de rechthoek vrij en schoot over.

Wat baten kaars en bril, als de scheids niet fluiten wil

Bij de rust werd Balbi gewisseld voor Dermaut. Hij kreeg meteen de kans voor de aansluitingstreffer, maar zijn kopbal ging naast. Dan kwam hét kantelmoment in de wedstrijd. Dermaut zette zich door in de zestien meter en werd langs achter overduidelijk aangetrapt door een verdediger. De supporters achter de goal konden het horen ‘kletsen’. Scheidsrechter De Couvreur had zijn fluitje in de mond, liep naar het penaltypunt om een strafschop te blazen, … wachtte een paar seconden… om dan ostentatief te gebaren dat het voor hem geen penalty was… Ook de lijnrechter had hier boter op het hoofd, want hij stond in de ideale positie om de fout te zien. De verbouwereerde supporters schreeuwden luidkeels hun ongenoegen uit, maar het kwaad was geschied.

Ten aanval bis

Onze jongens bleven desondanks moedig naar voor trekken. Dit gaf de gelegenheid voor de bezoekers om te counteren. Zo moest de sterke Sterkens nogmaals gepast uitkomen, waarbij hij lang genoeg recht bleef. Klasse Mats! Lyra-Lierse bleef komen. Brent dweilde nog eens de flank af en zette gemeten voor naar Lambreghts. Met een kattesprong kon de doelman nog de krachtige kopbal van Gaetan weren, in de rebound trapte Cloetens net naast. De bal wou er maar niet in gaan, de vloek van de laatste wedstrijden hield aan! En nog gaven de wilskrachtige Lyra-Lierse mannen niet op. Na weer eens een belegering in het Wellense strafschopgebied kon de ingekomen Barry in de 90ste minuut binnentrappen. Wie dacht dat er, gezien de veelvuldige vertragingsmanoeuvres van de bezoekers, nog een vijftal minuten zouden worden gespeeld, was mis. Want meteen na de aftrap blies De Couvreur voor de laatste maal. Zo trok Lyra-Lierse voor de vierde opeenvolgende keer aan het kortste eind, maar met opgeheven hoofd. De uitslag had er helemaal anders kunnen uitzien met een arbitraal trio op niveau.

Sterke Sterkens

Er vielen gisteren ook wel wat positieve zaken te noteren. Er stond terug een ploeg die er negentig minuten voor ging. Er werd niet onaardig gevoetbald en met Mats Sterkens is er een waardige doublure voor Kristof Maes.

Een nieuw begin

Hoewel Lyra-Lierse gisteren verloor van een rechtstreekse concurrent, sluit het de heenronde af op een eindrondeplaats. Volgende week begint de terugronde, thuis tegen Betekom, meteen ook de laatste wedstrijd voor de winterstop. Bij deze zou ik graag een oproep doen aan de supporters om massaal aanwezig te zijn en er nog eens een ferme lap op te geven.

Matchdiner op maat van de supporters

En vergeet zeker ook niet in te schrijven voor het matchdiner, met een aangepaste formule op maat van de supporters. Lekker en gezellig kan tafelen aan een democratische prijs en daarna met z’n allen ons ploegske aanmoedigen, er zijn minder aangename manieren om een zaterdagavond in te vullen. Meer info hierover vindt u op onze website en sociale media. Tot Lyra-Lierse!