Wedstrijdverslag | 25 oktober 2021

Een solide Lyra-Lierse klaart de klus met twee doelpunten van Peffer en houdt drie wedstrijden op een rij de nul

Super Sunday, zo werd deze speeldag omschreven, met twee onderlinge duels tussen de vier ploegen die bovenaan stonden. In het Pierre Cornelisstadion probeerde nummer drie Eendracht Aalst het tweede gerangschikte Hoogstraten punten te ontfutselen en in Sportpark Katteberg was Belisia erop gebrand om de fiere leider uit Lier met een kater naar huis te sturen.

Dat beide uitploegen aan het langste eind trokken, zal allicht te maken hebben met de intrinsieke kwaliteit van Lyra-Lierse en Hoogstraten. Naargelang de bron luidt het immers dat wie voor een van beiden eindigt, de hoofdprijs bemachtigt.

Maar laat ons deze speculaties laten voor wat ze zijn en ons concentreren op het relaas van de wedstrijd.

Peffer op zijn Nilis

Het tempo lag nooit echt hoog in deze zondagnamiddagwedstrijd, die zich afspeelde onder een heerlijk herfstzonnetje.

Dat belette de Lierenaars niet om de meest gevaarlijke ploeg te zijn. Na een knap aangesneden hoekschop van Peffer kopte springveer Balbi – de net van ziekte herstelde De Wilde begon op de bank – een haar naast. Elio zou trouwens een prima partij spelen. Ook de Limburgers zaaiden paniek bij een hoekschop, maar de Lierse defensie stond pal.

De wedstrijd kabbelde voort, met af en toe een klasseflits van de talentrijke bezoekers uit de Pallieterstad. Peffer zette met een mooie passeerbeweging zijn tegenstander in de wind en bracht de bal tot bij zijn vrijstaande spitsbroeder Adesanya. Het vluchtschot van Jason zoefde langs de paal.

Even later gingen de alarmbellen ook aan het doel van Sterkens af. Hij kwam echter goed uit en voorkwam in twee tijden een achterstand. Stoorwerk van de hardwerkende Adesanya leidde het openingsdoelpunt in. Van Goylen zag Peffer vrij staan. Jordy sneed met rechts het strafschopgebied in en krulde het leer met links prinsheerlijk in de verste bovenhoek. Iets in ons zegt dat grootmeester Luc Nilis, T1 van Belisia, de schoonheid van dit doelpunt wist te waarderen. Voor de liefhebbers van statistieken: deze parel betekende ook het 150ste doelpunt van Lyra-Lierse in een officiële wedstrijd.

De thuisploeg leek door deze achterstand wat van slag en Lyra-Lierse begon mooie combinaties op de mat te leggen. Grote kansen kregen de talrijke toeschouwers in de eerste helft evenwel niet meer te zien.

Lyra-Lierse geeft niets weg en maakt het af

Ook na de herneming bleven de Pallieters het gevaarlijkst. Adesanya had kunnen en moeten scoren toen hij een slecht uittrappen van doelman Cascio onderschepte, maar hij trapte te onbesuisd over de gapende doelmond. Zo bleef Belisia in de wedstrijd. Na een sporadische snelle aanval schoot Wagemans enkele meters voorlangs.

Tijd om het gaspedaal in te drukken, dacht Van Goylen. Met enkele flukse bewegingen zette hij zich door op rechts om dan af te leggen op Peffer. De dubbele voorsprong was een feit.

Verder dan een vluchtschot dat over ging kwam Belisia niet meer. Het waren de Lierenaars die zelfs dichter bij een derde doelpunt kwamen. Een verre uittrap van de weer secuur keepende Sterkens bracht Peffer voor Cascio, maar de poging van Jordy ging een half metertje naast.

Zo blijven Lyra-Lierse en Hoogstraten – dat ook met 0 – 2 won – op een punt van elkaar verwijderd en blijft de strijd om de eerste periodetitel ongemeen spannend.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Balbi – Weuts – van den Buijs – Lambreghts – Vets – Nys – Van Goylen (79’ De Wilde) – Kil – Adesanya (73’ Schaessens) – Peffer
Belisia Bilzen SV: Cascio – Vandecaetsbeek – Paulus – Voorjans (77’ Adrian) – Landuyt (60’ Abdoluie) – La Mantia – Boiten (74’ Brants) – Wijnen – Lathouwers – Haenen – Wagemans

Doelpunten: 25’ Peffer 0 – 1, 70’ Peffer 0 – 2
Gele kaarten: 9’ Wagemans, 49’ Kil, 78’ Balbi