Wedstrijdverslag | 5 februari 2023

Door ziekte geteisterd Lyra-Lierse strandt op enkele minuten van de meet

Wat was het zuur, toen onze dappere Lierenaars enkele minuten voor affluiten nog de gelijkmaker binnen kregen. Op dat moment was het melkzuurgehalte van een vijftal Lierenaars al tot boven de kritische ondergrens gestegen. Stikkapot, met andere woorden. Een ziektegolf was in de week doorheen de rangen getrokken en had ervoor gezorgd dat enkele jongens niet topfit aan de aftrap stonden. Bovendien waren Vets, Lambreghts en Adesanya zo ziek dat ze de aftrap niet haalden. Tot overmaat van ramp was Van Goylen ook nog geel geschorst. Als dat maar goed zou komen.

Want we weten van de vorige wedstrijd dat de jonge Mechelaars een aardig stukje kunnen ballen. En dat deden ze ook in het eerste half uur. Het eerste gevaar kwam weliswaar van een schot van Nys dat over ging, maar dan was het de beurt aan Jong KV. Robberechts zette zich op snelheid door en viseerde dan de korte hoek. Gelukkig stond daar Sterkens, die met een beenreflex redding bracht. Lyra-Lierse toonde zich nog even gevaarlijk op een vrije schop van Kil, maar de poging van Peffer werd voor de lijn weggewerkt.

En dan de voorsprong van KV, met een bal die in de kluts voor de voeten van Antonio komt, die zo gemakkelijk kon afwerken. De thuisploeg werd het daaropvolgende kwartier gedomineerd door de Mechelse jonkies, die de bal vlot lieten rondgaan. Een hoekschop werd voorlangs gekopt en even later vond een scherpe voorzet van Robberechts geen verlengstuk.

Het was balen voor de Lyra-Lierse fans, maar de geweldige aanval die werd opgezet in de 36ste minuut maakte heel veel goed. Enkele vlotte combinaties brachten de bal bij Struyf, die zijn turbo aanzette en dan gemeten voorzette naar de eerste zone, waar Nys, samen met Weuts de beste Lierenaar, staalhard binnen knikte. Alstublieft, dank u wel, zoals ze in Jan Breydel zeggen.

Nog voor de rust toonde Sterkens zich nog twee keer klemvast op een voorzet en een afstandsschot. Mats straalt meer en meer vertrouwen uit in zijn doel.

De tweede helft was nog niet zo lang bezig, of Lyra-Lierse stond zowaar op voorsprong. Na een doorsteekpas van Kil werd het even rommelig, maar een bij de pinken zijnde Nys was iedereen te snel af en kon het leer in het mandje deponeren. Netjes, Mathias! Er waren er nogal wat die het doelpunt vanuit de kantine niet of met één oog hadden gezien, want op dat moment reden Van Aert en van der Poel de beslissende laatste ronde.

Lyra-Lierse had nu veel meer controle over de wedstrijd. Er kwamen nog kansjes: het schot van Nys, na voorbereidend werk van Struyf, werd geblokt en Weuts moest zich te ver reppen om zijn kopbal kracht te kunnen zetten. Ondertussen had een niet altijd klaar kijkende lijnrechter de doorgebroken Peffer nog afgevlagd, waar de bal duidelijk van een tegenstrever kwam. Met de minuten die vorderden, was te merken dat een aantal spelers op hun tandvlees zaten, waardoor er minder druk op de bal kon worden gezet en Jong KV meer en meer kwam opzetten.

En zo kon Stanic in de laatste minuten na een knappe deviatie afwerken. Had dit doelpunt er ook gekomen wanneer er wat frisse jongens waren opgekomen? Misschien niet, maar het maakte de rekening van het jonge KV niet, dat het punt allerminst had gestolen.

We onthouden het positieve: Lyra-Lierse was heel efficiënt en heeft er alles aan gedaan om de drie punten thuis te houden. Iets voor woensdag tegen Belisia dan maar?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Reijniers, De Wilde, Schils, Schaessens, Kil, Nys (C), Struyf, Peffer

Jong KV Mechelen: Van Hof, Rottiers, Bohets (C), Van Den Eynden, Jacobs (74′ El Gharbi), Ceulemans, Robberechts (86′ Servranckx), Stanic, Amuzu, Dassy, Antonio (74′ Wanya Belco)

Doelpunten: 19′ Antonio 0-1, 36′ Nys 1-1, 48′ Nys 2-1, 87′ Stanic 2-2

Geel: 50′ Moyson en Van Den Eynden, 51′ Robberechts, 53′ Bohets, 66′ Peffer, 72′ De Wilde