Wedstrijdverslag | 14 oktober 2024

Dominant Lyra-Lierse benut de kansen niet, efficiënt Belisia wel

De meegereisde Lierse supporters konden hun ogen niet geloven, toen het scorebord op de 80ste minuut 2-0 aangaf. Want tot niet zo lang daarvoor had Lyra-Lierse de wedstrijd gedomineerd, met een aantal mogelijkheden om op voorsprong te komen. Een bijzonder efficiënt Belisia – in tegenstelling tot het technische elftal van de voorbije seizoenen nu een counterploeg – kreeg in de omschakeling twee mogelijkheden en benutte die evenveel keer. Daar sta je dan, als de betere ploeg die de haver niet krijgt.

Wie abstractie zou maken van de setting, zou denken dat het de Mancunian derby betrof, met de thuisploeg in de kleuren van City en Lyra-Lierse in die van United. Wel iets minder toeschouwers dan in ‘the Etihad’, maar de tribunes zaten toch goed vol.

De wedstrijd zelf verliep allerminst als de kroniek van een aangekondigde nederlaag, want van bij het begin toonden onze Pallieters zich als de technisch betere ploeg, met Belisia dat redelijk laag inzakte. Al in de eerste minuut had Adesanya een strafschop kunnen, misschien zelfs moeten krijgen, toen hij in de 16 meter onderuit werd gehaald. Slechts weinig scheidsrechters hebben het lef om dan al te fluiten. Na een mooie aanval kon Van Goylen de bal voorbrengen, aan de tweede paal werd de poging van Muyldermans afgeblokt. Peffer vond op vrijschop het hoofd van Augustijns, Belisia doelman Davino Verhulst, doublure van de onfortuinlijke Cascio (veel beterschap, Leo!) had weinig moeite met de kopbal. Rond het half uur probeerde Schils het van ver met een schuiver, het hobbelende schot belandde in de armen van Verhulst. Dan toch Belisia, met de rijzige Stassen die zich op links kon doorzetten. Zijn stifter naar de tweede zone werd door een Lierenaar in hoekschop verwerkt.

Verhulst verhindert Lierse voorsprong

U leest het, wel wat schermutselingen, maar geen echte kansen. Daar kwam verandering in toen Van Goylen, weer hij, de bal hoog voorzette. Peffer kopte, Verhulst bokste weg. De Pallieters drongen met de rust in zicht aan. Peffer nam enig mooi aan in de grote rechthoek en zou zich vrijmaken om aan te leggen, maar knap verdedigend werk voorkwam het plannetje van onze topschutter. En dan, dé kans op de o-1, toen na enkele bijzonder fraaie en snelle combinaties, Schils kon aanleggen. Mathias viseerde de hoek en we zagen hem er al in, maar Verhulst pakte met een geweldige save uit. Hij kan het nog, de gewezen doelman van o.a. Sporting Lokeren, zoveel is zeker.

Van een verdiend doelpunt bijna naar een onverdiende achterstand, wanneer een rake kopbal na een vrijschop achter Sterkens in doel verdween. Gelukkig had het arbitrale trio buitenspel gezien. Een terechte beslissing, volgens toeschouwers die op dezelfde hoogte stonden.

Schils kopt net naast

In het eerste kwartier van de tweede helft gebeurde niet zo veel, tot Lyra-Lierse opnieuw de gashendel indrukte. Na goed samenspel zette Muyldermans voor, Peffer kopte over. Op de 66ste minuut kregen de Pallieters opnieuw een uitgelezen kans om de score te openen. Volant verstuurde een van zijn klassieke lange ballen, Van Goylen – de beste Lierenaar – nam hem aan op de borst en bracht de bal op halve hoogte voor. In de kleine rechthoek dook Schils naar de bal. De Lierse fans hielden hun adem al in, maar helaas, de kopbal van Mathias ging net naast. Zou het zo een match worden?

Donderslag bij heldere hemel, bizar tweede doelpunt

Baik ging naar binnen en krulde de bal naar de verste hoek. Sterkens kon nog in hoekschop duwen. Als je niet kan scoren, moet je maar zien dat je er geen tegen krijgt, een punt op verplaatsing is al bij al niet zo slecht. En dan plots, onverwacht en onnodig balverlies op het middenveld en Belisia dat na een messcherpe omschakeling het ijskoud afmaakt. Eigendoelpunt Volant, lazen we op de app van RBFA, wij zagen Maus scoren, maar het zal dan wel. Enkele minuten later was het kalf helemaal verdronken. Op het middenveld bleef een gekwetste thuisspeler liggen, enkele Lierenaars dachten dat Stassen, de Bilzenaar die aan de bal was, ging buitentrappen en leken wat in te houden. Mooi niet, dacht Stassen en hij zette zijn opmars naarstig verder om na een één-twee het tweede doelpunt van dichtbij in de korte hoek binnen te knallen. Waren onze jongens nu naïef of Stassen de slimste? In elk geval een bizarre fase.

Lyra-Lierse probeerde het nog, met de moed der wanhoop. Peffer vond Schils, die een hoge center verstuurde. Boulaouali, die nog iets had goed te maken, schoot het leer in het dak van het doel binnen. Zou de gelijkmaker er nog in zitten, bij een laatste hoekschop? Peffer bracht hem goed voor, de kopbalsterke Schils kopte hard, maar te centraal, in de armen van Verhulst.

En zo trok de hyperefficiënte thuisploeg aan het langste eind, na een wedstrijd van net niet voor de Pallieters. Zulke wedstrijden zijn er altijd in een seizoen, hopelijk valt er ook zo eentje in het Lierse voordeel. Nu de knop snel omdraaien en zaterdag weer alles geven tegen Cappellen. Komt goed!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Versmissen, Vets, Augustijns, Muyldermans (80′ Weuts), Van Goylen, Schils, Kil (88′ Teunen), Peffer, Adesanya (C) (65′ Boulaouali)

Belisia Bilzen: Verhulst, Coolen, Vandecaetsbeek (C), Spruyt (67′ Eddahouz), Chantrain (82′ Cornet), Baik, Maus, Wijnen, Nelissen, Stassen (90′ Mokhtari), Etien

Doelpunten: 74′ Maus (Volant?) 1-0,  80′ Stassen 2-0, 84′ Boulaouali 2-1

Geel: 30′ Maus, 44′ Van Goylen, 55′ Etien, 62′ Kil, 83′ Cornet, 87′ Verhulst, 87′ Stassen, 90′ Wijnen