Wedstrijdverslag | 29 oktober 2023

Doelpunt van Kil zorgt voor Lierse derbyzege in Berchem

Na een loodzware eerste helft voor de bezoekers had de thuisploeg ook in het eerste kwartier na rusten het betere van het spel. De energieke Antwerpenaren gaven Lyra-Lierse geen millimeter ruimte en dreigden in en rond de Lierse 16 meter. Pompen of verzuipen. Tot de kop het commando overnam. ‘Waa zen van Lier, en waa gon winne vandoag’ klonk het uit de kelen van de meegereisde Pallieters. Onze jongens reageerden en trokken naar voor.

Reijniers met de steal en dan naar Adesanya. Jason kwam oog in oog met doelman maar zijn schot miste kracht, doelman Van Hove kon redden. Het was maar een minuut uitstel. Teunen zette zich sterk door, maar ook hij stuitte op Van Hove. Kil was bij de pinken en trapte clever in de korte hoek binnen. De ontlading bij de Lierse fans was immens. Ze zouden niet ophouden met zingen tot de hard bevochten overwinning over de streep was getrokken.

Berchem beukt, maar slaat geen bres in de dijk

Eerlijk is eerlijk, het resultaat had er evengoed anders kunnen uitzien. Een energiek Berchem zette van in het begin hoog druk en liet Lyra-Lierse niet in de wedstrijd komen. Linkerwinger Owusu toonde zich een ware gesel voor de Lierse rechterflank. Hij opende de debatten met een snedige actie naar binnen en een schot in de korte hoek. Hufkens bracht redding, rots in de branding Volant keilde de rebound weg. Niet veel later kon Lyra-Lierse tegen het spelbeeld in scoren. Vrijschop Kil vanop rechts, Weuts die binnenkopt. De vlag van de lijnrechter stak een stokje voor een Lierse voorsprong.

Weuts verstuurde enkele lekkere diepe ballen. Bij een daarvan leek Adesanya vrije baan naar Van Hove te krijgen, maar de balaanname was niet optimaal. De thuisploeg nam weer over. Een scherpe voorzet kon ternauwernood in hoekschop worden verwerkt. Bij weer een scherpe aanval pakte Hufkens met een knappe beenreflex uit. Het oogt soms onorthodax, maar deze clean sheet kwam er mee door knap keeperswerk!

De hete standjes bleven zich opstapelen in het Lierse strafschopgebied, maar onze jongens doorstonden de storm. En zowaar zat er net voor rusten nog een Liers slotoffensiefje in. Vets kwam in de kleine rechthoek in een schietpositie, maar wou nog een mannetje voorbij. Hij werd tegen de grond gewerkt, maar het arbitrale trio zag er geen strafschop in. Kil zette zich achter de hoekschop die volgde. Zijn strakke bal vond in de eerste zone het hoofd van Weuts. De kopbal van Koen ging maar net naast.

Yes!

De blijde gebeurtenissen die op het uur tot het doelpunt van Kil leidden hebt u al kunnen lezen. Berchem zou het hier niet bij laten, nog een half uur standhouden was de boodschap. Dat zou dan zonder Vets zijn, die een ferme schop kreeg die rood verdiende. Gianni moest met een zware enkelblessure het strijdtoneel verlaten.

Het spel was nu meer in evenwicht. Peffer draaide naar binnen, maar schoot over. Dat was ook het geval met een vrije schop aan de rand van de 16 meter. Dan gaven de geelzwarten opnieuw gas. Een afvallende bal werd op de slof genomen, op de doellijn stond nog een Lierse verdediger om verder onheil te voorkomen. Opnieuw Lyra-Lierse, met Kwateng in het straatje. Snelle Charles omspeelde Van Hove, maar die zag dat niet zitten en torpedeerde hem. Exit Van Hove.

Numeriek overwicht dus, maar het bleef opletten voor de offensieve acties van de thuisploeg. Een afstandsschot ging enkele meters naast. Hufkens had nog een goede redding in huis bij een Berchems schot, Volant stond zijn doelman bij en trapte de bal weg. Toen scheidsrechter Lamberigts uiteindelijk affloot, ging er een luide kreet door het Rooi. Dit hadden spelers en supporters o zo nodig!

Tegen Tongeren zal het zonder Vets, Teunen en Deckers zijn, naast de spelers die nog gekwetst zijn. Wees maar zeker dat de vervangers net als de rest van de groep hun stinkende best zullen doen. Champagnevoetbal mag, maar hoeft niet meteen. Hard labeur, dat willen de fans van Lyra-Lierse zien. Ook zaterdag zullen de mouwen worden opgestroopt. Samen, spelers en supporters. Tot zaterdag!

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts (C), Volant, Deckers, Muyldermans (’85 Balbi), Vets (53′ Reijniers), Schils, Teunen, Kil (80′ Kwateng), Peffer, Adesanya (’85 Smits)

K. Berchem Sport: Van Hove, Van Den Driessche (C) (’58 Swennen), Neiman, Ekangamene, Lambrechts, Vennekens (’74 Conix), Beirlant, Nwokoro (’84 Verdruye), Boakye Bedie, Owusu, Toure (’90 Frimpong)

Doelpunten: ’60 Kil 0-1

Geel: ’10 Vets, ’43 Owusu, 50′ Lambrechts, 75′ Weuts, 85′ Deckers en Teunen