Wedstrijdverslag | 27 september 2021

Dodelijk efficiënte Pallieters gaan met de buit aan de haal in ‘t Kuipje

Het Westels Kuipje baadde in een sfeer van Kempische gezelligheid. De jeugdspelers van KFC Houtvenne liepen op, de talrijk aanwezige ouders zagen dat het goed was. De moedige jeugdspelertjes kwamen ook om de thuisploeg vocaal te ondersteunen, maar ze hadden een stevige kluif aan de Lierse kop, die zich naar goede traditie een wedstrijd lang lieten horen.

Lyra-Lierse verscheen met hetzelfde elftal als tegen Wijgmaal aan de aftrap. De studieronde duurde een dikke tien minuten, tot de opkomende Lambreghts teruglegde op Kil. Seppe trapte over, wat Adesanya hem even later zou overdoen met een afvallende bal.

Een kans, een goal

Het eerste grote gevaar kwam van de kant van de thuisploeg, toen Maes zich verkeek op een lange bal. Aan de tweede paal werd de bal overhoeks gekopt, maar gelukkig ging deze poging voorlangs. De Lierse roodhemden waren niet van slag. Nys zette een snedige actie op en bracht voor. De bal week nog af, kwam voor de voeten van Peffer, die droog met een halve volley binnenknalde. Een Peffer in deze vorm heeft bitter weinig nodig om te scoren.

Wie dacht dat de wedstrijd nu zou ontbranden, kwam bedrogen uit, want de rest van de eerste helft stelde langs beide kanten niet zo veel voor. Daarvoor waren er te veel slordigheden in het spel. Lyra-Lierse speelde de bal rond zonder gevaar te creëren, Houtvenne gaf niet de indruk echt gevaarlijk te kunnen worden.

Toch scheelde het een haar of de Lierenaars gingen rusten met een dubbele voorsprong, toen onze nummer tien Seppe Kil van ver aanlegde. Zijn snoeiharde schot spatte via de vingertoppen van de beloftevolle Noah Pelic (zoon van T2 Vedran Pelic, ex-speler van KVC Westerlo) en de dwarsbalk terug het veld op. Dit had een beauty geweest!

Ook in het eerste kwartier van de tweede helft gebeurde niet zo gek veel. De thuisploeg won nu meer en meer duels en dreigde met een kopbal die naast ging. Dat bleek de voorbode van groter onheil, toen Camara Sekou, veruit de beste man bij Houtvenne, met de binnenkant van de voet uithaalde. De lage schuiver verdween fraai in de hoek voorbij een kansloze Maes.

Gelijkmaker, maar ook Jason pikt zijn goaltje mee

Het was nu zaak om de wedstrijd terug in handen te nemen, maar daarvoor diende de duelkracht opgeschroefd. De Wilde zette in de centrale as een lange rush op, maar Kil besloot op de doelman. Niet veel later kende Adesanya meer fortuin, toen hij een afvallende bal bij een door Van Goylen opgezette aanval kon binnentrappen.

De Lierenaars stonden terug op voorsprong, maar de buit was bijlange nog niet binnen. Toen een vrijschop door wie anders dan Camara met het hoofd werd afgewerkt, stonden de bordjes gelijk. Voor heel even althans, want het scheidsrechterlijke trio had voorafgaand aan het doelpunt buitenspel gezien. Hier kwam Lyra-Lierse met de schrik vrij, want geen haan zou gekraaid hebben bij een gebeurlijke validatie.

Wie doet dit beter?

Houtvenne bleef komen en de Pallieters kropen achteruit… Om plots toe te slaan. Want zo gaat dat als je een Jordy Peffer in de rangen hebt. In de omschakeling ging de bal over Adesanya tot bij de sterk spelende Lambreghts, die Peffer zag staan. Jordy legde enig mooi zijn tegenstrever in de luren, om dan met het plat van de linkervoet de bal in de hoek te deponeren. Wie doet dit beter dan Jordy Peffer?

De plaatselijke omroeper leek zo van slag door de schoonheid van dit doelpunt dat hij bij de applausvervanging van Jordy dacht dat ‘Albert De Roover’ (beter gekend als onze T1 Bart De Roover), het veld had betreden, en niet youngster Jiri Struyf. Op de tribunes zag men er de humor wel van in.

‘Het Kuipje is van ons’, zongen de fans. De drie punten gingen mee naar Lier. Niet met het beste voetbal, maar het zijn net die overwinningen die je op het einde van de rit ver brengen.

K. Lyra-Lierse: Maes – Weuts – van den Buijs – De Wilde – Lambreghts – Vets – Van Goylen – Nys (55’ Balbi) – Kil (85’ Julien) – Peffer (88’ Struyf) – Adesanya
KFC Houtvenne: Pelic – Van Aerschot (75’ Troosters) – Smolders – Leyssens – Vervoort – Cannaerts –(70’ Van Hoogten)  Jovanovic (’70 El Attabi) – Michiels  – Saka Gafar (55’ Jacobs)– Camara

Doelpunten: ’19 Peffer (0 – 1), 58’ Camara (1 – 1), 67’ Adesanya (1 – 2), 80’ Peffer (1 – 3)
Gele kaarten: 86’ Camara