Wedstrijdverslag | 3 december 2023

Deugddoende zege brengt Lyra-Lierse weer onder de mensen

Zou de peptalk van de Lierse stand-up comedian Steven Goegebeur effect hebben, en zou zijn voorspelling  dat Charles Kwateng het tweede doelpunt zou maken, uitkomen? Het waren pertinente vragen voor de aanvang van deze regionale derby.

Rupel Boom werkt niet af, Vets knikt binnen

Al in de eerste minuut luidden de alarmbellen in de Lierse strafschopzone, maar Sterkens bracht aan de eerste paal redding met de voet. Het eerste kwartier was voor de bezoekers. Geeraerts trapte, zijn schot zoefde over. Dan toch Peffer die zich vrijmaakt en over de kooi van Bouzian trapt. De Pallieters voetbalden zich meer en meer in de wedstrijd. Peffer bediende Adesanya, hij viseerde de verste paal maar het leer ging net naast. Boom reageerde via de bedrijvige Geeraerts, hij besloot naast. Zeroual kon zich doorzetten, zijn schot miste kracht. De eerste helft bleef aangenaam om volgen. Na een vlotte één-twee tussen Kil en Schils knalde Teunen in de vlucht over. Even later kreeg hij een nieuwe kans om de score te openen. Een afvallende bal viel voor zijn voeten, Cel viseerde in de vlucht de kruising, maar zijn schot won iets te veel aan hoogte. Dit scheelde geen haar.

Lyra-Lierse speelde gegroepeerd en was ondertussen onder impuls van draaischijf Kil de dominante ploeg geworden. Twee hoekschoppen werden terug in hoekschop verwerkt. De derde was prijs. Weer Deckers zwiepte de bal keurig voor, Vets veerde hoog op en knikte overhoeks binnen. Proper! Nauwelijks een minuut na het openingsdoelpunt kreeg Peffer de kans om de score te verdubbelen. Bouzian kon zijn gekruiste schuiver nog weren met de voet, niemand was gevolgd om de rebound binnen te duwen.

Zo werd er gerust met de kleinste voorsprong. De stand had anders kunnen zijn, maar gelukkig waren de Boomse aanvallers niet in hun productiefste bui.

Liers collectief geeft weinig weg en diept de voorsprong uit

Interim-coach Paul Vets stuurde een ongewijzigd elftal de wei op. De Lierse voorsprong was meteen al in gevaar toen een scherp gegeven hoekschop aan alles en iedereen voorbij ging. Na een interceptie bediende Weuts Peffer. Die legde aan en trof de lat. Ook de Steenbakkers probeerden het op vrijschop van ver, met een schicht vanop 30 meter. Sterksens bokste weg. En net als Peffer vond Kerstenne de lat in de weg toen hij zijn kans ging met een krullend schot.

Ondertussen was het beginnen te sneeuwen en dat had zijn invloed op het spelbeeld. Adesanya werd in de 16 meter vrijgespeeld, maar was iets te veel uit balans om kracht op het schot te zetten. Naarmate het veld witter werd, werd combineren moeilijk. Lyra-Lierse deed het vanaf nu op inzet en duelkracht. En dat loonde. Na een bal in de kluts kwam het leer voor Schils. Die aarzelde niet en hamerde nummer twee binnen. Nauwelijks twee minuten later was de ingekomen Kwateng de kwiekste in een warrige fase, hij tikte de eindstand op het bord. Niet het tweede doelpunt, wel het derde, ook goed hoor.

Door deze 4de thuisoverwinning komt Lyra-Lierse op een gedeelde 12de plaats. Met enkel de 3 punten op Berchem en de overige uitwedstrijden verloren is er buitenshuis nog een grote progressiemarge. De verplaatsing naar Belisia kondigt zich loodzwaar aan, maar met deze collectieve spirit is ook in Bilzen iets mogelijk. Wat jij, Steven Goegebeur?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Deckers, Balbi (C), Vets, Schils, Teunen (’89 Muyldermans), Kil (82′ Kwateng), Peffer, Adesanya (’88 Van Den Bogaert)

Rupel Boom: Bouzian, De Looze (C), Kerstenne, Van Den Broek, Nelson (’82 Mubilanzila), Geeraerts, Coveliers (’88 Telen), Houttequiet (’74 De Herdt), Zeroual, De Graeve, Ngoyi

Doelpunten: 44′ Vets 1-0, 83′ Schils 2-0, 85′ Kwateng 3-0

Geel: ’15 Balbi