Wedstrijdverslag | 12 april 2022

Deugddoende thuiszege na sterke tweede helft

Een full house bij het wedstrijddiner en een pré-match party in de fanzone, dan weet je dat de wedstrijd tegen Berchem geen doordeweekse wedstrijd is, maar een derby tussen twee clubs met traditie.

De voodoo betovering van de linksachter positie hield aan. De vier linkspoten Balbi, Van den Abeele, Cyronn De Wilde en Quinten Van Goylen waren allen onbeschikbaar en dus toverde Bart De Roover wit konijn Joppe Smits uit zijn hoed.

Scherper Berchem in het eerste half uur

Het eerste half uur was Berchem de betere ploeg. De Antwerpenaren waren scherper dan de Pallieters, zo simpel kan het soms zijn. De alarmbellen luidden nog in het openingskwartier, toen een scherpe voorzet vanop rechts geen bezoekend been vond. Na een mistasten in de Lierse defensie kon Amali aanleggen, maar Sterkens stond weer eens sterk te keepen. De tegenprikken van de thuisploeg waren schaars. Adesanya zette zich door en besloot te centraal vanuit een schuine hoek.

Het overwicht was voor Berchem, maar rond het half uur kon Lyra-Lierse twee keer dreigen. Een harde vrijschop van Weuts ging niet zo gek ver naast en een listig balletje van Schaessens in de korte hoek verraste bijna doelman Truyts.

Berchem nam weer over, toen de bedrijvige targetspits Amali maar nipt over knalde. Net voor rusten vond Nys in de 16 meter Kil. Seppe draaide zich in de kleine rechthoek vrij, zijn schot ging maar nipt naast.

Al bij al te weinig van Lyra-Lierse, tijd om de tweede helft uit een ander vaatje te tappen. Berchem was nog één keer gevaarlijk net na rusten, toen een hoekschop bijna met het hoofd in doel werd verlengd. Daarna stond er nog maar één ploeg op het veld.

Lyra-Lierse trekt de offensieve kaart, met succes

Adesanya kon net niet afwerken na een scrimmage. Amali viel net voor het uur geblesseerd uit. Onze Pallieters voerden geleidelijk aan de druk op. Nys zwiepte de bal enig mooi tot bij de tweede paal, waar Peffer ijzig kalm het leer in de hoek deponeerde. Bend it like Nys, score it like Peffer.

Zo moeizaam de afwerking de vorige thuiswedstrijden was, zo gemakkelijk leek het gisteren in het laatste half uur te gaan. Ingooi, deviatie van Adesanya tot bij Kil, die simpelweg de bal met het plat van de voet in de verste hoek legt.

Ondertussen waren de 90 minuten lang luidkeels zingende Berchemse fans overgeschakeld op gezangen over Lyra-Lierse. Dan weet je dat het goed zit.

De mooiste actie van de namiddag moest nog komen. Schaessens bewaarde goed het overzicht tot hij de oprukkende Lambreghts kon bedienen. Gaetan bekroonde zijn sterke wedstrijd met een knappe voorzet naar de tweede paal, waar alweer Jordy Peffer, el Pistolero, de trekker overhaalde. Met het hoofd voor de verandering. Nummer 24 trouwens, met nog drie wedstrijden te gaan.

Wat wil een voetballiefhebber dan nog meer? Wat denkt u van talentvolle youngsters? De ingekomen Van den Schoor liet een staaltje van zijn kunnen zien, toen hij met links aannam om dan met rechts enkele tegenstanders te omzeilen. Jammer dat zijn schot overging.

Na de wedstrijd konden de spelers nog eens een ouderwets feestmomentje vieren met de fans en de jeugd, het was te lang geleden op eigen veld. Ondertussen bleven de Berchem fans ook dan nog zingen. Respect! De echte fuifbeesten konden zich daarna nog uitleven op de afterparty. Allen keerden tevreden huiswaarts.

Lyra-Lierse kan nu meer ontspannen toeleven naar het resterende drieluik Wijgmaal – Hoogstraten – Londerzeel, om daarna de eindronde in te gaan. Hopelijk geraken tegen dan enkele gekwetsten speelklaar.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts – Van den Buijs (81′ Julien)- Lambreghts – Smits – Vets – Schaessens – Kil (88′ Van Den Schoor) – Nys (71′ Struyf) – Adesanya – Peffer

K. Berchem Sport: Truyts – Van Den Driessche – Vermeire – Verstraelen – De Kuyffer – Swennen – Coveliers (76′ Pinto da Mesquita) – Amali (58′ Joris)- Saillart – Peers – Nwokoro (46′ Neiman)

Doelpunten: 63′ Peffer 1-0, 70′ Kil 2-0, 82′ Peffer 3-0

Gele kaarten: 22′ Nys, 73′ Weuts