Wedstrijdverslag | 21 november 2022

Derby eindigt op billijk gelijkspel

Geen kat – of rat, in dit geval – in het bezoekersvak. Het is en blijft een raar zicht. Gelukkig zorgde onze spionkop een ganse wedstrijd toch voor wat derbysfeer.

De eerste helft had weinig weg van een derby. Daarvoor was er aan Lierse kant veel te weinig strijd. Na een veel te lange studieronde lieten de Beerschot jonkies de bal lekker rondgaan, Lyra-Lierse kon daar te weinig tegenover zetten. De paars-witten kwamen voor het half uur niet onverdiend op voorsprong. Van Himbeeck trapte een vrijschop laag naast de muur en de bal ging zowaar binnen. Dit hadden we liever anders gezien. Vijf minuten later voorkwam Sterkens een dubbele achterstand toen hij een hard schot van Okyere, de beste man voor de pauze, uit de korte hoek ranselde. Tot daar het relaas van een bijzonder frustrerende eerste helft waarin er voor onze Pallieters maar weinig leek te lukken.

Het juiste vaatje

Gelukkig tapten de Lierenaars in de tweede helft uit een heel ander vaatje. Meer beleving, meer beweging, meer drang naar voor, dat wilden de supporters zien. Struyf kruiste heerlijk naar Peffer, die zijn controle half miste en daardoor niet voor doelman Hosten verscheen. Op het uur zette Lambreghts strak voor. Kil dook in de kleine rechthoek en knalde tegen de onderkant van de lat. Hier kwamen de mannen van het Kiel heel goed weg. Onze jongens bleven komen. Peffer ging van ver zijn kans, in de rebound stuitte Struyf op Hosten. Stiften was misschien de betere optie. Schaessens zette zich achter een vrijschop. Zijn trap krulde maar net naast. Een vluchtschot van Schils was hetzelfde lot beschoren.

Het bleef oppassen voor de snelle uitbraken van de Antwerpenaren. Sterkens pakte uit met een beenveeg, maar de rebound kwam nog voor een paarshemd. Gelukkig miste die op onbegrijpelijke wijze. Meteen nam de thuisploeg weer over. Eerst trapte de opgerukte Weuts nog naast, en net toen de thuisfans dachten dat het niet meer voor vandaag zou zijn, scoorde Kil de verlossende gelijkmaker. Hij nam een voorzet van Nys in de draai en legde de bal in de verste hoek. Dit hebben we Seppe nog al zien doen.

Dubbeltje op zijn kant

De tweede helft bleef boeiend. Lyra-Lierse had een penalty kunnen en moeten krijgen bij een handsbal, maar het voor het overige goed leidende arbitrale trio liet begaan. De wedstrijd kon nu alle kanten uit, met Lyra-Lierse dat per se de winning goal wou maken en Beerschot dat op de loer lag om in de omschakeling hetzelfde te doen. En twee keer was ze de ratten nog bijna gelukt ook. De eerste keer toen een scherpe voorzet te zwak werd beroerd, de tweede keer toen Sterkens knap redding bracht, maar de bal voor een ‘verkeerde’ voet kwam. Opnieuw werd voor een leeg doel niet afgewerkt. Het zou evenwel een te zwaar verdict zijn geweest voor Lyra-Lierse.

Ook de andere concurrenten voor de eindrondeplaatsen speelden gelijk. Status quo in de rangschikking dus. Volgende week zaterdag verhuizen we naar Tongeren voor een zespuntenwedstrijd. Beste Lyra-Lierse supporters, uw vocale steun zal bijzonder welgekomen zijn!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts (73′ Nijs), Smits (31′ Van Goylen), Vets, Schils, Schaessens, Kil, Struyf, Peffer

K. Beerschot VA: Hosten, Quirynen, De Kuyffer, Van Himbeeck, Muyldermans, Azaoui (66′ Soenen), Kaissi, Okyere (Concalves), Hamad, Bouraiban (63′ De Stobbeleir), Cloots

Doelpunten: 27′ Van Himbeeck 0-1, 85′ Kil 1-1

Geel: 40′ Weuts, 44′ Quirynen en Verbert (keeperstrainer), 54′ De Kuyffer, 72′ Schaessens