Wedstrijdverslag | 11 oktober 2021

De Pallieters halen de buit binnen bij de Piraten zonder het gaspedaal in te drukken

Hoe frustrerend moet het zijn om tegen dit Lyra-Lierse te spelen. City Pirates combineerde vlot gedurende een groot deel van de wedstrijd, versierde ook enkele kansen, maar na 90 minuten staat daar wel een droge 0-2 op het scorebord.

Zo gaat dat tegen onze Lierenaars, die dodelijke efficiëntie koppelen aan maturiteit en niet alleen met het hart, maar ook met overleg spelen. De Piraten mochten aan de bal komen, maar bij de fases die ertoe doen zijn de jongens van Bart De Roover altijd bij de les. Een secure defensie, een uitgebalanceerd middenveld en een koningskoppel vooraan, maak kennis met Lyra-Lierse tot dusver.

Drie kwartier met veel peper en zout

De secure defensie waarvan sprake, begint bij een bedrijfszekere doelman. Net zoals tegen Aalst toonde Mats Sterkens zich een waardige vervanger van Kristof Maes. Al in de tweede minuut was hij alert bij een gevaarlijk opstuitende vrije schop. Dit bleek de voorbode van een erg geanimeerde eerste helft, waarbij de toeschouwers geen tijd hadden om zich te vervelen.

Al na vijf minuten zette Nys na een inworp in twee tijden Lyra-Lierse op voorsprong. De Antwerpenaars trokken de offensieve kaart, Lyra-Lierse liet komen en was vlijmscherp in de omschakeling. Een knap spelende Kil vond Peffer, die kapte in plaats van meteen te schieten. Even voor het halfuur claimde de thuisploeg een penalty, toen Ernst iets te nadrukkelijk op zoek ging naar de elfmeter. Hij werd licht aangetikt buiten de 16 meter, verkoos op de been te blijven om daarna in het strafschopgebied te duiken. De goed leidende scheidsrechter De Couvreur trapte hier terecht niet in.

Lyra-Lierse bleef gevaarlijk uitbreken. Kil schoot enkele meters naast, even later verdiende een heel knappe aanval over de ganse lengte van het terrein, opgezet door Van Goylen, een beter lot.

Mats redt de meubelen

Na slecht uitverdedigen kreeg Ernst dé kans om de thuisploeg op gelijke hoogte te brengen. Zijn lage shot leek binnen te gaan, maar met een ultieme beenveeg – niet opgemerkt door het arbitrale trio – redde Sterkens de meubelen.

Op zijn beurt kreeg Peffer nog de kans om zijn wekelijkse doelpunt te maken toen thuisdoelman Verbist zich miskeek op een voorzet. In de vlucht trapte Jordy naar het open doel, maar de toegesnelde verdediger Somers kon nog op de doellijn ontzetten. Zo bleef de kloof bij rusten één doelpunt.

Meteen na de herneming moest Sterkens zich weer onderscheiden op een schot van dichtbij. Dit was de eerste en meteen ook enige grote kans voor de Pirates in de tweede helft. Ze mochten maximaal komen tot aan de 16 meter, waar de solide Lierse defensie baas was.

Peffer kreeg nog een kansje, maar zijn schot vanuit een schuine positie werd door Verbist over getipt. Bij de daaropvolgende hoekschop kopte Vets over.

De stofzuiger scoort

Diezelfde protagonisten waren betrokken bij het verlossende tweede doelpunt. In money time borstelde Jordy op hoekschop het leer tot op de kruin van lange Gianni Vets, die de bal droog binnen buffelde. Ook onopvallend spelende, maar o zo nuttige stofzuigers mogen al eens een doelpuntje meepikken.

De overwinningsgezangen werden ingezet door de meegereisde fans en zouden pas uren later sterven in de nabije Merksemse pubs. De trein van Lyra-Lierse blijft voortdenderen, de passagiers genieten ervan.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Lambreghts – Weuts – van den Buijs – De Wilde – Vets – Van Goylen (69’ Balbi) – Nys (89’ Julien)– Kil – Peffer Adesanya
City Pirates: Verbist – Chergui (67’ Misovic) – Van Den Bogerd – Ibn El Mokadem (81’ Eren Johnson) – Van Hove – Nascimento – Somers – Ernst – Wilms – Sawaneh Ibou – Siebens

Doelpunten: 6’ Nys 0 – 1, 81’ Vets 0 – 2
Gele kaarten: 30’ Wilms, 58’ Nascimento, 75’ Nys, 83’ Eren Johnson