Wedstrijdverslag | 5 november 2018

De derby eindigt onbeslist, de Lyra-Lierse fans zijn de grote winnaars

Racing, Racing, Lier komt eraan!

Combiregeling in derde Amateur, het is weer eens wat anders. Maar elk nadeel heb se voordeel, aldus een groot filosoof uit Amsterdam. Acht bussen vervoerden ruim 400 Lyra-Lierse fans naar Mechelen. Vijf bussen vertrokken uit Lier, de andere vanuit Broechem, Herenthout en Heultje. In de Eikelstraat begon het feest in café Bananas, voordat de corteo zich op gang zette naar de bussen in De Mol. Racing, Racing, Lier komt eraan!

Pesten voor gevorderden

Jammer genoeg konden de inzittenden van de derde bus van Supportersclub Lier Gere Bij pas het stadion betreden toen de eerste helft al halfweg was. Ze werden opgehouden door wel erg ijverige agenten die onze jongens en meisjes niet erg netjes behandelden. Extra trage controles, waarbij uiteraard niets gevonden werd, een 13 jarige jongen die zelfs niet mocht gaan plassen, het leek verdacht veel op pestgedrag. Als klap op de vuurpijl gebeurde alles in het Frans, door Nederlands onkundige agenten. Pour les Flamands la même chose! Onze moe getergde fans bleven echter zoals altijd hun vrolijke zelf en toen ze dan eindelijk het stadion binnenkwamen, werden ze door het legioen enthousiast onthaald.

Stilte

De wedstrijd begon met een minuut stilte ter ere van Frans Meulemans, gewezen voorzitter van Racing Mechelen. Muisstil was het in het stadion, een volle minuut lang. En zo hoort het!

Kansen voor de thuisploeg

Over de eerste helft kunnen we vrij kort zijn: die was niet goed van Lyra-Lierse zijde. Misschien zat de wedstrijd van woensdagavond in Bilzen nog in de benen, feit is dat de Racingers met veel grinta speelden en de geelzwarte (er zat te veel wit in het tenue van de thuisploeg) Pallieters nooit in hun favoriete combinatievoetbal lieten komen. De kansen waren dan ook voor de thuisploeg. Zo noteerden we in het eerste half uur pogingen van de aartsgevaarlijke Racingspits Huysmans, die in het zijnet en voorlangs eindigden. Maar er was ook een gevaarlijk schot waarop Maes al zijn keeperstalent moest bovenhalen. Bij de hoekschop die hierop volgde, kopte een Mechelaar naast. Ook Cools diende de meubelen te redden, toen hij zich in zijn onvervaarde stijl nog voor een gevaarlijk schot wierp. Lyra-Lierse kon daar enkel een schot van Balbi tegenover zetten, dat maar net naast ging.

Huysmans

Racing bleef komen. De onvermijdelijke Huysmans draaide zich handig vrij en schoot voorlangs. Even later kapte hij zich in de grote rechthoek vrij en draaide hij de bal mooi naar de verste hoek. De verdiende voorsprong van Racing was een feit. De schade had voor de rust nog hoger kunnen oplopen, toen Van den Abeelde de bal verspeelde en een Racing aanvaller zich naar de kooi van Maes repte. Een ongelukkige baltoets deed de bal echter in de armen van Maes belanden. Oef!

Déjà-vu

Tijdens de rust lieten onze fans zich weer van hun beste kant zien. Vijftien volle minuten blijven zingen, wie doet het hen na?

Dat gezang had blijkbaar ook de Lierse kleedkamer bereikt, want Lyra-Lierse was meer geïnspireerd uit de kleedkamer gekomen. Het evenwicht in de wedstrijd werd hersteld en Lyra-Lierse duwde de thuisploeg naar achter. Niet dat er echt grote kansen werden afgedwongen, daarvoor bleven de combinaties zuiverheid missen. In die omstandigheden is het goed om een klasbak in de rangen te hebben die op elk moment kan scoren. Zeker als hij vanop vrijschop kan aanleggen. U wist al wel dat het over Steven Dillien gaat. Iets voor het uur kreeg Lyra-Lierse een vrijschop net buiten de grote rechthoek. De camerafunctie van menig smartphone werd aangezet om de vrije schop te capteren. En jawel hoor, Steven draaide hem weer wondermooi binnen. Tiens, hadden we deze goal al eens niet gezien?

Lyra-Lierse drong nog aan. Dillien omspeelde op links zijn tegenspeler en trok scherp voor, maar niemand was gevolgd. De meest prangende fase kwam er even voor affluiten nog, toen een vrije trap van Dillien aan de verste paal tot bij Cools kwam. De kopbal van Stig leek over Ledent in doel te gaan, maar de goed keepende thuisgoalie had een ultieme save in huis en tipte de bal over.

Positief bilan

Zo eindigde deze intense derby op een derby uitslag. Over de hele lijn bekeken kon de thuisploeg op basis van de kansen in de eerste helft misschien meer aanspraak maken op de drie punten, maar we onthouden ook dat Lyra-Lierse voor de achtste opeenvolgende keer niet verloor. Na tien speeldagen kan Lyra-Lierse een uitermate positief bilan voorleggen: 23 op 30, waarvan zeven keer gewonnen en slechts één keer verloren. Na een echte boerenreeks rijft het sterke Tienen de eerste periodetitel binnen, maar de voorsprong van Tienen bedraagt slechts drie punten en de voorsprong op de derde plaats is zes punten. De ploeg zit goed in elkaar en wanneer men weet dat topspits Tristan Dermaut in aantocht is, is er nog een progressiemarge. Tristan hernam deze week met de beloften en nam meteen de twee doelpunten voor zijn rekening.

Wat een supporters!

De fans bleven maar zingen na de wedstrijd en maakten hierdoor weer indruk. Het leek wel een mantra waar geen eind aan kwam:

“Dees is maan club,
Ze is van aa en maa,
Lyra-Lierse,
Van aa weurek blaa

We gon terug nor Lier,
En dan geef ik een vat,
Awe terug zen in’t stad
Awe terug zen in’t stad!”

Volgende week kan u allen meezingen, tegen de Zwarte Leeuwen!

Tot dan!