Wedstrijdverslag | 6 november 2023

Dapper noodelftal stuit op sterk Tongeren

Teunen, Deckers en Vets waren geel geschorst, Sterkens, Nys, Boulaouali en Van Achteren nog onbeschikbaar. Puzzelen dus weer voor onze coach en de technische staf. De komst van het sterke Tongeren kondigde zich daarenboven niet aan als een wandeling door het park.

Deksel op de neus

Toch zorgde de thuisploeg voor het eerste gevaar. Een knappe deviatie van Peffer zette Adesanya op weg naar doelman Vandecaetsbeek, maar Jason besloot met de binnenkant van de voet overhoeks, net naast. Meteen toonde Tongeren zich gevaarlijk. Een lage voorzet werd aan de eerste paal naast getrapt. Dan weer Lyra-Lierse, met een snelle aanval over rechts. Kil vond Smits, die bracht de bal naar de eerste zone, waar Kwateng leek te zullen scoren. Zijn poging ging nipt voorlangs.

De wedstrijd begon dus niet onaardig voor de Lierse fans, maar kijk, de koude douche was niet veraf. Na slecht ontzetten kwam de bal voor de voeten van Cilt en die haalde uit met een streep in de verste hoek. Ploegen als Tongeren buiten zulke foutjes uit.

Onze jongens leken aangeslagen. Een hoekschop werd ongelukkig door een Lierenaar gedevieerd, de bal ging naar de verste paal. Hufkens dook, maar via de binnenkant van de paal en Dax zelf ging het leer ongelukkig in doel. Tongeren domineerde de rest van de eerste helft. Hufkens kwam gepast uit en zag later een vrije schop een meter naast zijn kooi zoeven. Bij een hoekschop net voor rusten loste hij even het leer, dat gelukkig net niet (of net wel?) de doellijn overschreed. Scheidsrechter Verslycken liet verder spelen.

Dubbele aansluitingstreffer, maar Tongeren slaat evenveel keer terug

Na de rust toonde Lyra-Lierse zich aanvalslustiger. Vooral de ingebrachte Van Den Bogaert had er zin in. Dat hij een actie in huis heeft, weten we. Deze keer was het ook productief. Mannetje voorbij en overhoeks in het zijnetje. Proper, Paco!

Het bleef oppassen voor de gevaarlijke Limburgse aanvallen. Na balverlies in de defensie kwam Dax gepast uit en maakte zich goed breed, Volant kon in de rebound de 1-3 verhinderen. Een ongevaarlijke bezoekende aanval leek geneutraliseerd te worden door diezelfde Volant, die eerder bij het leer was dan een bezoeker. Toch kwam Hufkens uit zijn doel en gleed met de bal over de lijn van de grote rechthoek. Al bestaat er twijfel of er al dan niet eerst een fout op Dax gemaakt werd, door de opzittende Tongerse aanvaller. De vrije schop werd achteruit getrokken tot bij Cilt, die weer verwoestend uithaalde, hetzij deze keer met een afgeweken bal. Deze man heeft buskruit in zijn schoenen, zoveel is zeker.

Toch gaven onze moedige jongens de strijd niet op na deze nieuwe opdoffer. Deze strijdlust loonde bijna meteen. Een hoekschop werd overduidelijk door een bezoeker met de hand boven het lichaam beroerd. De kop reageerde instinctief en iedereen in het stadion verwachtte dat scheidsrechter Verslycke de bal op de stip zou leggen. De zwak leidende referee gebaarde echter van krommenaas. De bal kwam binnen het bereik van Van Den Bogaert. Paco twijfelt niet, maar haalt dan uit. Zijn schot leek binnen te gaan, maar Vandecaetsbeek pakte uit met een geweldige save.  Lyra-Lierse bleef nu komen. Reijniers stuurde Peffer diep, Jordy sneed mooi naar binnen en trof dan de kruising. De cruciale fases vielen in deze wedstrijd niet in het voordeel van de Lierenaars uit.

Voor de neutrale toeschouwers bleef het een aangenaam kijkstuk. Hufkens kwam opnieuw uit na een snelle bezoekende aanval, Volant ontzette. Tiens, heb ik dat laatste nog al niet geschreven dit seizoen? De fase daarop haalde een bezoeker vanop afstand in de draai uit, de bal viel op de lat. Dit zou een beauty zijn geweest.

Lyra-Lierse bleef de aansluitingstreffer zoeken. Reijniers ging diep en trapte vanuit een schuine hoek naar doel. Vandecaetsbeek moest lossen, Kwateng duwde binnen. Met nog 10 minuten te gaan zat er misschien nog puntenwinst in. Tongeren bleef ondertussen gevaarlijk en Hufkens kon een bal nog net uit zijn doelvlak duwen. In de slotfase zette Lyra-Lierse nog alles op alles. Geenen kon helemaal op het einde nog een counter klinisch afmaken.

Een zwaar verdict voor een moedig Lyra-Lierse. Volgende week recupereert de technische staf enkele spelers. Ze zullen welgekomen zijn met het oog op de trip naar titelkandidaat Hasselt.

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Smits, Balbi (C) (’80 Somers), Schils, Reijniers, Kil, Adesanya (46′ Reijniers), Kwateng, Peffer

KSK Tongeren: Vandecaetsbeek, Dupain, Larondelle, Vanderhoven, Cilt (’67 Jungschleger), Bourard (’88 Buekers), Frenoy, Stassen (’72 Cheprassov), Geenen

Doelpunten: 15′ Cilt 0-1, 30′ Hufkens (OG) 0-2, 47′ Van Den Bogaert 1-2, 62′ Cilt 1-3, 83′ Kwateng 2-3, 90′ Geenen 2-4

Geel: ’20 Stassen, ’40 Kil, ’50 Vanderhoven, ’65 Cilt, ’82 Frenoy, ’90 Geenen