Wedstrijdverslag | 18 augustus 2024

Dankzij klasseflitsen Peffer langs energiek Herent

De Herentse krijgers verlieten na het laatste fluitsignaal het veld, maar niet zonder luid applaus vanop de tribunes. Ook vanuit de thuisvakken. Drie reeksen lager, dan zou je verwachten dat je tegen een laag blok moet optornen, maar Herent speelde vrank en vrij hun voetbal, en dat was niet bepaald onaardig. De Vlaams-Brabantse roadrunners zetten 90 minuten lang druk op de bal. Uiteindelijk was een uitstekende Peffer nodig om de Herentse code te kraken. Proficiat, Heren(t), jullie hebben het ons Lyra-Lierse knap lastig gemaakt!

Never change a promoting team

Exact hetzelfde elftal stond aan de aftrap als dat van de promotiewedstrijd van 12 mei tegen Rupel Boom. Na een openingskwartier zonder noemenswaardig doelgevaar, dan toch een 45 pass van Schils naar Adesanya, maar diens poging werd nog afgeblokt. In de daaropvolgende fase nam Schils vanuit de kluts het leer in één tijd op de slof, recht op doelman Devos. Deze was even later bijna verrast door een vrije schop van Peffer, die, hoewel vanuit een schuine positie, rechtstreeks naar doel trapte.

Hij zal wel eens binnenvliegen, dachten de Lyra-Liersefans, maar plots was er een snelle uitbraak van Herent met een lage voorzet die voorbij de Lierse defensie ging. En net voor het uur kregen de bezoekers zowaar de beste kans. Verhaert dook schuin voor Sterkens op, maar Mats kon zijn schuiver nog klemmen.

De wedstrijd brak nu open. Muyldermans zette zich door op rechts, via Schils kwam de bal bij Peffer, die het van dichtbij probeerde. De rebound viel voor de voeten van Kil die leek te zullen scoren, maar hij duwde de bal net naast het doel. Diezelfde Kil schilderde meteen daarna het leer op de kruin van Adesanya, maar Jason raakte de bal verkeerd en kopte zo de wenkende kans over.

Dan Augustijns die meters maakte door de as van het veld en Adesanya vond. Die legde af naar de bedrijvige Kil, maar weer ging de bal net naast. Als Lyra-Lierse het gaspedaal indrukte en snel combineerde, kregen de bezoekers het moeilijk.

Peffer kraakt de Herentse code

Tien minuten ver in de tweede helft was Lyra-Lierse weer dichtbij de openingstreffer. Nadat een strakke voorzet van Van Goylen in hoekschop was verwerkt, kopte Kil van dichtbij pardoes op de rug van Vets, anders was de bal in doel gegaan. Lyra-Lierse voerde nu het tempo op, de bezoekers geraakten maar moeilijk uit de omknelling. Eerst werd een knappe voorzet van Schils nog ontzet, maar net voor het uur werd het Lierse overwicht toch beloond: Peffer nam aan en knalde vanop 25 meter heerlijk in doel. Een zucht van opluchting ging doorheen het stadion.

Wie hoopte dat de veer nu gebroken was bij het moedige Herent, dacht verkeerd. Een scherp aangesneden hoekschop werd met het hoofd overgenomen, de goed keepende Sterkens kon de harde kopbal in twee tijden onschadelijk maken.

Vervelen deed deze lekkere pot voetbal nooit. Na wat halve kansjes over en weer, ging doelman Devos onder een voorzet van Kil door, weliswaar zonder erg. Ook de ingevallen Van Den Bogaert deed zijn duit in het zakje en zorgde voor dreiging. Altijd iets te beleven als deze jonge lefgozer zijn ding doet. Hij zette een actie in en kon net niet bij de bal om af te ronden. Volant ging vanuit de tweede lijn zijn kans met een schot dat naar de hoek ging, Devos pakte met een zweefsprong. Een fotografenbal, hoorde je op de tribunes.

Net wanneer iedereen dacht dat een tweede Liers doelpunt nabij was, was de gelijkmaker bijna een feit. Sterkens wou wel erg mooi uitvoetballen, maar zijn inspeelpass werd nog onderschept en een paar seconden later kopte een Herentenaar aan de verste paal ei zo na in doel. Menig Lyra-Lierse fan kreeg het bijna ‘aan zijn tikker’.

Deze cupmatch bevatte best wel lekkere ingrediënten: strijd, kansen, knappe reddingen, een Pefferiaans doelpunt. Wat ontbrak nog in de bekerhutsepot? Juist, ja, het betere toverwerk, met Paco vanop de achterlijn als goochelaar. Heerlijk om zien! Die andere youngster Reijniers was dicht bij een doelpunt toen Schils de bal tot bij hem achteruit trok, maar Devos pakte uit met een knappe beenveeg. Dan leg ik er nog een in het mandje, dacht Peffer. Hij kapte in de 16 meter een mannetje uit en legde de bal netjes in de hoek. En zo bekeren we een ronde verder. Leuk, toch?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Vets, Teunen (45′ El Mokadem) Augustijns, Muyldermans (88′ Boulaouali), Van Goylen, Schils, Kil (80′ Reijniers), Peffer (88′ Vidovsky), Adesanya (C) (71′ Van Den Bogaert)

KFC Herent: Devos, Houben, Peeters, Larivière, Verhaert (72′ Bouchmal), Stroobants (C) (62′ Devlieger), Neukermans, Bou Serhal (W. Neukermans), E. Van Renterghem (72′ Houben), Surmont (53′ Kaag), Vandervondelen

Doelpunten: 59′ Peffer 1-0, 85′ Peffer 2-0

Geel: 19′ Bou Serhal, 25′ Schils, 64′ El Mokadem