Wedstrijdverslag | 28 mei 2022

Bizar doelpunt maakt einde aan geweldig eindronde avontuur

Errare humanum est, vergissen is menselijk. Honderden fans achter het doel van Sterkens hadden een handsbal gezien van Garlito, die in het strafschopgebied de bal overduidelijk met de hand controleerde om dan flauwtjes in de handen van Mats te besluiten. Niet scheidsrechter Clerkx. Sterkens, ervan overtuigd dat er gefloten was, raapte de bal op en legde hem klaar om uit te trappen. Garlito trapte het leer in doel en juichte. Niemand in het stadion wist wat er gebeurde. Ref en lijnrechter keken weifelend naar elkaar. De lijnrechter stond in dezelfde lijn bij de handsbal en had scheidsrechter Clerkx er alsnog op kunnen wijzen wat er gebeurd was. Hij liet dat na, waarop Clerkx niet anders kon dan het doelpunt valideren. Leep gedaan van Garlito, fair is anders. Voetbal kan wreed zijn.

Moeilijke eerste helft

De meer dan 1.000 aanwezigen zagen een sterk Tubize-Braine in de eerste helft, met Lyra-Lierse dat er te weinig in slaagde om uit de stevige pressing van de bezoekers te spelen. Een knap aangesneden voorzet tussen verdediging en doelman in van Schaessens, de best voetballende Lierenaar, was een van de weinige gevaarlijke acties van Lyra-Lierse.

Niet dat Tubize-Braine zoveel kansen creëerde, maar er zat meer venijn in. Zo was er na Liers balverlies een snelle uitbraak op rechts van de vinnige Debole, waarbij Sterkens heel attent diende tussen te komen. Even later trapte diezelfde Debole maar nipt voorlangs.

In de 38ste minuut kregen we 20 seconden intense suspense. Een boogbal belandde via Sterkens en de paal terug het veld in, voor de voeten van de lepe spits Garlito, die maar binnen te leggen had. Gelukkig stond hij buitenspel, waardoor het doelpunt niet werd gevalideerd. In een adem trapte Sterkens de bal naar Adesanya, die vanop eigen helft leek te vertrekken. Jason rukte op richting doelman Patris en werkte beheerst overhoeks af. Ook nu had het scheidsrechterlijke trio buitenspel gezien.

In de laatste minuten voor de pauze werd het nog een paar keer warm aan de goal van Sterkens, die een voorzetschot onschadelijk maakte. Om dit Tubeke te verslaan, zou het allerbeste Lyra-Lierse nodig zijn in de tweede helft.

Kansen in de laatste tien minuten

In de tweede helft was Tubize veel minder dominant en ook minder gevaarlijk. In de 68ste minuut had Garlito oog in oog met Sterkens de 0-1 wel aan de voet, maar gelukkig verslikte hij zich in zijn schot. De laatste tien minuten waren voor onze Pallieters. Eindelijk konden ze kansen afdwingen. Een opsomming: schot Adesanya uit de draai, redding Patris. Voorzet Schaessens naar van den Buijs, Patris pakt uit met een claquette. Trekfout in de 16 meter, op Vets, niet gefloten. Schot van den Buijs in de korte hoek, Patris redt. Verraderlijk schot met veel curve van Schaessens, weer Patris haalt de bal vanonder de lat. De supporters geloofden er weer in. Zou Lyra-Lierse in de verlengingen het laken naar zich toe kunnen trekken?

Tubize houdt stand na vroeg doelpunt

IJdele hoop, want heel vroeg in de eerste verlenging was er die beruchte fase. Het was nu aan Lyra-Lierse om de bezoekende burcht te slopen. Geen eenvoudige opdracht, want de twee sterke, grote centrale verdedigers bleven ons spitsenduo in hun greep houden. Onze jongens kwamen nog het dichtst bij een verdiend tegendoelpunt toen Schaessens een van zijn gemeten voorzetten verstuurde. Van den Buijs kwam een teen te kort om het leer aan de tweede paal in doel te leggen. Tubize hield zo stand tot het laatste fluitsignaal.

Het is geen schande om het kleinste verschil te verliezen van een sterk en uitgebalanceerd geheel als Tubize, dat niet zou misstaan een reeks hoger. De manier waarop is misschien een beetje zuur, maar toch overheerst vooral het positieve.

Lyra-Lierse op het juiste spoor

De supporters staan weer massaal achter de spelers, met wie ze een onverbrekelijke band hebben. Lyra-Lierse staat er als club, sportief en extra-sportief. Een gedeelde tweede plaats in het eerste jaar in tweede Amateur en een eindronde met enkele zinderende eindrondewedstrijden in een sfeervol stadion, wie had daar op voorhand niet voor getekend?

Lyra-Lierse zet nu maandag een volgende stap in zijn groeiproces, met de omvorming van de vzw naar een CVSO. Dan komt de club in handen van de supporters én zijn we weer een stukje dichter bij Lier, onze thuis. Schoon Lier, de stad met de vijf poorten, waar de kronkelende Neten een zilveren knoop leggen.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Lambreghts, van den Buijs, Weuts, De Wilde, Vets (91’ Smits), Schaessens, Kil, Struyf (61’ Van Goylen), Adesanya, Peffer.

RU Tubize-Braine: De Bie, Deliboyraz, Patris, Javorina, Affalah, Michel (100’ Migliore), Aarab, Debole (76’ Manoka), Garlito (118’ Meddour), Lkoutbi (109’ Van Onsem), El Omari.

Doelpunten: 92’ Garlito 0-1.

Gele kaarten: 32’ Debole, 58’ Weuts, 85’ van den Buijs, 95’ Manoka, 103’ El Omari.

Scheidsrechter: Klass Clerkx