Wedstrijdverslag | 6 maart 2022

Bezoekers uit Bilzen gaan verdiend met de drie punten aan de haal in kleurloze topper

Het beste paard krijgt niet altijd de haver in het voetbal. Gisteren was dat wel het geval. De Lierenaars konden zich nooit echt doorzetten tegen de wilskrachtige Limburgers, die verdiend de drie punten mee naar huis namen.

Luc Nilis had zijn huiswerk goed gemaakt.  Zijn mannen stonden goed, Lyra-Lierse geraakte er slechts zelden door. Peffer en Nys probeerden het in de eerste helft vanop afstand, maar hun schoten gingen naast. Belisia toonde zich beter aan de bal, zonder grote kansen af te dwingen.

De wedstrijd kantelt op het half uur

Het kantelpunt van de wedstrijd kwam er rond het half uur. Peffer stuurde Van Goylen mooi in het straatje, die zo oog in oog kwam met de uitgekomen doelman Cascio. Deze kon de lage schuiver onschadelijk maken.

Een paar minuten later was het prijs aan de overkant, toen Suarez in het penaltygebied een afvallende bal in de vlucht mooi in de hoek knalde. Een koude douche voor de Lierenaars, een ferme opsteker voor de Bilzenaars.

Het zag er net voor rusten bijna nog beroerder uit voor Lyra-Lierse, toen een bezoeker schuin voor Sterkens opdook, maar hem in zijn weg vond. Mats had hierna wel even verzorging nodig.

Dubbele achterstand na wandeling in het park

Coach De Roover kon zijn mannen tijdens de rust nieuwe richtlijnen geven en moed inspreken.

Maar veel veranderde er niet aan het spelbeeld. Belisisa bleef vlot en met veel grinta voetballen. Lyra-Lierse probeerde wel de bakens te verzetten, maar benutte te weinig de flanken, miste inspiratie – Kil, de man met de ideeën, was geschorst – en misschien ook het tikje extra overgave dat de bezoekers wel hadden.

De nekslag kwam er iets na het uur. Wijnen zag de hoge bomen achter het doel staan en waande zich in het park. Langs het tuinpad van zijn vader slalomde hij te gemakkelijk langs enkele verdedigers om dan het leer in het mandje te deponeren. De dubbele achterstand was een feit. Om het met de woorden van een grote voetbalfilosoof te zeggen: ‘dan weet je dat het moeilijk wordt.’

Speedy Struyf

Was het gisteren al kommer en kwel? Niet helemaal, want wat de jonge luxe-invaller Struyf gisteren weer liet zien, verhoopt het allerbeste voor de toekomst. Wanneer Jiri op het veld staat, gebeurt er iets. Met zijn explosieve, verticale rushes heeft hij het potentieel om een verdediging open te breken.

Niet toevallig kwam de beste kans op de aansluitingstreffer na een kwieke actie van hem. Het harde schot van Nys ging niet eens zo gek veel naast. Het laatste wapenfeit was nog voor Jordy Peffer die van op afstand over knalde.

Door de onverwachte thuisnederlaag van Hoogstraten tegen Eendracht Aalst blijft de kloof 7 punten. Minder dan hierop te focussen, is het nu vooral zaak om terug aan te knopen met het goede voetbal dat Lyra-Lierse al vaak heeft gebracht. Afspraak volgende zondag in Diegem.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts – Van den Buijs – Balbi – Julien (77′) – Vets – Schaessens – Nys – Van Goylen – Adesanya – Peffer

Belisia Bilzen SV: Cascio – Paulus – Cauwenberg – Emens – Landuyt – La Mantia – Wijnen – Haenen – Wagemans – Suarez (88′ Martens) – Brandts (68′ Timmermans)

Doelpunten: 32′ Suarez 0 – 1, 65′ Wijnen 0 – 2

Gele kaarten: 76′ Timmermans, 80′ La Mantia, 80′ Paulus